مزایای کارت هوشمند بازرگانی

مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت:ارائه خدمت شبانه‌روزی و جلوگیری از بروز خطا‌های سهوی و عمدی و اعمال سلیقه کارشناسان و جلوگیری از تخلف‌ها از مزیت‌های هوشمند شدن صدور کارت بازرگانی بیان شده است.

مزایای کارت هوشمند بازرگانی

مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در خصوص شرایط و چگونگی دریافت کارت بازرگانی هوشمند گفت: این فرایند در دو مرحله اعتبارسنجی از طریق بررسی شرایط آیین‌نامه‌ای برای گرفتن کارت بازرگانی، و پس از دریافت کارت مرحله دوم، فرایند رتبه‌بندی اعتباری است که حد اعتباری بازرگانان را تایید می‌کند.

به گفته فسنقری، فرایند‌های بررسی در چهار لایه احراز هویت و شرایط هویتی، احراز صلاحیت عمومی، احراز صلاحیت تخصصی و پس از آن عضویت در اتاق انجام می‌شود.

او توضیح داد: احراز هویت در دو لایه اشخاص حقیقی با استعلام از ثبت احوال و کد فراگیر اتباع انجام می‌شود؛ استعلام اشخاص حقوقی نیز از سازمان ثبت درباره اطلاعات شرکت و تطبیق مدیر و شرکت گرفته می‌شود.

فسنقری ادامه داد: احراز صلاحیت عمومی از طریق استعلام وضع نظام وظیفه، نداشتن سوء پیشینه و نداشتن اشتغال دولتی و احراز صلاحیت تخصصی از طریق استعلام محل کسب، حساب جاری، مدرک تحصیلی، نداشتن بدهی، وضعیت تولید و دفاتر قانونی و تجارتی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه در این فرایند 25 استعلام مختلف از 20 دستگاه مختلف دریافت می‌شود، ادامه داد: همه این استعلامات به صورت آنلاین و سیستمی است و بعد از ثبت درخواست وارد سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی و در مدت‌زمان یک ساعت این استعلامات بررسی می‌شود و پاسخ تایید یا عدم تایید به اطلاع متقاضی خواهد رسید.

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ادامه برنامه با بیان این که کارت بازرگانی و سوء استفاده از آن یکی از بستر‌های بروز فساد و قاچاق کالا و ارز بوده است، تاکید کرد: این هوشمندسازی آرامشی به بازار ما می‌دهد و می‌تواند از میزان قاچاق بکاهد و در مسیر تجارت امنیت و شفافیت ایجاد کند.

دهقانی نیا با بیان این که ثبت و ضبط همه مراحل صدور کارت بازرگانی و مراحل واردات و صادرات کالا در سیستم، امکان رصد دقیق به وجود می‌آید و دیگر از قاچاقچیان عقب نخواهیم بود، گفت: هم حکومت، هم مردم از سیستمی شدن صدور کارت بازرگانی و هوشمند شدن آن منتفع می‌شوند.

علی ملائی معاون کسب و کار اتاق بازرگانی نیز گفت: سیستمی شدن فرایند صدور کارت بازرگانی، عملکرد سلیقه‌ای کارشناسان را از بین می‌برد و موجب شفاف سازی کار می‌شود.

ملائی با اشاره به این که با ورود به سامانه جامع تجارت جلوی بخش عمده‌ای از تخلفات گرفته می‌شود، افزود: نحوه استفاده از کارت بازرگانی هم مهم است و برخی افراد کارت‌ها را اجاره می‌دهند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.