دو سال از عملیاتی‌سازی سرویس بیمه‌گری الکترونیک داتین می‌گذرد

مدیر امور مشتریان راهکارهای بیمه‌گری داتین: بیش از دو سال از اجرای عملیاتی اولین سرویس بیمه‌گری الکترونیک داتین در شرکت‌های بیمه گذشته است.

شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (داتین) بزرگترین زیرمجموعه فناپ، هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه مالی پاسارگاد است. این شرکت راهکارهای نرم‌افزاری جامع و کاملا بومی بانکی، بیمه، مالی و خدمات پرداخت به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، بیمه‌ها و سازمان‌های مرتبط ارائه می‌دهد. فلسفه وجودی این شرکت، «توسعه فراگیری مالی» است و در مسیر فراهم‌کردن دسترسی به خدمات مالی آسان، سریع و امن برای تمامی اقشار جامعه تلاش می‌کند.

در مسیر توسعه فراگیری مالی، داتین راهکارهای مختلفی در حوزه بیمه‌گری ارائه کرده که برای هر شرکت بیمه‌ای می‌تواند موجب ارتقای کارایی شود. به همین منظور ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با راهکارهای بیمه‌گری این شرکت، با حامد بهروز، مدیر امور مشتریان راهکارهای بیمه‌گری به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم:

محصولات و راهکارهای بیمه‌ای داتین

حامد بهروز در ابتدا درباره محصولات حوزه بیمه داتین گفت: «محصولات و راهکارهای داتین در حوزه بیمه‌گری شامل سامانه جامع و متمرکز بیمه‌گری، سرویس‌های بیمه‌گری الکترونیک، پورتال مراکز درمانی و پورتال جامع بیمه‌گذاران است.»

همه چیز درباره سرویس های بیمه گری الکترونیک داتین

وی درباره قابلیت این راهکار گفت: «سامانه جامع بیمه‌گری، کلیه فرایندهای کسب‌وکاری و محصولات و خدمات قابل ارائه توسط شرکت‌های بیمه در حوزه استعلام حق بیمه، ثبت پیشنهاد یا پیش‌نویس، صدور بیمه‌نامه و الحاقیه، اعلام حادثه، ثبت پرونده خسارت و همچنین فرایندهای مالی مربوط به این حوزه اعم از دریافت و پرداخت، محاسبه، تسویه و پرداخت کارمزد، سندزنی، جابه‌جایی اسناد مالی و همچنین فرایندهای حوزه اتکایی قانونی، قبولی و واگذاری را در کلیه رشته‌های بیمه‌ای اموال، اشخاص، مسئولیت، مهندسی و خاص پوشش می‌دهد. سامانه جامع بیمه‌گری همچنین در کنار ارائه گزارش‌های متعدد و متنوع مدیریتی و کارشناسی در قالب داشبوردها و گزارش‌های سیستم، قابلیت‌های دیگری از طریق زیرسیستم‌های مدیریت ساختار و شبکه فروش، مالی غیربیمه‌گری و زیرسیستم شکایات حقوقی را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار داده است.»

 صدور آنلاین بیمه‌نامه‌ها با دریافت همزمان کد یکتا

وی افزود: «در حوزه بیمه‌گری الکترونیک نیز امکان اتصال برخط نرم‌افزار جامع شرکت‌های بیمه با ارائه‌دهندگان خدمات از جمله سامانه سنهاب بیمه مرکزی، بانک‌های عامل شرکت‌های بیمه، عرضه‌کنندگان خدمات الکترونیک استعلام، فروش و خدمات پس از فروش بیمه و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات خسارت در قالب وب‌سرویس‌های مختلف و متنوع در حوزه های استعلام، صدور، تمدید، پرداخت حق بیمه، خسارت و… فراهم شده است. بر همین اساس شرکت‌های بیمه امکان ارائه خدمات آنلاین در حوزه استعلام، صدور و پرداخت حق بیمه انواع بیمه‌نامه‌های اتومبیل اعم از ثالث، بدنه و همچنین بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، حوادث، عمر، درمان، مسافرتی و… را از طریق سرویس‌های داتین به مشتریان خود دارند.

با توجه به لزوم ارتباط یکپارچه سامانه بیمه‌گری با سرویس‌های سنهاب بیمه مرکزی و ضرورت دریافت همزمان کد یکتا در بیمه‌نامه‌هایی مانند بیمه شخص ثالث، این یکپارچگی از ابتدا در سرویس‌های بیمه‌گری الکترونیک داتین نیز لحاظ شد. به این ترتیب، بیمه‌نامه‌های صادره در بخش بیمه‌گری الکترونیک همانند بیمه‌نامه‌هایی که از طریق شبکه نمایندگان و به واسطه سامانه متمرکز بیمه‌گری صادر می‌شوند، به صورت همزمان کد یکتای بیمه مرکزی را دریافت کرده و این کد یکتا به همراه بارکد دوبعدی بیمه مرکزی در چاپ بیمه‌نامه‌های صادره آنلاین ثالث نیز درج می‌شود.»

او همچنین ادامه داد: «در حوزه پورتال مراکز درمانی، سامانه طراحی‌شده توسط شرکت داتین در اختیار مراکز طرف قرارداد شرکت‌های بیمه قرار گرفته و کلیه تعاملات با مراکز درمانی از قبیل مشاهده تعهدات شرکت بیمه در قبال بیمه‌گذار و صدور معرفی‌نامه از طریق این سامانه مدیریت می‌شود.

