عامل قیمت نوسانی بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین از سال ۲۰۰۹ در دسترس قرار گرفت و در سالهای بعد اهمیت بیشتری یافت و از آن زمان، قیمت بیت‌کوین ۱۰‌ها هزار دلار افزایش یافته است و گاهی اوقات در عرض چند روز هزاران دلار افزایش یا کاهش می‌یابد.

دلایل متعددی برای سابقه و عامل قیمت نوسانی بیت کوین وجود دارد زیرا تحت تاثیر عرضه و تقاضا، احساسات سرمایه‌گذاران و کاربران، مقررات دولتی و تبلیغات رسانه‌ای است که در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است.

عرضه و تقاضای بیت‌کوین

عرضه و تقاضا بیش از هر عامل دیگری بر قیمت تاثیر می‌گذارد. ارزش بازار بیت‌کوین در درجه اول تحت تاثیر تعداد کوین‌های در گردش و تمایل افراد برای پرداخت است. براساس طراحی، این ارز دیجیتال به ۲۱ میلیون سکه (کوین) محدود شده است و هر چه عرضه در گردش به این حد نزدیکتر شود، احتمالا قیمت‌ها افزایش می‌یابد. پیش‌بینی اینکه با رسیدن به حد مجاز چه اتفاقی برای قیمت‌ها می‌افتد آسان نیست. قیمت بیت‌کوین در پاسخ به رقابتی که بزرگان مالی برای مالکیت در یک محیط کاهش عرضه دارند، نوسان خواهد کرد.

اقدامات سرمایه‌گذار بیت‌کوین

تقاضا برای بیت‌کوین به‌عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال، افزایش می‌یابد زیرا عرضه محدودتر می‌شود. در بلندمدت، سرمایه‌گذاران ثروتمند بیت‌کوین‌های خود را نگه می‌دارند و مانع از آن می‌شوند که افراد با دارایی‌های کمتر در معرض دید قرار گیرند.

طبق اعلام دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، یک سوم کل بیت‌کوین‌ها در پایان سال ۲۰۲۰ در اختیار ۱۰ هزار سرمایه‌گذار برتر قرار داشت و نوسانات بیت‌کوین نیز تا حدی توسط این سرمایه‌گذاران هدایت می‌شود. اکثر صرافی‌ها محدودیت‌هایی در میزان نقدینگی حدود ۵۰ هزار دلار در یک روز دارند.

نوسانات بیت‌کوین تا حدی ناشی از اعتقاد متفاوت به سودمندی آن به‌عنوان ذخیره ارزش و روش انتقال ارزش است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که بیت‌کوین ارزش خود را حفظ می‌کند و به رشد خود ادامه می‌دهد.

بیت‌کوین در اخبار

برخی اخبار می‌تواند در نوسانات قیمت تاثیرگذار باشد برای مثال افراد با شنیدن اینکه ارزش این ارز به زودی به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید به شدت در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا برخی به دنبال ارزهای دیجیتال تازه وارد هستند و همین می‌تواند سهم بازار را از بیت‌کوین بگیرد.

مقررات بیت‌کوین

شایعات در مورد مقررات بر قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت تاثیر می‌گذارد اما اهمیت تاثیرات آن هنوز در حال تجزیه و تحلیل و بحث است. دیدگاه‌های آژانس دولتی در مورد ارز دیجیتال نیز می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین تاثیر بگذارد.

بیت‌کوین در مراحل اولیه

مدت‌هاست که طلا به‌عنوان وسیله مبادله مورد استفاده قرار گرفته و یک کالای نسبتا پایدار است اما بیت‌کوین مدت کوتاهی ارائه شده و هنوز در مرحله کشف قیمت است. به این معنی که قیمت‌ها با تلاش سرمایه‌گذاران، کاربران و دولت‌ها از طریق مشکلات و نگرانی‌های رو به رشد اولیه تا زمانی که قیمت‌ها تثبیت شوند به تغییر ادامه خواهند داد.

کارشناسان درباره اینکه قیمت بیت‌کوین چقدر می‌تواند بالا برود، گفتند: متاسفانه، مشخص نیست که قیمت این ارز دیجیتال چقدر بالا یا پایین خواهد رفت و آیا خرید بیت‌کوین بی‌خطر است یا خیر.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار پرخطر است اما در این بررسی توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری یا عدم آن ارائه نشده است. از آنجایی که موقعیت هر فرد منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲.۲۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۸۱ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۳۹.۲۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳.۹۹ میلیارد دلار است که ۳.۰۸ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۳۲.۳۲ میلیارد دلار است که ۳۱.۰۸ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۸.۱۸ میلیارد دلار است که ۶۵.۵۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

 

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.