رمزارزها در سراشیبی

با کمرنگ‌تر شدن نشانه‌های صعودی بازار رمزارزها، بیت‌کوین حوالی پایین‌ترین قیمت خود در هفته گذشته در حال معامله بود. هفته گذشته بیت‌کوین در کانال ۴۸ تا ۵۰ هزار در حال معامله بود که با یک ریزش آنی حمایت ۴۸ هزار دلار را از دست داد‌ و اکنون با از دست دادن ۸ درصد از دارایی‌های خود، حوالی ۴۶ هزار دلار در حال معامله است. دیگر رمزارزهای بازار نیز با ریزش مواجه بودند؛ به عنوان مثال اتریوم ۱۰ درصد و سولانا ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

افت قیمتی اخیر در بازار رمزارزها بسیاری از تحلیلگران را در خصوص روند کوتاه‌مدت این بازار دچار تردید کرده است. مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار کنونی، نشست کمیته بازار باز فدرال (FOMC) در روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه دسامبر است. بسیاری بر این عقیده‌اند که فدرال رزرو قصد دارد تا سرعت خرید دارایی‌ها را افزایش دهد. این موضوع باعث شده بسیاری از معامله‌گران از دارایی‌های پر نوسان مانند سهام و رمزارزها دوری کنند.  صرافی کوین‌بیس در متنی خطاب به سرمایه‌گذاران سازمانی اعلام کرد که سیاست‌های اتخاذ شده در هفته‌های آتی می‌تواند به‌شدت بر شرایط بازار رمزارزها موثر باشد.  اتریوم نیز با شکست خط روند صعودی کوتاه‌مدت خود، معامله‌گران را ترسانده و بسیاری از آنان انتظار افت بیشتر قیمت را دارند.

ورودی سرمایه به بازار دارایی‌های دیجیتال نیز با افت ۵۲ درصدی روبه‌رو بوده است. در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر تنها ۸۸ میلیون دلار سرمایه وارد بازار شده است. این در حالی است که در هفته قبل حدود ۱۸۴ میلیون دلار سرمایه وارد بازار شده بود. از این ۸۸ میلیون دلار سرمایه وارد شده، حدود ۵۲ میلیون دلار به سمت بیت‌کوین حرکت کرده است. در هفته گذشته نیز ۱۴۵ میلیون از ۱۸۸ میلیون دلار سرمایه ورودی به سمت بیت‌کوین حرکت کرده بود.

فدرال رزرو در جلسه روز چهارشنبه خود بالاخره تکلیف تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره در سال آینده را مشخص خواهد کرد که می‌تواند تاثیر مستقیم و بسزایی در تمامی بازارهای مالی داشته باشد.

  شنای خلاف جهت دوج‌کوین

درحالی که عمده توکن‌های بازار روند نزولی دارند، دوج‌کوین خلاف جهت بازار حرکت می‌کند. علت این امر توییتی است که ایلان ماسک، چهره معروف این روزهای بازار رمزارزها، در خصوص دوج‌کوین نوشته است. وی در توییتر خود اذعان کرد که کمپانی تسلا به زودی قابلیت خرید محصولات به کمک دوج‌کوین را فعال خواهد کرد. این موضوع باعث شد قیمت دوج‌کوین به ۲۰ سنت برسد.

  خرید طلا توسط روسیه

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در خبری اعلام کرد که در ۹ ماه اخیر بانک مرکزی روسیه چهار تن طلا به شکل شمش و سکه خریداری کرده است. این میزان از سال ۲۰۰۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌های مرکزی انتظارات تورمی از سال آینده دارند.

چندی پیش بود که بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی ایرلند مشخص شد این کشور پس از ۱۲ سال اقدام به خرید طلا کرده است. در داده‌های ارائه شده مشخص است که در ماه‌های اخیر این بانک حدود ۲ تن طلا خریداری کرده که احتمالا برای پوشش ریسک‌های حاصل از تورم است.

به نظر می‌رسد انتظارات تورمی بانک‌های مرکزی برای سال آینده بسیار بالا باشد و آنان به جهت کاهش ریسک‌های ناشی از تورم اقدام به خرید طلا کرده‌اند.

این موضوع خبر بسیار مهمی برای طلاست چراکه موجب می‌شود چشم‌انداز سال آینده طلا برای بسیاری از تحلیلگران و موسسات مالی، چشم‌انداز مثبت‌تری باشد و میل آنان به خرید طلا برای پوشش ریسک‌های خود افزایش یابد که در نتیجه موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد.

 

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.