مسابقات ملی مهارت امنیت سایبری به پایان رسید

آخرین روز از «مسابقات ملی مهارت» در رشته امنیت سایبری در دانشگاه خاتم برگزار شد. امسال اولین باری است که این رشته نیز به دیگر رشته‌های موجود در مسابقات ملی مهارت افزوده شد و شرکت‌کنندگان از سراسر ایران در دو سطح استانی و کشوری با یکدیگر رقابت کردند.

شرکت «اسپارا»، میزبان برگزاری مسابقات ملی مهارت در این رشته بود. اسپارا از شرکت‌های هولدینگ فناپ محسوب می‌شود که به‌صورت تخصصی در حوزه امنیت فعالیت می‌کند و با هدف شناسایی حملات و نفوذ سایبری در کمترین زمان و ارتقای سطح امنیتی سازمان‌ها، سرویس‌ها و محصولاتش را ارائه می‌دهد. به دلیل اهمیت امنیت سایبری، چه در دنیا و چه در ایران و همچنین با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص، این شرکت بر آن شد تا در راستای هدف و مأموریت خود، در کنار «سازمان فنی و حرفه‌ای» کشور، اقدام به برگزاری مسابقات ملی مهارت امنیت سایبری کند.

دکتر مجید قاسمی مدیرعامل محترم بانک پاسارگاد و مدیرانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، بانک‌های تجارت و ملت، سازمان پدافند غیرعامل و مرکز افتای ریاست جمهوری، ازجمله کسانی بودند که در روزهای مسابقه، از جریان برگزاری و نیز رقابت شرکت‌کنندگان بازدید کردند. همچنین در این راستا، دکتر قاسمی بر برگزاری چنین رویدادهایی در این صنعت و در ابعاد بزرگ‌تر تأکید کرد.

مسابقات ملی مهارت

حضور 28 شرکت‌کننده از 13 استان مختلف

مسابقات در دو مرحله برگزار شد؛ در مرحله اول (تیرماه سال جاری)، 176 شرکت‌کننده در سطح استانی و به‌صورت آنلاین با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت، 28 نفر که همگی کمتر از 24 سال داشتند، از 13 استان مختلف ازجمله آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، فارس، قم، گلستان، گیلان، مازندران، و استان مرکزی به مسابقات سطح کشوری راه پیدا کردند.

رضا راز، معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت و نماینده فنی ایران در سازمان جهانی مهارت، درباره نحوه تعیین نفرات برتر توضیح داد: «پس از پایان مسابقات کشوری، امتیاز شرکت‌کنندگان در سامانه ارزشیابی CIS و بر اساس استانداردهای بین‌المللی، رتبه‌بندی می‌شوند و افراد مدال‌آور به اردوی آماده‌سازی راه پیدا می‌کنند». در این اردوی تقریباً 9 ماهه، منتخبین توسط متخصصان و کارشناسان اسپارا، آموزش‌های لازم جهت حضور در مسابقات بین‌المللی مهارت در شانگهای چین را دریافت می‌کنند و درنهایت یک تیم دونفره راهی مسابقات مهارت جهانی می‌شود.

ایران در 33 رشته از این مسابقات جهانی، نماینده دارد

به گفته راز، «یکی از تفاوت‌های رشته امنیت سایبری با دیگر رشته‌های مسابقات مهارت جهانی این است که افراد به‌صورت تیمی (یک تیم دو نفره) در مسابقات حاضر می‌شوند. تفاوت دیگر در محدوده سنی افراد است؛ کسانی که می‌خواهند در مسابقات مهارت جهانی شرکت کنند، باید زیر 22 سال باشند اما محدوده سنی برای رشته امنیت سایبری زیر 26 سال است».

شاید بتوان یکی از چالش‌های برگزاری مسابقات ملی مهارت در رشته امنیت سایبری را، ناشناخته بودن آن در جامعه دانست. رضا راز در این‌باره گفت: «ناشناخته بودن این رشته در جامعه یکی از چالش‌های مسابقه به‌شمار می‌آید و شاید ما به تمام آن جامعه هدفی که دنبالش هستیم دسترسی نداشته باشیم، اما امیدواریم این چالش در دوره‌های بعدی برطرف شود».

به گفته معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت، قرار است که ایران در 33 رشته در مسابقات مهارت جهانی چین، شرکت‌کننده داشته باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.