نقش بانک ملی ایران در اشتغال زایی و حمایت از تولید کشور

در نگاه عموم مردم، بانک‌ها مراکزی برای سپرده‌گیری و ارائه وام و تسهیلات هستند ولی در همه کشورهای دنیا مخصوصاً کشورهایی که اقتصاد آنها بانک محور است، بانک‌ها نقش اساسی و کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی کشور بر عهده دارند.

 

از نقش‌های کلیدی بانک‌ها مخصوصاً بانکهای دولتی در اقتصاد هر کشور باید به توسعه ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی اشاره کرد. بانک‌ها با مشارکت در طرح‌های مختلف اقتصادی از طرفی و تامین اعتبارات خرد و کلان به صنایع و کسب و کارها مختلف کوچک، متوسط و بزرگ از طرف دیگر، از تولید حمایت می‌کنند و مسبب افزایش اشتغال‌زایی  و به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد کشور می‌شوند.

در این مسیر بانک ملی ایران  به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین نهاد مالی ایران از این قائده مستثنی نیست و یکی از اصول اولیه تاسیس بانک ملی از همان ابتدا حمایت از اقتصاد و سرمایه ایرانی بوده است.

در همین راستا طی سالهای گذشته بانک ملی اقدامات گسترده‌ای در جهت پشتیبانی و رونق تولید انجام داده است و در طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشارکت کرده است.  یکی از اقدامات این بانک سرمایه گذاری در طرح های اشتغال‌زایی استان‌ها بوده که با این اقدام موجب بهبود فضای کسب و کار و رونق اشتغال زایی کشور شده است.

بانك ملی همچنین جهت حمایت از تولید و توسعه واحدهای صنعتی خرد و کلان تامین اعتبارات گسترده‌ای انجام داده است که این تسهیلات در زمينه‌هاي توليدي خدماتي، صنعتي، كشاورزي، بازرگانی، صادراتي و … به بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك ، متوسط و بزرگ در قالب عقود اسلامي در جهت تكميل، توسعه و ايجاد طرح‌هاي مختلف با توجه به ضوابط حاكم اعطا شده است.

تا کنون صنایع مختلف زیادی با استفاده از اعتبارات یا مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم بانک ملی توانسته‌اند به توسعه کسب و کارهای خود بپردازند که ما در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

به گفته عضو هیات مدیره بانک ملی ایران، در سال 99،  حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایت از تولید از جمله سرمایه در گردش و تسهیلات تولید و اشتغال از سوی این بانک برای بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور تخصیص یافته است.

ازعمده‌‎ترین فعالیت‌های بانک ملی در تولید و توسعه اقتصادی کشور، افزایش اختیارات استانی شعب ، افزایش منابع، واگذاری واحدهای تسهیل شده، جلوگیری از تعطیلی واحد تولیدی، اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های سلامت، تشکیل تیم ویژه برای اعتبارات و جهش تولید و امکان مشارکت در حوزه کشاورزی است.

علاوه براین، طبق اعلام روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک حمایت از شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی را در دستورکار خود داده و با حمایت از برخی شرکت‌ها، توانسته گام بزرگی در جهت تحقق صرفه‌جویی ارزی سالیانه و هم‌چنین ارزآوری بردارد. برای نمونه بانک ملی ایران در سال ۹۹ و سه ماه نخست سال جاری-۱۴۰۰- در حدود ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های تولیدی استان آذربایجان شرقی اختصاص داده است؛ از مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری این استان، مجتمع فولاد کانی حدید میانه با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ۵۰۰ نیروی انسانی است. نکته قابل تامل و توجه این است که بانک ملی در تمامی استان‌های و در اقصانقاط کشور، با همین روند، در تلاش است تا بنگاه‌های تولیدی و به‌ویژه دانش‌بنیان را به انحاء مختلف حمایت کرده و آن‌ها را وارد جریان تولید داخلی و حتی صادرات نموده و گام بلندی در جهت ارزآوری برای کشور بردارد.

