جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ماشین و موتور ۱۰۰ درصد بخشوده شد

استفاده از وسایل نقلیه خودرو و موتور به انجام کارها سرعت زیادی داده است. استفاده از همین وسایل نقلیه اگر با رعایت قوانین و اصول راهنمایی و رانندگی نباشد، می‌تواند دردسرهایی را به همراه داشته باشد. گاهی استفاده نادرست باعث می‌شود که خودرو یا موتور شما توسط پلیس اعمال قانون شده و جریمه شوید.

همچنین تصادف‌ و حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کندتمام راننده‌های وسایل نقلیه  مسئول حوادث و اتفاق‌هایی هستند که در اثر آن راننده مقصر با خودرو یا افراد دیگر حادثه(مالی یا جانی) ایجاد می‌کند و راننده مقصر باید خسارت‌های ایجاد شده را جبران کند.

البته که بیشتر دردسرهای وسایل نقلیه زمانی رخ می‌دهد که از انواع بیمه نامه مانند بیمه شخص ثالث استفاده نشود و در زمان مقرر تمدید این بیمه نامه صورت نگیرد. همانطور که می‌دانید عدم تمدید با جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث همراه است، اما شرایطی هم برای بخشودگی جرایم دیرکرد خودرو و موتور فراهم شده تا در صورت فراموشی پرداخت جریمه، هزینه‌های شما کاهش پیدا کند. شما در این مطلب می‌توانید راهنمای کامل استفاده از بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه را بخوانید:

بیمه اجباری شخص ثالث

طبق قانون مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسید، قانون جدید بیمه شخص ثالث را به عنوان یکی از بیمه نامه‌های اجباری معرفی کرد.

علت اجباری بودن بیمه شخص ثالث هم می‌تواند خسارت‌ها و حادثه‌هایی باشد که رخ می‌دهد. با افزایش تصادف‌ها و حادثه‌هایی که منجر به جرح یا فوت می‌شود، همچنین خسارت‌های بالایی که در حادثه‌های سنگین رخ می‌دهد، نیاز به یک پشتیبان حس می‌شود و بیمه شخص ثالث بهترین گزینه برای جبران هزینه‌ها است.

به طور کلی افزایش تصادفات و قیمت خودرو، اجباری بودن بیمه شخص ثالث را توضیح می‌دهد.

حالا اگر شما جزو افرادی باشید که از این قانون سرپیچی کنید و در تهیه بیمه نامه شخص ثالث، کوتاهی کرده باشید، باید دیرکرد پرداخت کنید.

پوشش‌ها در بیمه شخص ثالث خودرو و موتور

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث.چنین خسارت هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می گردد.

خسارت بدنی: خسارت های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد.خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی ، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم ـ دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد. غیر از اجبار قانونی،  به همه رانندگان عزیز پیشنهاد می‌شود که هر چه زودتر نسبت به تمدید یا  بیمه شخص ثالث خودرو و ماشین جهت برخورداری از پوشش‌های آن بهره مند شوند.

سقف پرداخت خسارت جانی در بیمه ثالث

قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان مبلغ دیه ناشی از خسارت‌ها را تعیین کرده و به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌کند. سقف تعیین شده پوشش خسارات بر اساس دیه یک مرد مسلمان و به صورت کامل در ماه‌های حرام است. این سقف خسارت شامل هزینه‌های بیمارستان، فوت و نقص عضو می‌شود. همچنین سقف تعهدات سال ۱۴۰۰ معادل ۶ میلیارد و چهارصد میلیون ریال است.

