اهمیت KYC (شناخت مشتری) در سال 2021

تاریخچه شناخت مشتری یا KYC به سال 2001 در ایالات متحده آمریکا پس از 11 سپتامبر برمی‌گردد. قبل از سال 2000، شیوه‌های KYC جهت جلوگیری از پولشویی وجود داشت، اما پس از 11 سپتامبر همه چیز تغییر کرد. علاوه بر این، شرکت‌های مختلف به دلیل کلاهبرداری‌های آنلاین در معرض خطرات عملیاتی، قانونی و اعتباری قرار گرفتند که ضررهای ناشی از آن هنگفت بود. بنابراین، مقامات نظارتی فرآیندهای KYC یا شناخت مشتری خود را برای جلوگیری از کلاهبرداری و روش‌های پولشویی به روز کردند.

موسسات مالی معمولاً فرآیندهای KYC را قبل از افتتاح حساب مشتریان انجام می‌دهند. پولشویی به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است، بازیگران بد همیشه راه‌های خلاقانه‌تری برای پنهان کردن منابع غیرقانونی پول خود پیدا می‌کنند. منابع غیرقانونی ممکن است از محل مواد مخدر، تامین مالی تروریسم، فرار مالیاتی، فساد، قاچاق و غیره بوجود آید. بنابراین رویه‌های KYC شکل گرفت تا به آسانی توسط کسب و کارها در سراسر جهان به عنوان اقدامی در جهت شناسایی مشتری و مبارزه با پولشویی پذیرفته ‌شود. البته دستورالعمل‌ها توسط مقامات رگولاتوری، برای هر کشور، قلمرو و یا حوزه قضایی منحصر به فرد است.

KYC چیست؟

KYC به معنی مشتری خود را بشناسید می‌باشد. فرآیندهای KYC مشروعیت مشتریان را با ارزیابی ریسک و تأیید هویت آنها تضمین می‌کند.

انطباق با KYC چیست؟

رعایت KYC برای مؤسسات مالی و بانک‌ها مهم است تا از هویت مشتریان خود اطمینان حاصل کنند. افتتاح حساب بانکی مشتریان جدید را فرض کنید. بررسی‌های KYC برای شناسایی و راستی‌آزمایی مشتری برای رعایت انطباق با KYC انجام می‌شود. بانک‌ها این حق را دارند که در صورتی که تأیید KYC آنها ناموفق باشد یا نتایج منفی شود، درخواست‌های مشتری برای افتتاح حساب را رد کنند. بنابراین پیروی از KYC نقش مهمی در تغییر چشم‌انداز مالی امروزی برای مبارزه با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم دارد.

از آنجایی که جهان با سرعتی سریع در حال دیجیتالی شدن است، بررسی سنتی و دستی KYC ، رعایت انطباق KYC را برای شرکت‌های مالی دشوار می‌کند. از این رو راستی‌آزمایی آنلاین KYC برای رعایت دقیق قوانین و مقررات داخلی و خارجی امری حیاتی است.

چگونه KYC می‌تواند از کسب و کارهای دنیا محافظت کند؟

شناخت مشتری شما مهم تلقی می‌شود زیرا به شما در مورد مشتریانی که با آنها تجارت می‌کنید اطلاعات لازم را ارائه می‌کند. این راهکار به بخش مالی اجازه می‌دهد تا بررسی‌های لازم را برای مشتریان انجام دهد، هویت آنها را تأیید کند و از سرقت هویت، پولشویی و کلاهبرداری جلوگیری شود. انطباق مشتری با قوانین KYC از کسب‌وکارها در برابر آسیب‌های پیش‌بینی نشده و نفوذ مخفیانه به سیستم‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل مقررات پولشویی و تامین مالی تروریسم در بسیاری از کشورهای جهان روز به روز سخت تر می‌شود.

پیروی از مقررات «مشتری خود را بشناسید» برای مؤسسات مالی در سراسر جهان الزامی است. مقامات نظارتی در صورت رعایت نکردن مجموعه قوانین و مقررات مربوط به شناخت مشتری و هنجارهای مبارزه با پولشویی، جریمه های سنگینی در نظر گرفته اند. با این حال، شرکت‌ها هر ساله میلیاردها دلار جریمه می‌پردازند، زیرا از قوانین انطباق با KYC و AML پیروی نمی‌کنند، و این عدم انطباق، علاوه بر خسارات مالی، به برند شرکت‌ها آسیب می‌زند.

