ویژگی‌ بانک‌های مجهز به هوش مصنوعی

موسسات پیشرو در هوش مصنوعی، به کمک اتوماسیون پیشرفته، بدون نیاز به عملیات دستی و با جایگزینی موتورهای پیشرفته در زمینه‌های مختلف بانکداری، بازدهی عملیاتی خود را بهینه می‌کنند.

مطلب حاضر قسمت دوم یک مقاله 4 قسمتی از مکنزی است. در قسمت  اول این مقاله   چالش‌های هوش مصنوعی در بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت که بانک‌های مجهز به هوش مصنوعی در آینده، چه ویژگی‌هایی خواهند داشت؟

ویژگی‌ بانک‌های مجهز به هوش مصنوعی

بانک‌های پیشرو در هوش مصنوعی به منظور تامین انتظارات روزافزون مشتریان و مبارزه با تهدیدات رقبا در عصر دیجیتال که مجهز به هوش مصنوعی هستند، طرح‌ها و تجربه‌هایی را عرضه خواهند کرد که هوشمند، شخصی‌سازی شده و حقیقتاً امنی‌چنل (با قابلیت توسعه بی‌حد و مرز محتوای فیزیکی و آنلاین میان چندین دستگاه و ایجاد یک تجربه یکپارچه) است و قابلیت‌های بانکداری را با محصولات و خدمات مرتبط فراتر از بانکداری تلفیق می‌نمایند.

گفتنی است در ایران نیز بانک‌ها و شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌های مالی، از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای توسعه راهکارها و بهبود تجربه مشتریان شبکه بانکی کشور غافل نشده‌اند. در این میان سرمايه‌گذاری برای توسعه پلتفرم هوش مصنوعی توسن‌تکنو شامل راهکارهایی نظیر ربات هوشمند، چت‌بات، احراز هویت مبتنی بر تشخیص چهره و تشخیص گفتار با رویکرد خلق تجربه‌ای متفاوت برای مشتریان، از برنامه‌های اصلی و در حال توسعه و پیاده‌سازی توسط این شرکت است.

شکل زیر نحوه جلب مشتری خُرد طی یک روز توسط چنین بانکی را نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی چگونه بانکداری را برای یک مشتری خُرد تغییر می‌دهد؟

ویژگی‌ بانک های مجهز به هوش مصنوعی

شکل زیر نیز مثالی از تجربه بانکداری برای صاحب یک کسب و کار کوچک یا صندوق‌دار یک سازمان متوسط آمده است:

هوش مصنوعی چگونه بانکداری را برای یک مشتری سازمانی کوچک یا متوسط تغییر می‌دهد؟

ویژگی‌ بانک های مجهز به هوش مصنوعیموسسات پیشرو در هوش مصنوعی از نظر درون‌سازمانی، به کمک اتوماسیون پیشرفته، بدون نیاز به عملیات دستی و با جایگزینی موتورهای پیشرفته در زمینه‌های مختلف بانکداری، بازدهی عملیاتی خود را بهینه می‌کنند. این مزایا در اجرای عملیات، از کاربرد گسترده فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفته، نظیر یادگیری ماشینی و تشخیص چهره حاصل می‌شود و برای آنالیز داده‌های کلان و پیچیده مشتری به صورت تقریباً آنی به کار گرفته خواهد شد.

بانک‌های پیشرو در هوش مصنوعی در آینده همچنین از سرعت و چابکی که امروزه ویژگی شرکت‌های اصالتاً دیجیتالی به شمار می‌رود، بهره‌مند خواهند شد. این بانکها نوآوری ایجاد خواهند کرد و طی روزها و هفته‌ها و ماه‌ها، قابلیت‌های جدیدی را ارائه خواهد نمود. بانک‌های پیشرو در هوش مصنوعی همچنین ارزش‌های پیشنهادی جدیدی را به صورت بی‌حدومرز و یکپارچه وارد سیستم خود، پلتفرم‌های فناوری و مجموعه‌های داده، خواهند کرد.

در قسمت سوم این مقاله که به زودی منتشر خواهد شد، موانع به کارگیری قابلیت‌های هوش مصنوعی در بانک‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

منبع مکنزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.