فرآیند رتبه‌بندی شرکت‌های پرداخت در دست اقدام است

مدیرعامل شرکت شاپرک از رتبه‌بندی شرکت‌های پرداخت خبر داد و اعلام کرد که این فرآیند در دست اقدام است.

سیدکاظم دهقان در گفت‌وگویی با رادیو عصر پرداخت ضمن پاسخ به سوالات مختلفی در حوزه پرداخت الکترونیک، اظهار کرد: فرآیند رتبه‌بندی شرکت‌های پرداخت با جدیت در حال پیگیری است و تاکنون در دو فاز در شرکت شاپرک انجام شده و به احتمال زیاد خروجی آن در نیمه اول سال ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد و رقم تراکنش معیارمناسبی برای رتبه‌بندی نیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه مدل‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌ایم، حتی در مورد بولتن شاپرک هم فراخوانی داشته‌ایم که متخصصان دیدگاه‌های خود را به ما اعلام کنند. به هر حال امیدواریم که بزودی خروجی اول این رتبه بندی آماده شود اما تا مدل جا بیافتد، اعلام عمومی نخواهد شد.

وی درباره نظام کارمزدی شرکت‌های پرداخت با بیان اینکه طبق موافقت‌نامه‌ای که با این شرکت‌ها انجام شده بزودی فرمول پرداخت کارمزد متناسب با عملکرد آنها تغییر خواهد کرد، گفت: اگر شرکتی در حوزه ماندگاری و امن‌سازی سرویس‌ها دچار مشکل شده و یا در ممیزی‌های سالانه امتیاز مورد نظر شاپرک را کسب نکند و همچنین در موارد دیگر مانند کنترل تخلفات مناسب عمل نکند، قطعا در میزان کارمزد آن شرکت موثر خواهد بود.

دهقان با اشاره به بازدیدها سالانه و موردی از شرکت‌های پرداخت اظهار کرد: ما حامی شرکت‌های پرداخت هستیم اما در عین حال رعایت الزامات اگولاتوری را جدی می‌دانیم. از سویی دیگر همه می‌دانند که باید شبکه پرداخت “پاک” باشد. قطعا فعالیت‌های ناسالم و ایجاد درآمد به هر قیمتی مورد تایید مدیران شرکت‌های پرداخت نیست و ما نیز این موضوع را خط قرمز خودمان می‌دانیم.

مدیرعامل شرکت شاپرک در ادامه در پاسخ به سوالی درباره “ای نماد” تصریح کرد: اجباری شدن دریافت “ای نماد” برای پذیرندگان پرداخت‌یارها در جهت اجرای قانون است.

وی درباره اینکه چرا پس از اجباری شدن “ای نماد”، ثبت ترمینال‌های جدید IPGکاهش یافته است، اظهار کرد: بر اساس آمارها پیش از اجباری شدن دریافت ای‌نماد برای پذیرندگان پرداخت‌یارها، متوسط ثبت ترمینال پذیرنده اینترنتی حدود 800 مورد در روز بود که بعد از اجرای قانون با افت محسوسی به حدود 200 ثبت در روز رسیده است.

دهقان دلیل این کاهش را عدم تطابق فرد با سایت، عدم وجود اطلاعات درست در سایت و مواردی از قبیل تعلیق نماد اعلام شده، عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شاپرک در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد پس از اجباری شدن “کد مالیاتی” دستگاه‌های خود را عودت داده‌اند، گفت: کسانی که ابزار پذیرنده خود را پس می‌دهند، عمدتا دارای چند دستگاه کارتخوان بوده و یا فعالیت تجاری ندارند به همین منظور تمایل ندارند برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شود. به طور مثال افرادی هستند که برای شارژ ساختمان و یا امورات عام المنفعه و امثال آن دستگاه کارتخوان تهیه کرده‌اند، لذا تمایل دارند ابزار پذیرش خود را غیر فعال کنند.

منبع شاپرک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.