اهمیت KYC

مزایای انجام فرآیندهای KYC خودکار

فرآیندهای KYC شفافیت تراکنش بین مشتریان و موسسات مالی را تضمین می‌کند. برخی از مهمترین مزایای انجام فرآیندهای KYC به شرح زیر است:

  • فرآیندهای KYC اعتبار سازمانی را بین مشتریان و صنایع ایجاد می‌کند.
  • از یک طرف از داده‌های حساس مشتری محافظت می‌کند و از طرف دیگر، کسب و کارها را از مواجهه با آسیب های اعتباری و قانونی ناشی از نقض و موارد سرقت هویت نجات می‌دهد.
  • تمرکز اصلی KYC جلوگیری از جرایم مالی مانند پولشویی، فرار مالیاتی، فساد و تامین مالی تروریسم است.
  • جلوگیری از کلاهبرداری و تقلب نیز یکی دیگر از مزایای KYC است.
  • هزینه‌های KYC دستی بسیار زیاد است، خودکار کردن رویه‌های شناخت مشتری گامی در مسیر درست است.
  • جایگزینی کتابچه راهنمای «مشتری خود را بشناسید» با تأیید آنلاین KYC مقرون به صرفه است
  • اتوماسیون و دیجیتالی کردن، کار دستی را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطاها را از بین می برد.
  • کمک به شرکت‌ها برای سازگاری با مقرراتی که به سرعت در حال تغییر است.
  • KYC خودکار می‌تواند به فرآیندهای تأیید هویت بدون اصطکاک و بدون توجه به مرزهای جغرافیایی کمک کند.

انواع KYC

سه نوع اصلی از فرآیندهای بررسی دقیق مشتری یا KYC وجود دارد که بر اساس سطح خطرات مربوط به هر فرد انجام می‌شود. به عنوان مثال، فردی که در معرض خطر قرار دارد ممکن است در مقایسه با دارندگان حساب عادی با حداقل سطوح تراکنش، نیاز به غربالگری عمیق‌تری داشته باشد.

KYC ساده

این سطح از بررسی به غربالگری عمیق نیاز ندارد. این سطح یک فرآیند اساسی است زیرا افراد به عنوان پروفایل‌های پرخطر یا متوسط ​​طبقه بندی نمی‌شوند.

KYC استاندارد

KYC استاندارد برای مقامات دولتی یا نهادهای معروف انجام می‌شود. اینها به عنوان مشتریان با ریسک کم یا متوسط ​​طبقه بندی می‌شوند. هر کشور و حوزه قضایی مجموعه‌ای از استانداردهای خاص خود را دارد که مشخص می‌کند چه زمانی باید رویه‌های دقت لازم را انجام داد.

KYC اساسی

برخلاف KYC ساده و استاندارد، برای افراد در معرض خطر مشارکت در پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​فساد، غربالگری‌های گسترده‌ای انجام می‌شود.

صنایع جهانی با استفاده از خدمات KYC

رویه‌های KYC به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا با  قوانین AML مطابقت خود را بررسی و تقلب را در صنایع حذف کنند. همچنین تجربه بدون اصطکاک مشتری را ارتقا می‌دهد.

KYC در بانکداری چیست؟

KYC در بانکداری یکی از مهمترین موارد استفاده از KYC است. مؤسسات مالی که خدمات افتتاح حساب را ارائه می‌دهند، برای جلوگیری از جرائم مالی مانند پولشویی و سرقت هویت، تا حد زیادی به KYC دیجیتال متکی هستند. همچنین، در مورد پرداخت‌های از راه دور، رویه‌های قوی KYC  به شناسایی و تأیید مشتری کمک می‌کنند تا از هویت افراد پرداخت کننده و دریافت کننده پول اطمینان حاصل شود. از طریق KYC، مشتریان باید هویت خود را از طریق اسناد هویتی یا ویدیوی زنده اثبات کنند.

نه تنها بانک‌ها، شرکت های بیمه نیز به راه‌حل های KYC تکیه می‌کنند زیرا خدمات ثبت نام آنلاین را به بیمه شدگان ارائه می دهند. فرآیندهای KYC برای شرکت‌های بیمه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بدانند مشتریان تحت بیمه معتبر هستند و همان‌هایی هستند که ادعا می‌کنند.همچنین شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های وام مسکن و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف وجود دارند که از راه‌حل‌های KYC برای افزودن یک لایه امنیتی اضافی به عملیات خود استفاده می‌کنند.

در طی چند سال  اخیر، صنعت گردشگری بخش مورد علاقه مجرمان سایبری بوده است. در سال 2018، یک سایت رزرو سفر اطلاعات حساس مشتری از جمله جزئیات کارت اعتباری را به دلیل نقض امنیتی از دست داد. این اطلاعات دزدیده شده سپس برای سرقت هویت استفاده می‌شود و در بازار سیاه فروخته می‌شود و توسط مجرمان سایبری دیگر خریداری می‌شود و برای تصاحب حساب استفاده می‌شود. بنابراین، KYC با تأیید هویت از طریق فناوری بیومتریک می تواند از وقوع این کلاهبرداری‍ها جلوگیری کند.

