نقش احراز هویت بیومتریک در eKYC

احراز هویت بیومتریک می‌تواند به غلبه بر مشکلات مرتبط با روش‌های شناسایی مشتری (KYC) سنتی کمک کند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ در مطلبی که قبلاً منتشر شد به نقش KYC در بانکداری پرداختیم. در این مقاله که در ادامه مطلب قبلی است، نقش احراز هویت بیومتریک در eKYC  را بررسی می‌کنیم.

امروزه، eKYC یا KYC الکترونیکی روش‌های KYC یا همان شناخت مشتری قبلی را کم رنگ کرده‌اند که در آن تأیید و غربالگری مشتری با روش‌های سنتی انجام می‌شد. بانک‌ها باید زمان و منابع زیادی را برای تأیید مدارک ارائه شده توسط مشتری صرف کنند. در برخی موارد، دسترسی به پایگاه داده مرجع صادرکننده (که اغلب یک سازمان دولتی است)، ممکن است آسان نباشد. ولی در چند دهه اخیر، احراز هویت بیومتریک به عنوان یک راه حل بالقوه برای مشکلات مرتبط با روش‌های سنتی شناسایی، احراز هویت و تأیید مشتریان معرفی شده است.  بنابراین احراز هویت بیومتریک می‌تواند به غلبه بر مشکلات مرتبط با روش های KYC سنتی کمک کند.

  • با احراز هویت بیومتریک مشکل شناسنامه‌های جعلی یا دستکاری شده را کاهش دهید
  • در احراز هویت بیومتریک نیاز به یک شخص واقعی برای اسکن بیومتریک وجود دارد
  • احراز هویت بیومتریک از آنجایی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، سریع و کارآمد است
  • در احرازه هویت بیومتریک هیچ شانسی برای خطای انسانی وجود ندارد

احراز هویت بیومتریک قبلاً در بسیاری از خدمات شناسایی و احراز هویت به کار گرفته شده است. بیومتریک نه تنها در مورد نیاز بانکداری به KYC  کاربرد عالی دارد، بلکه امنیت و کارایی کلی در عملیات بانکی را نیز افزایش می‌دهد. در واقع بیومتریک برای بانک‌ها و مؤسسات مالی قبلاً توسط بسیاری از بانک‌‌های پیشرو در سراسر جهان به کار گرفته شده است.

در زیر برخی از روش‌های مورد استفاده برای KYC بیومتریک در بانک‌ها آمده است:

دستگاه بیومتریک KYC

KYC را می‌توان با یک دستگاه تشخیص بیومتریک عملیاتی کرد که برای اسکن از روش‌هایی مانند تشخیص چهره، عنبیه یا اثر انگشت استفاده می‌کند. دستگاه بیومتریک KYC به کارمندان بانک اجازه می‌دهد تا متقاضیان جدید را به سرعت از فرآیند طولانی و آزاردهنده KYC بگذرانند. مشتریان قبلی هم که با مکانیزم KYC  سنتی شناسایی شده‌اند، می‌توانند با دستگاه بیومتریک KYC مجدداً به راحتی شناسایی و تایید هویت شوند.

دستگاه بیومتریک KYC شامل یک اسکنر بیومتریک است، به عنوان مثال اسکنر اثر انگشت، دوربین، و یک سیستم کامپیوتری که به اسکنر وصل و به پایگاه داده‌ای از هویت‌های ثبت شده متصل می‌شود.

دستگاه بیومتریک KYC با کمک نرم افزار روی سیستم کامپیوتری، به یک پایگاه داده بیومتریک از هویت‌های از قبل ثبت شده متصل می‌شود. KYC مبتنی بر بیومتریک جزئیات هویتی مانند نام، تاریخ تولد، آدرس و غیره را از پایگاه داده خارج می‌کند و در مقابل به بررسی آنچه مشتری ادعا می‌کند می‌پردازد.

بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی قبلاً اجرای KYC را با دستگاه‌های بیومتریک KYC آغاز کرده‌اند که در آن مشتریان می‌توانند مشخصات بیومتریک خود را برای انجام فوری KYC اسکن کنند.

