سرمایه تریدرهای ایرانی در معرض خطر است

یک کارشناس ارز دیجیتال گفت: تا زمانی که ارزهای دیجیتال در دست خود شهروندان ایرانی و در کیف پولشان باشد به غیر از رمزارهایی که امکان بلوکه کردن آدرس را دارند خطری سرمایه آنها را تهدید نخواهد کرد.

سعید خوشبخت، کارشناس ارزهای دیجیتال، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ارزهای دیجیتال می توانند هژمونی دلار را به خطر بیاندازند یا خیر؛ گفت: در بازه کوتاه مدت ارزهای دیجیتال نمی توانند هژمونی دلار را به خطر بیاندازند اما در بلند مدت این احتمال وجود دارد. با توجه به اینکه فناوری در حال پیشرفت است خیلی از چالش هایی که ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستند برای اینکه بتوانند به روش های کارآمد پرداخت برسند به تدریج برطرف خواهد شد و اگر میزان پذیرش عمومی بالاتر رود به مرور زمان هژمونی دلار به خطر خواهد افتاد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان می برد تا این اتفاق به وقوع بپیوندد گفت: به خطر افتادن هژمونی دلار در بازه دو دهه ای به وقوع خواهد پیوست و نباید انتظار داشت تا دوسال آینده رمزارزها هژمونی دلار را به خطر بیاندازند اما روندی که ارزهای دیجیتال در پیش گرفتند تهدید برای هژمونی دلار است

رمزارزها به دور زدن تحریم‌ها کمک خواهد کرد؟

این کارشناس ارزهای دیجیتال در ادامه در پاسخ به این پرسش که ارزهای دیجیتال از تاثیر تحریم ها خواهد کاست و کمی به دولت هایی که هدف تحریم قرار گرفتند کمک می کند یا خیر؛ گفت: در ادبیات بلند مدت اگر ارزهای دیجیتال بتوانند نظام های پرداخت موازی ایجاد کنند و به صورت سیستماتیک فعالیت کنند حتما بر روی تحریم ها تاثیر خواهد گذاشت و در جهانی که نظام های پرداخت جایگزین و موازی وجود دارد رزهای دیجیتال می توانند در دور زدن تحریم ها موفق عمل کنند اما اگر در بلند مدت نظام های پرداخت جایگزین ایجاد نشده باشد و تنها از رمزارزها برای پرداخت استفاده شود این فناوری تاثیر چشمگیری در دور زدن تحریم ها نخواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: معاملات و تبادلات بین المللی یک فرایند پیچیده است که شامل چندین و چند فرایند است که یکی از آنها پرداخت پول است؛ اگر همه قطعات پازل را داشته باشیم و تنها مسئله ای که با آن مواجه هستمی انتقال پول باشد رمزارزها می توانند در دور زدن تحریم ها موفق باشند اما معمولا در بحث تحریم مشکلات ما بسیار عمیق تر هستند.

خوشبخت در ادامه افزود: در بحث تحریم یکی از مشکلات این است که شرکت ها حاضر نیستند به ما کالا بفروشند و مشکل تنها مربوط به نقل و انتقال پول نمی شود و یکی دیگر از مشکلات این است که در صورتی که دولت ها رمز ارز بگیرند آن را به چه شکلی نقد کنند؛ دولت و شرکت هر دو حاضر هستند کالا بفروشند و رمز ارز بگیرند اما در کنار تبدیل کردن ارزهای دیجیتال به پول نقد مسئله اعتماد نیز در میان است. در معاملات بین المللی از AHP استفاده می شود که هم صادرکننده و هم واردکننده بتوانند اعتماد کنند و رمزرزها با ویژگی های فعلی در AHP نیستند و این سوال پیش می اید که اگر من پول را پرداخت کنم از کجا باید بفهمم کالا را می گیرم و این مشکلات باید حل شود. از طرف دیگر مسائل مربوط به بیمه و ثبت اسناد مالی مبتنی بر رمز ارز باید حل شود و در حال حاضر اگر تمام دنیا مشکلی نداشته باشند قوانین ایران اجازه نمی دهد ثبت سفارشی در این خصوص صورت گیرد و خود محدودیت هایی داریم و این ها باید حل شود و این فناوری پازلی است که تمام قطعات آن باید حل شود و اگر یکی از این قطعات در سرجای خود قرار نگیرد این کار غیرممکن خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در مقیاس های کوچک و در پرداخت ها ۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلاری ارزهای دیجیتال می توانند چاره ساز باشند اما زمانی که پای پرداخت های کلان در مجامع بین المللی به میان می آید فرایندها پیچیده خواهد شد.

سرمایه ایرانیان در بازار ارزهای دیجیتال در خطر است؟

این کارشناس ارز دیجیتال در ادامه در پاسخ به این پرسش که سرمایه ایرانیان در بازار ارزهای دیجیتال در خطر است یا خیر؛ گفت: زمانی که ارزهای دیجیتال در دست خود شهروندان ایرانی و در کیف پولشان باشد به غیر از رمزارهایی که امکان بلوکه کردن آدرس را دارند خطری ندارد و تا زمانی که بیت کوین، لایت کوین و یا اتریوم من در کیف پول من باشد هیچ خطری من را تهدید نمی کند اما در خصوص رمزارزهایی مانند تتر که قابلیت بلوکه شدن در آدرس را دارد ذاتا این خطر وجود دارد.

وی در ادامه افزود: زمانی هست که شهروندان وارد صرافی می شوند و صرافی یک سرویس دهنده مالی است و باید از قوانین کشورها تبعیت کند و زمانی که افراد در ایران وارد صرافی های بین المللی می شوند عملا به آن صرافی ها دروغ می گویند و زمانی که این دروغ را می گویند همواره این حق را به صرافی می دهند که به محض اینکه مطلع شود و بخواهد بتواند حساب هایشان را بلوکه کند و طبق قوانین جدید نیز صرافی ها موظف هستند اگر متوجه شدند کاربرشان ایرانی هستند سرمایه ایشان را بلوکه کنند و زمانی که ایرانیان وارد این مسیر می شوند باید مطلع باشند که خطرهای جدی‌ای در کمینشان است.

خوشبخت در ادامه گفت: صرافی های غیر متمرکز مانند یونی سوآپ و پنکیک سوآپ این مشکلات را ندارند اما محدودیت های کوین ها را دارند و کار با آنها ساده نیست و برای ترید کردن و معاملات مناسب نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان ایرانی اگر قرار باشد ترید کنند خطر جدی‌ای را به جان می خرند؛ گفت: طبیعتا صرافی حق دارد _ مشروعیت ندارد _ که سرویس را قطع کند و در اخذ این تصمیم دست آن صرافی باز است؛ حال در این میان ممکن است اقدامی در این خصوص انجام ندهد اما تمام این اتفاقات یا بنابر سیاستی است و یا شانسی است.

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.