KYC برای مبادلات کریپتوکارنسی

KYC همچنین صنعت کریپتوکارنسی را متحول می‌کند. ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین به راحتی در دسترس افراد در صرافی‌های کریپتو هستند. اما جرایم مالی مختلفی مانند پولشویی به دلیل زیرساخت‌های پیچیده آن به طور فعال از طریق ارزهای دیجیتال انجام می‌شود زیرا از این طریق منابع غیرقابل ردیابی می‌شوند. طبق گزارش‌های جرایم مالی، سالانه حدود 2 میلیارد دلار در این حوزه پولشویی می‌شود.

بنابراین، نیاز به KYC همراه با رشد صنعت کریپتو همچنان در حال رشد است. به نظر می‌رسد ارزهای مجازی همیشه درگیر نوعی رسوایی بوده‌اند، بنابراین برای اینکه صنعت ارزهای دیجیتال به درستی کار کند، استفاده از KYC برای تأیید هویت مشتری توسط مقامات نظارتی تاکید می‌شود تا نه تنها پولشویی بلکه ICOهای تقلبی نیز از بین برود.

سایر موارد استفاده از KYC

اهمیت KYC

eKYC چیست؟

اکنون که کسب‌وکارهای بیشتری به یک پلتفرم دیجیتالی تبدیل شده‌اند،KYC ساده در حال تبدیل شدن به KYC الکترونیکی است و بنابراین e-KYC شکل گرفته است. مؤسسات مالی یا صنایع دیگر امروز موظفند مشتریان خود را شناسایی و احراز هویت کنند تا از خطرات ناشی از هویت‌های جعلی جلوگیری کنند.

دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌ها به سمت e-KYC حرکت می‌کنند. به دلیل حضور روزافزون مشاغل آنلاین و افزایش تراکنش‌های آنلاین و اطمینان از قانونی بودن مشتریان آنلاین است. این جایی است که e-KYC وارد می‌شود و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا هویت یک فرد را از طریق مکانیسم‌های تأیید دیجیتال تأیید کنند.

مراحل بررسی KYC

اهمیت KYC

تأیید ویدیویی

یکی از راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری های آنلاین و جعل هویت احتمالی در طول e-KYC انجام تأیید صحت ویدیویی است. هند به عنوان یکی از اولین کشورهایی است که احراز هویت و شناسایی ویدیویی را پذیرفته است احراز هویت ویدیویی یک فرآیند ارتباط چهره به چهره از طریق یک ویدیوی زنده با متخصص شناسایی مشتری است. این عملیات نه تنها یک فرآیند تأییدهویت است، بلکه به شرکت‌ها کمک می کند تا هزینه های بالای بازدید فیزیکی از مشتریان را کاهش دهند.

تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن

بسیاری از مؤسسات مالی از احراز هویت بیومتریک و شناسایی زنده بودن برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌کنند. در تشخیص چهره، برای شروع، چهره شخص با یک یا چند چهره تطبیق داده می‌شود. این فناوری به طور فزاینده‌ای به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. از سوی دیگر، تشخیص زنده بودن فناوری است که تشخیص می‌دهد آیا چهره مقابل دوربین متعلق به شخصی است که ادعا می‌کند یا نه؛

KYC موبایلی

اکنون که می‌دانیم KYC چیست. زمان بحث در مورد  KYC موبایلی است.  KYC موبایلی به کسب و کارها و مشتریان این امکان را می‌دهد تا هویت خود را با استفاده از تلفن‌های هوشمند تأیید کنند. این روزها همه صاحب یک گوشی هوشمند هستند، ویژگی‌های داشتن دوربین جلو و اتصال به اینترنت 4 Gباعث می‌شود که کل تجربه تأییدهویت آسان‌تر شود. خدمات تلفن همراه KYC ، دسترسی به مشتری را افزایش می‌دهد. این خدمات در حال متحول کردن بخش بانکداری و تجارت الکترونیک است. در عصر حاضر، همه افراد مستقیماً از تلفن های همراه خود اقدام به خرید و فروش کالا می‌کنند، بنابراین تأیید هویت از طریق تلفن همراه برای تأیید اعتبار مشتری یک راه مؤثر رو به جلو است.

شناسایی مشتریان تنها با چند کلیک راحت و سودمند است. در دنیای دیجیتالی امروزی، مشتریان عملیات بانکی خود از جمله تراکنش ها را با استفاده از دستگاه های تلفن همراه خود انجام می دهند. مقررات در سرتاسر جهان به دلیل پیشرفت‌های فناوری در حال تغییر هستند، مؤسسات مالی موظف به پیروی از دستورالعمل‌های AML هستند و برای شناسایی مشتری از راه دور باید از KYC پیروی کنند.

 

منبع shuftipro
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.