کیت KYC

در بسیاری از سناریوها، بانک‌ها ممکن است مجبور شوند KYC را در محل یا از راه دور انجام دهند. یک شرکت مالی همچنین می‌تواند این کار را به خاطر راحتی مشتری انجام دهد. در چنین سناریوهایی، یک کیت KYC می‌تواند مفید باشد. کیت KYC همچنین به عنوان کیت eKYC یا کیت بیومتریک KYC نیز شناخته می‌شود که به عنوان مجموعه ای از تجهیزات برای انجام KYC از راه دور است.

یک کیت بیومتریک KYC می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک اسکنر بیومتریک (مانند اسکنر اثر انگشت، اسکنر عنبیه، دوربین و غیره)
  • یک کامپیوتر قابل حمل یا گوشی هوشمند با اتصال به اینترنت
  • اپلیکیشن بیومتریک KYC یا eKYC

در فرآیند KYC از راه دور، شناسه‌های بیومتریک یک مشتری اسکن می‌شوند و بر اساس یک پایگاه داده مشخصات بیومتریک تأیید می‌شوند. اگر داده‌های هویت پس از اسکن بیومتریک با ادعای هویت مشتری مطابقت داشته باشد، KYC انجام شده تلقی می‌شود. پس از انجام KYC می توان بررسی دقیق مشتری را انجام داد.

نقش احراز هویت بیومتریک

اپلیکیشن بیومتریک KYC

وجود دستگاه‌های تلفن همراه با قابلیت بیومتریک مسلماً یکی از نقاط عطف اصلی در زمینه فناوری بیومتریک است. قبل از تلفن‌های همراه، بیومتریک در مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های شناسایی و احراز هویت به کار گرفته شده بود. ولی در حال حاضر، دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لب تاب‌ها جای پین و رمز عبور را گرفته‌اند.

تلفن‌های همراه امروزی به طور بومی از احراز هویت بیومتریک با استفاده از روش‌های متعدد مانند چهره، صدا، عنبیه و تشخیص اثر انگشت پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از ارائه دهندگان راه حل های نرم افزاری برنامه شروع به توسعه اپلیکیشن‌هایی نموده‎اند که می‌تواند برای اجرای KYC در دستگاه تلفن همراه استفاده شود.

توانایی ذخیره و پردازش داده‌های بیومتریک، تلفن‌های همراه را به اسکنر بیومتریک در حال حرکت تبدیل کرده است و دیگر KYC نیازی به ابزارهای گران قیمت ندارد. اپلیکیشن بیومتریک KYC در یک دستگاه تلفن همراه متصل به اینترنت و یک اسکنر اثر انگشت تمام چیزی است که برای تبدیل گوشی خود به کیت eKYC نیاز دارید. حتی دستگاه‌های تلفن همراه ارزان قیمت دارای دوربین هستند که می‌توان از آن برای انجام اسکن بیومتریک صورت استفاده کرد. اکنون اکثر گوشی‌های هوشمند با حسگر اثر انگشت برای احراز هویت راه‌اندازی می‌شوند، با این حال سنسورهای مورد استفاده در این دستگاه‌ها کوچک هستند و تنها اثر انگشت جزئی را ثبت می‌کنند. بنابراین ممکن است همچنان به یک اسکنر اثر انگشت خارجی سازگار با اپلیکیشن بیومتریک KYC نیاز داشته باشید که اثر انگشت کامل را اسکن و پردازش کند.

مزایای KYC

  • به ایجاد اعتماد در پروفایل مشتری کمک می‌کند
  • به درک ماهیت فعالیت‌های مشتری کمک می‌کند
  • از تقلب و ضرر محافظت می‌کند
  • به کاهش ریسک مرتبط با پولشویی کمک می‌کند
  • فرآیندها را استاندارد می‌کند
  • نظارت بر رفتار مشتری بسته به مشخصات ریسک را آسان می‌کند

نتیجه گیری

در اقتصاد پیچیده امروزی، اطمینان از اینکه تمام پول در گردش، تحت کنترل و نظارت مناسب قرار داشته باشد، می‌تواند یک کار بسیار چالش برانگیز باشد. امروزه با وجود پیشرفت‌های فراوان در فرآیندهای بانکی و فناوری، پولشویی چالشی است که هنوز وجود دارد. بنابراین KYC یکی از اقدامات متقابل علیه پولشویی و در اکثر کشورها یک الزام قانونی است.

با توسعه KYC، اکنون امکان تایید احراز هویت مشتریان به صورت بیومتریک و انجام KYC به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

منبع bayometric
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.