توکن‌ غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در ماه‌های اخیر غوغا به پا کرده‌اند و چندین باشگاه فوتبال برتر، گروه‌های موسیقی و خانه‌های مد برای استفاده از آنها وارد عمل شده‌اند. اما این توکن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

پس از سال‌ها که ارزهای دیجیتال روند اصلی دنیای فناوری محسوب می‌شدند، حالا در سال 2021 توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) محبوبیت زیادی پیدا کردند.

توکن‌ غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

در ماه‌های اخیر، شاهد بودیم که برخی از بزرگترین برندهای جهان، توکن‌های NFT خود را راه‌اندازی کردند. بی بی سی مجموعه‌ای از NFT ها را به عنوان بخشی از بازی Doctor Who منتشر کرده است  و چندین سازمان ورزشی بزرگ نیز نسخه‌های توکنایز ورزشکاران برتر خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

اما توکن‌های NFT چیستند و چگونه کار می‌کنند؟ و چرا برخی از این دارایی‌های دیجیتال موفق به فروش صدها هزار دلاری می‌شوند؟ اگر می‌خواهید در مورد توکن‌های NFT بیشتر بدانید، به جای درستی آمده‌اید.

توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن‌ غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) با ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین متفاوت هستند و سرنخ تفاوت در نام آنها است.

اگر یک دارایی قابل تعویض باشد، به این معنی است که می‌توان آن را به راحتی با چیزی مشابه جایگزین کرد. یک اسکناس 20 دلاری مثال خوبی برای این موضوع است – اگر اسکناس را به دوستی قرض دهید و اسکناس 20 دلاری دیگری به شما پس داده شود، متوجه نخواهید شد.

اما دارایی‌های غیر قابل تعویض دقیقا برعکس هستند. یک کارت قدیمی منحصر به فرد را تصور کنید. ممکن است از دور شبیه یک کارت دیگر به نظر برسد، اما ویژگی‌های متمایزی دارد که آن را از بقیه کارت‌ها متفاوت می‌کند. اگر آن را به یک دوست قرض دهید و کارت معمولی دیگری را از او بگیرید، مطمیناً ناراحت خواهید شد.

توکن‌های غیرقابل تعویض این نادر بودن را به زنجیره بلوک اضافه کرده‌اند. آنها اجازه می‌دهند نسخه‌های دیجیتالی کلکسیونی ایجاد شوند.

یکی از اولین نمونه‌های NFT به شکل گربه‌های مجازی بود که به علاقه مندان این شانس را می‌داد که گربه‌های دیجیتالی را پرورش دهند. در این روند، یک فرد برای یک بچه گربه کمیاب 600 ETH پرداخت کرد که با نرخ امروزی ارزش آن یک میلیون دلار است.

اکنون، علاقمندان بر این باورند که توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند دنیای هنر و بازی را تکان دهند و پیشرفت‌های ملموسی را در هر دو بخش نمایان کنند. در ماه‌های اخیر، شاهد گسترش آثار هنری دیجیتال بوده‌ایم، به طوری که برخی از شاهکارها در خانه‌های حراج معتبر به قیمت صدها هزار دلار به فروش می‌رسند.

در بخش بازی،NFT ها می‌توانند تجربه بازیکنان را متحول کنند. آن‌ها می‌توانند راه را برای خرید آیتم‌های بسیار کمیاب درون بازی هموار کنند. این دارایی‌ها را می‌توان در بازارها به طور بالقوه در ازای پول نقد، خرید و فروش نمود. همه اینها احساس مالکیتی را ایجاد می‌کند که اغلب درون بازی وجود نداشته است.

توکن‌های NFT چگونه کار می‌کنند؟

توکن‌ غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن‌های NFT اغلب مبتنی بر بلاکچین اتریوم هستند، اما دارایی‌های دیجیتال دیگری نیز در پلتفرم‌های رقیب در حال تولد هستند.

برای ایجاد ویژگی منحصربه فرد شدن که به توکن‌های NFT ارزش می‌دهد، توسعه‌دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که عرضه توکن‌ها به شدت محدود باشد. NFT برای برخی از بازی‌های رمزنگاری به صورت بسته فروخته می‌شود، به این معنی که هر بازیکنی این شانس را دارد که یکی از ارزنده ترین NFT ها را به دست آورد.