شرکت شیمی معدنی همدان از دیگر شرکت هایی  است که توانسته است با حمایت های بانک محصولاتی قابل رقابت با بزرگترین برندهای جهانی را تولید و به بازارهای صادارتی عرضه کند.

این شرکت اولین و تنها تولید کننده کربنات کلسیم رسوبی در ایران و بزرگترین تولیدکننده در منطقه غرب آسیا با نام تجاری برین است. این شرکت با مشارکت و سرمایه گذاری بانک ملی ایران برای بیش از 110 نفر بطور مستقیم و بیش از 600 نفر بطور غیر مستقیم اشتغالزایی داشته است.با تکمیل و راه اندازی شرکت تولیدی نمک های معدنی توسط شیمی همدان نیز بیش از 100 نفر بطور مستقیم و بیش از 200 نفر بطور غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

بانک ملی ایران در راستای رونق بازار تولید کشور، در طرح ایجادی یک شرکت تولیدی عطر و اسانس و اشتغال زایی 400 کارجو مشارکت کرد. بانک ملی ایران با مشارکت در طرح ایجاد این مرکز تولیدی، تلاش دارد ضمن ایجاد بستر اشتغال زایی جدید، زمینه صرفه جویی مقادیر قابل توجهی ارز از محل تولید کالای دارای تقاضای مضاعف در کشور را فراهم کند. این بانک تا کنون 416 میلیارد و 194 میلیون ریال تسهیلات به این شرکت پرداخت کرده است.

مجتمع تولیدی چینی مقصود  مثالی دیگر از نقش مشارکت و سرمایه گذاری بانک ملی ایران است. این مجتمع با ظرفیت اسمی سالیانه 3000 تن در اسفندماه  1373 با مشارکت و سرمایه‌گذاری بانک ملی افتتاح شد و در حال حاضر معتبرترین برند تولید چینی در کشور است که محصولات متنوع خود را با کیفیت و منطبق با استانداردهای جهانی تولید می کند.
این مجتمع تولیدی در کنار مشکلات فراوان طی سال های اخیر با حمایت های بعمل آمده و با استفاده از ظرفیت های موجود و همچنین تمرکز بر تولید با کیفیت و متنوع کالا توانست در طی یک دوره 17 ماهه بر مدار رونق تولید برگردد.

در اقدامی دیگر  اداره امور شعب بانک ملی ایران در استان آذربایجان غربی به منظور عمل به مسئولیت های اجتماعی خود، بالغ بر دو میلیارد و پانصد میلیون ریال کمک بلاعوض جهت خرید تبلت و اهدای آن به دانش‌آموزان کم‌برخوردار استان اختصاص داد. علاوه بر این ساخت دو باب مدرسه در ماکو، سالن ورزشی در پلدشت، کمک به تجهیز بیمارستان شهید قلیپور در بوکان و پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا از مصادیق بارز فعالیت بانک ملی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.

همچنین بانک ملی ایران با نگاه پشتیبانی از قطب های اقتصادی استان ها، بیش از 404 میلیارد ریال تسهیلات به بخش های تولیدی لرستان پرداخت کرده است. شرکت نورد کاران بروجرد فعال در زمینه ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیرآهنی، بیش ترین سهم از تسهیلات بانک ملی ایران را در میان سایر واحدهای تولیدی استان به خود اختصاص داده و با دریافت 250 میلیارد ریال تسهیلات، بخش مهمی از نیاز کشور به محصولات فولادی را تامین می کند.دهکده گردشگری و سلامت مخمل کوه لرستان و شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیری نیز در ردیف دوم اعتباری و تسهیلات دریافتی از بانک ملی ایران قرار دارند که سهم قابل قبولی را در توسعه گردشگری و همچنین صنایع دارویی استان ایفا می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.