از CBDC بانک مرکزی ژاپن تا راه‌اندازی ین دیجیتال

کنسرسیوم بزرگ ژاپنی قرار است ین دیجیتالی را آزمایش کند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ کنسرسیومی متشکل از 70 شرکت ژاپنی، از جمله سه بانک بزرگ این کشور، پس از شروع آزمایشات در ماه‌های آتی، قصد دارد ارز دیجیتال مبتنی بر ین را در سال 2022 راه‌اندازی کند.

ین دیجیتال

کازوهیرو توکیتا، مدیر اجرایی صرافی ارزهای دیجیتال DeCurret که رهبری این کنسرسیوم را بر عهده دارد، در این باره گفت:« این ارز دیجیتال، که به طور آزمایشی “DCJPY” نامیده می‌شود، توسط سپرده‌های بانکی پشتیبانی می‌شود و از یک پلتفرم مشترک برای سرعت بخشیدن به انتقال وجه و تسویه حساب در مقیاس بزرگ بین شرکت‌ها استفاده می‌کند.

این کنسرسیوم، که شامل گروه مالی میتسوبیشی UFJ، گروه مالی میزوهو و گروه مالی سومیتومو میتسویی است، از سال گذشته به طور منظم جلساتی را برای مطالعه راه‌های ایجاد زیرساخت تسویه حساب مشترک برای پرداخت‌های دیجیتال برگزار کرده است.

این سه بانک بزرگ هر کدام سیستم‌های پرداخت دیجیتال خود را معرفی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که پشت تلاش‌های شرکت‌های فناوری مانند PayPay با حمایت سرمایه‌گذار فناوری SoftBank که بخشی از کنسرسیوم نیست، قرار دارند.

این کنسرسیوم شامل وام دهندگان دیگری مانند پست بانک ژاپن، کارگزاری‌ها و شرکت‌های بیمه و شرکت‌های غیرمالی می‌شود. برخی از آنها نیز در آزمایش‌هایی برای سنجش میزان استفاده از چنین ارزی در صنایع مختلف از انرژی گرفته تا خرده‌فروشی شرکت خواهند کرد.

رئیس سابق آژانس خدمات مالی ژاپن که در حال حاضر مشاور ویژه DeCurret است، با اشاره به ارز دیجیتال بانک مرکزی ژاپن گفت: «این سیستم ارز دیجیتال بر روی یک پلتفرم مشترک با پشتوانه سپرده بانکی ساخته شده که با CBDC مطابقت دارد.»

از CBDC بانک مرکزی ژاپن تا راه اندازی ین دیجیتال

این ابتکار می‌تواند آزمایش‌های جاری بانک ژاپن در مورد CBDC را تحت تأثیر قرار دهد. سیاست گذاران گفته‌اند در صورتی که بانک ژاپن CBDC صادر کند، با بخش خصوصی همکاری نزدیکی خواهند داشت.

ژاپن یکی از پولدارترین کشورهای جهان است که بسیاری از معاملات هنوز با اسکناس و سکه انجام می شود. با این حال، مقامات مشتاق به ترویج تراکنش‌های بدون پول نقد برای افزایش بهره وری هستند.

در بخش دولتی، بانک ژاپن توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC را با تمرکز بر ارائه کانال های پرداخت یکپارچه بین یوان دیجیتال و خدمات پرداخت الکترونیکی در اولویت قرار داده است.

در حالی که بانک مرکزی ژاپن  رهبری این کار را بر عهده دارد، هدف نهایی ایجاد انگیزه برای جذب CBDC توسط بخش خصوصی است. همانطور که قبلاً گزارش شده بود، انتظار می‌رود آزمایش‌های CBDC بانک مرکزی ژاپن تا مارس 2022 تکمیل شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.