یکی دیگر از مواردی که NFT ها را از ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین و اتر متمایز می‌کند این است که نمی‌توان آنها را به تکه‌های کوچکتر تقسیم کرد. در حالی که ارسال 0.05 بیت کوین به یک دوست آسان است، اما  ارسال 5 درصد از NFT به روشی مشابه غیرممکن است.

یکی دیگر از رایج ترین مزایای NFT ها در این است که  پلتفرم‌های بلاکچین می‌توانند به تأیید صحت یک دارایی کمک کنند و تاریخچه‌ای جامع از مالکیت آن ارائه دهند.

برخی بر این باورند که گسترش NFT ها می‌تواند جان تازه ای به بخش موسیقی بدهد .Kings of Leon  اخیراً پیشگام شده است تا هشتمین آلبوم استودیویی خود را به صورت توکنایز منتشر کند.

نمونه‌های توکن NFT این روزها در همه جای دنیای رمزنگاری وجود دارد، اما فقط به این دلیل که در همه جا هستند، به این معنی نیست که لزوما چیز خوبی باشند.

آیا NFT ها جنبه‌های منفی دارند؟

در طول 10 سال گذشته یا بیشتر، بخش کریپتو مرتباً درگیر حواشی بوده است. یک مثال قابل درک آن در قالب عرضه اولیه کوین (ICO) بود که در سال 2017 محبوبیت زیادی پیدا کرده بودند. مشکل اینجاست که بسیاری از سرمایه‌گذاران مقادیر قابل توجهی پول را به دلیل کلاهبرداری و شرکت در پروژه هایی از دست دادند که هرگز به نتیجه نرسیدند.

برخی از منتقدان، مانند چارلی لی، بنیانگذار لایت کوین، معتقدند افزایش ناگهانی فعالیت معاملاتی NFT بسیار مشکل ساز است.

او پیش‌بینی کرده که عرضه NFT در نهایت از تقاضا پیشی خواهد گرفت و باعث سقوط قیمت‌ها می‌شود. این برای کسانی که مبالغ هنگفتی را برای دستیابی به توکن‌های کمیاب با امید به فروش آن با سود در آینده، هزینه کرده‌اند، مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند.

NFT ها کمبود مصنوعی ایجاد می‌کنند

هنرمند مشهوری مانند پیکاسو تنها می‌تواند هزار اثر هنری را در طول زندگی خود خلق کند. این محدودیت باعث ایجاد منحصر به فرد شدن می‌شود که به بالا نگه داشتن ارزش کارها کمک می‌کند. اما از طرف دیگر NFT ها کمبود مصنوعی ایجاد می‌کنند. به دلیل هزینه تقریباً صفر برای ایجاد یک NFT، بازار در نهایت مملو از NFT های هنرمندانی خواهد شد که سعی در کسب درآمد از این جنون دارند.

انفجار بازار NFTها

اندازه بازار توکن‌های غیرقابل تعویض در سال 2021 رشد داشته است. در شش ماه اول سال مجموعاً 2.5 میلیارد دلار برای توکن‌ها هزینه شده است که نسبت به 13.7 میلیون دلار در نیمه اول سال 2020 افزایش چشمگیری یافته است

با این اوصاف، بازار NFTها از 28 آگوست، یعنی زمانی که مجموع فروش روزانه به 267,664,826.35 دلار رسید، به صورت روزانه کاهش یافته است. ارقام فروش 15 سپتامبر یعنی 19,083,542.41 دلار نشان دهنده افت خیره کننده اندکی کمتر از 93 درصد است که بازار فعلی را تقریباً در جایی که در اواسط آگوست بود قرار می‌دهد.

حالا ادعا می‌شود «اولین فیلم NFT جهان» در 24 سپتامبر 2021 اکران می‌شود. Zero Contact، یک تریلر علمی تخیلی با بازی بازیگر برنده جایزه اسکار آنتونی هاپکینز، توسط توزیع‌کنندگان فیلم NFT Vuele  اکران خواهد شد، که 11 نسخه دیجیتال اول خود را از طریق حراجی OpenSea در همان تاریخ اکران فیلم در دسترس خواهد گذاشت.

تعداد 2500 NFT دیگر در ماه اکتبر در دسترس خواهند بود. در حالی که فیلم رسمی در سینماها اکران می‌شود، دارندگان توکن می‌توانند به ویژگی‌های ویژه‌ای مانند مصاحبه با بازیگران دسترسی داشته باشند.

منبع currency
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.