تعیین میزان استفاده از حداقل پوشش‌های بیمه‌ای توسط بیمه‌گزار انجام می‌شود و انتخاب بیشترین سقف تعهدات می‌تواند یک آینده نگری باشد. البته که با افزایش سقف تعهدات باید حق بیمه بیشتر هم پرداخت کرد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

هنگامی ‌که بیمه‌گزار برای تمدید بیمه نامه خود اقدام نکند، مشمول جریمه دیرکرد بیمه خواهد شد. اگر قرارداد و اعتبار بیمه شخص ثالث به اتمام رسیده باشد، بیمه‌گزار برای تمدید این بیمه نامه باید اقدامات لازم را انجام دهد، اما اگر به هر دلیلی نتواند به موقع وسایل نقلیه خود را بیمه کند، مطابق با قانون بیمه مرکزی باید جریمه دیرکرد بیمه پرداخت کند که این مبلغ بر روی بیمه نامه جدید او اضافه خواهد شد و به صورت روزشمار می‌باشد. جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، انتقال خودرو به پارکینگ، پرداخت خسارت‌های مالی و جانی در صورت بروز حادثه و تصادف، همگی می‌توانند نتایج عدم تمدید به موقع بیمه نامه ثالث و بیمه موتور باشند.

بیمه‌گزار جریمه دیرکرد بیمه ثالث را باید به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند و این هزینه شامل حق بیمه بدون تخفیف، تقسیم بر ۳۶۵ روز می‌شود. مبلغ تمدید نکردن یک سال به بالا ثابت می‌باشد.

جریمه دیرکرد را زمانی می‌توان پرداخت نکرد که شامل بخشودگی جرایم دیرکرد خودرو و موتور شوید.

میزان مبلغ جریمه دیرکرد بیمه ثالث

همانطور که اشاره شد در صورت عدم تمدید بیمه شخص ثالث، خودرو یا موتور باید جریمه دیرکرد پرداخت کنند که این جریمه به صورت روز شمار است. جریمه روزانه برخی از وسایل نقلیه که در سال ۱۴۰۰ باید پرداخت شود به شرح زیر است:

نوع خودرو مبلغ(تومان)
خودرو سواری کمتر از ۴ سیلندر ۵۳۰۸
خودرو سواری پیکان و پراید ۶۲۸۹
خودرو سواری سایر ۴ سیلندر ۷۳۹۰
خودرو سواری بیش از ۴ سیلندر ۸۲۷۰
موتور سیکلت گازی ۱۳۱۸
موتور سیکلت دنده ای یک سیلندر ۱۶۱۰
موتور سیکلت دو سیلندر به بالا ۱۷۶۸
موتور سیکلت سه چرخ ۱۹۰۲
بارکش تا ۱ تن ۶۵۰۳
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۷۸۳۰
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۹۹۱۱
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۲۶۹۸
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۴۷۷۶
بارکش بیش از ۲۰ تن ۱۵۶۶۰

از آنجایی که برای خرید بیمه شخص ثالث باید حق بیمه پرداخت کرد و این مبلغ با توجه به خودرو مشخص می‌شود، در برخی از مواقع قیمت بالایی دارد و اگر جریمه دیرکرد هم برای تمدید به آن اضافه شود، به طور حتم پرداخت مبلغ بیمه نامه کمی ‌سنگین خواهد شد. از این رو استفاده از طرح بخشودگی جرایم دیرکرد خودرو و موتور می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو و موتور در ۱۴۰۰

هر ساله در موقعیت‌های خاص، بیمه مرکزی طرح‌های بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را تصویب می‌کند.

در سال ۱۴۰۰، این سازمان در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر از آسیب­های اجتماعی (به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریم­های ظالمانه و پاندمی کرونا) و در راستای ترویج فرهنگ بیمه ­ای و افزایش ضریب نفوذ بیمه ­ای ، ۱۰۰% مبلغ جریمه بیمه‌گزاران و رانندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه نامه از ۱۳ آذر ( روز بیمه)  الی پایان ۳ دی ۱۴۰۰ به مدت ۲۰ روز در صورت خرید بیمه نامه با مدت اعتبار یک ساله مورد بخشودگی قرار می­گیرند. این طرح با نظر به موافقت رئیس محترم وقت مجمع تامین خسارت بدنی و پیشنهاد رئیس کل بیمه مرکزی در تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۰ تصویب شده است. این بخشودگی در خصوص جریمه بند “ب” ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری شخص ثالث صورت می گیرد و دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در صورت خرید بیمه نامه یکساله از پرداخت جریمه، معاف خواهند شد.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.