از آنجایی که توسعه فناوری و ارائه خدمات سلف‌سرویس به مشتریان بالقوه و بیمه‌گذاران، یکی از انتظارات جدی بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان صنعت بیمه از شرکت‌های بیمه است، پورتال جامع بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان با هدف ارائه خدمات غیرحضوری آنلاین به مشتریان شرکت‌های بیمه طراحی شده و در حال توسعه است.»

مشتریان راهکارهای بیمه‌گری داتین

مدیر امور مشتریان راهکارهای بیمه‌گری داتین درباره مشتریان راهکارهای بیمه‌ای داتین خاطرنشان کرد: «شرکت بیمه پاسارگاد اولین مشتری راهکار جامع بیمه‌گری داتین است. این شرکت از سال 1390 از نرم‌افزار جامع بیمه‌گری داتین بهره‌بردای کرد و در سال‌های بعد، به تدریج سرویس‌های بیمه‌گری الکترونیک و پورتال جامع بیمه‌شدگان نیز در سبد محصولات ارائه‌شده داتین به این شرکت قرار گرفت.

بیمه حکمت نیز از اواسط سال 1396 با شرکت داتین وارد همکاری‌شده و از سامانه جامع بیمه‌گری و سرویس‌های بیمه‌گری الکترونیک داتین استفاده می‌کند.

همچنین بیمه کوثر نیز از ابتدای سال 1398 به جمع مشتریان داتین پیوسته و در ابتدا بیمه‌های عمر و در ادامه کلیه رشته‌های بیمه‌ای خود را به نرم‌افزار بیمه‌گری داتین منتقل کرد. از ابتدای سال 1399نیز رسما کلیه فعالیت‌های بیمه‌گری خود را از طریق سامانه بیمه‌گری داتین به انجام می‌رساند.»

 

سرویس های بیمه داتین

 

او تصریح کرد: «شرکت بیمه کوثر همچنین در حوزه بیمه‌گری الکترونیک از همان روزهای شروع فعالیت نسبت به بهره‌برداری از سرویس‌های داتین اقدام کرده و هم اکنون نزدیک به دو سال است که استعلام و صدور آنلاین بیمه‌نامه‌های مختلف را بر پایه این زیرساخت، همراه با صدور همزمان کد یکتا اجرایی کرده و از کانال سامانه خدمات الکترونیک خود به مشتریانش ارائه خدمت می‌کند. شایان ذکر است که نیازمندی‌های مطرح‌شده بیمه کوثر در حوزه خدمات آنلاین، تأثیر به‌سزایی در تکمیل‌تر شدن سبد محصولات داتین در این حوزه داشته است.

علاوه بر این، پورتال مراکز درمانی نیز محصول دیگر داتین است که در شرکت بیمه کوثر مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت بیمه باران نیز به عنوان چهارمین شرکت بیمه از اواسط سال 1398 با داتین قرارداد همکاری امضا کرد. این شرکت از ابتدای سال 1399 محصول بیمه‌گری داتین را به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار داد. ضمن اینکه شرکت بیمه باران از سرویس‌های شرکت داتین در حوزه بیمه‌گری الکترونیک و بیمه‌های عمر نیز بهره‌برداری کرده است. »

مزیت رقابتی راهکارهای بیمه‌گری داتین

بهروز در ادامه درباره مزیت‌های رقابتی داتین در حوزه بیمه گفت: «از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی داتین در حوزه تکنولوژی می‌توان به ارائه محصولات کاملاً تحت وب، بدون محدودیت دسترسی زمانی و مکانی کاربران، همچنین معماری مبتنی بر سرویس و وجود زیرساخت مناسب برای ارائه سرویس‌های مختلف و متنوع در قالب API و امکان یکپارچگی با سایر سامانه‌ها اشاره کرد.

در حوزه فنی بیمه نیز می‌توان به قابلیت‌هایی از قبیل امکان تعریف منعطف محصولات بیمه‌ای ترکیبی، طراحی پارامتریک کلیه مقادیر و اطلاعات سامانه و مالی‌محوربودن کلیه فرایندهای بیمه‌گری، تولید برخط و در لحظه اسناد حسابداری اشاره کرد. »

خدمات قابل ارائه به استارت‌آپ‌های بیمه

وی در انتها در پاسخ به سوال عصربانک درباره خدمات قابل ارائه داتین به شرکت‌های استارت‌آپی حوزه بیمه خاطر نشان کرد: «داتین از نظر فنی و سبد محصولات، محدودیتی در ارائه سرویس به شرکت‌های استارت‌آپی بیمه ندارد. اما با توجه به اینکه مالکیت اطلاعات ثبت‌‌شده در سامانه متعلق به شرکت‌های بیمه است و از طرفی قوانین وضع‌شده از طریق نهاد ناظر مبنی بر لزوم دریافت سرویس به واسطه مجوز کارگزاری الکترونیک و همچنین تعامل از طریق سوئیچ بیمه‌گری بیمه مرکزی، چارچوب‌های کنترلی و نظارتی در این حوزه ایجاد کرده، در حال حاضر شرکت‌های استارت‌آپی می‌توانند از طریق کانال‌های مذکور به سرویس‌هایی که داتین به شرکت‌های بیمه طرف قرارداد خود ارائه کرده، دسترسی داشته باشند.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.