متاورس، پایان تحول دیجیتالی بانک‌ها!

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک/ شاید متاورس پایان تحول دیجیتالی بانک‌ها باشد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ اصطلاح متاورس در رمان علمی تخیلی “بهمن” در سال 1992 بوجود آمد. این رمان دنیای واقعیت مجازی عظیمی را به تصویر می‌کشد که در آن افراد از آواتارهای دیجیتالی برای کنترل و رقابت با یکدیگر جهت بهبود وضعیت خود استفاده می‌کنند.

“دنیای متا” یا “متاورس” یک دنیای مجازی موازی با دنیای واقعی و بسیار قابل تعامل است که از AR/VR، محاسبات ابری، هوش مصنوعی، 5G، بلاکچین و سایر فناوری‌ها استفاده می‌کند. متاورس دارای شش ویژگی است: تداوم، زمان واقعی، سازگاری، ویژگی‌های اقتصادی، اتصال و خلاقیت.

متاورس

صنعت مالی و بانکی در متاورس

در سال 2019، فیس بوک پروژه ارز دیجیتال لیبرا را راه اندازی کرد. لیبرا یک ارز دیجیتال با نوسان کم و پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاکچین بود. لیبرا «سبدی از ارزها» متشکل از ارزهای قانونی ایجاد کرد، که به عنوان «ارزهای پایدار» نیز شناخته می‌شود. لیبرا بعداً به Diem  تغییر نام داد و ارز ثابت دلار را هدف گرفت و  کیف پول  Novi را عرضه کرد. فیس بوک پس از تغییر نام خود به متا، از پروژه ارزهای دیجیتال خود برای پی ریزی تجارت و پرداخت در متاورس استفاده خواهد کرد.

Meta City کره جنوبی یک متا شهر مبتنی بر بلاک چین است که طیف گسترده‌ای از خدمات مانند امور مالی، آموزش عمومی، ادارات دولتی، تجارت الکترونیک و سرگرمی را در خود جای داده است. IBK Investment Securities یک شعبه متا برای ارائه خدمات مختلف سرمایه گذاری مالی مانند سرمایه گذاری در اقتصاد واقعی در این شهر افتتاح خواهد کرد.

بانک کوکمین کره نیز شعبه ای در محیط دنیای متا افتتاح کرده است. این بانک شعبه‌های مجازی و زمین بازی‌های مالی را به مشتریان ارائه ‌می‌دهد و “دفاتر ریموت” را برای کارکنان فراهم کرده است. در این بانک مشتریان می توانند وارد شعب مجازی شوند، با محتوا تعامل داشته باشند و از طریق تماس‌های ویدیویی با کارکنان واقعی صحبت کنند.

اگر تراکنش‌های بین‌المللی در متاورس انجام شود، مشکل نرخ ارز بوجود می‌آید. به منظور بهبود کارایی پرداخت‌های بین‌المللی، سوئیفت به طور متوالی پروژه‌هایی مانند GPI و SWIFT Go را راه‌اندازی کرده است. علاوه بر این، گروه بیست (G20) نیز به اجماع رسیدند و “نقشه راه G20 برای تقویت پرداخت‌های بین‌المللی” را برای بهبود همه جانبه کارایی پرداخت‌های جهانی، که انتظار می‌رود به نفع توسعه متاورس باشد، را راه‌اندازی کرده‌اند.

صنعت بانکداری شروع به استفاده از متاورس کرده است

در 18 نوامبر 2021، بانک Baixin مجموعه دیجیتالی را به عنوان اولین مجموعه دیجیتال NFT در صنعت بانکداری راه اندازی کرد. بانک Baixin در این رابطه گفت: “این تلاشی برای استقبال از متاورس در انتشار مجموعه‌های دیجیتال است. در نسل بعدی اینترنت، نحوه تعامل بانک‌ها با مشتریان، نحوه ارائه محصولات و خدمات و حتی شکل بانک ها ممکن است دستخوش تغییرات اساسی شود. انسان‌های دیجیتالی با هوش مصنوعی، تجربه دیجیتالی و دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، سه موضوعی هستند که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.

چگونه دنیای متا بانکداری را تغییر خواهد داد

در متاورس تمام پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی “بازی سازی” می‌شود. اگر از مشتریان بخواهید نام، شماره تلفن همراه، شماره شناسایی، شماره کارت و سایر اطلاعات خود را در متاورس وارد کنند، مشتری قطعاً برمی گردد و می رود. بنابراین، در متاورس پیشنهاد می‌شود که احرازهویت از طریق تراشه‌های سخت‌افزاری انجام شود و فرآیند افتتاح حساب غیر القایی توسعه یابد. تشخیص چهره و افتتاح حساب را می توان به راحتی در حالت بازی اجرا کرد. به عنوان مثال، عینک‌های VR و دستگاه‌های حسگرمتاورس با یک تراشه امنیتی عرضه می‌شوند. اطلاعات هویت و حساب را می‌توان در تراشه ذخیره کرد تا با سیستم مالی متاورس در یک پس زمینه ایمن تعامل داشته باشد.

همراهی همه جانبه مالی با مشتری

در متاورس، مدیر حساب مانند یک بازی با مشتری تعامل دارد. تا زمانی که تعامل خوب باشد جای نگرانی برای سپرده گذاری نیست. از طریق گیمیفیکیشن متاورس  با مشتری تعامل داشته باشید، تعامل بین مشتریان و شما، درک مشتریان از شما را افزایش می دهد. به عنوان مثال، در دنیای مجازی، مشتریان را تا ساحل مکزیک برای تماشای غروب خورشید، صعود به قله اورست، دیدن کاخ پوتالا در تبت و گوش دادن به کنسرت‌های خواننده مجازی با مشتریان همراهی کنید. در این تجربه مشتریان شما را می شناسند، بنابراین نگران سپرده‌گذاری نباشید.

توسعه محصولات مالی در یک لحظه

در دنیای متا، محصولات مالی همیشه در حال تغییر هستند و دیگر ثابت نیستند. در متاورس، با توجه به نیاز مشتری، تحت نظارت مالی و مقررات مدیریت بانک، مدیر محصول کل فرآیند تولید محصول دیجیتال را در محل مشتری انجام می‌دهد. تولید بلادرنگ محصول به قابلیت‌های پلتفرم فناوری بسیار بالا نیاز دارد، که نیازمند یک مرکز تجاری قدرتمند ماژولار و اجزای متاورس است. زمان‌بندی توسعه محصول، آزمایش و بازرسی‌های انطباق همگی در دنیای متا مورد نیاز هستند. تولید و توسعه محصول  در متاورس در یک لحظه تکمیل می‌شود، که این به محاسبات ابری قوی، درجه بالایی از هوش مصنوعی و فرآیند تأیید قرارداد هوشمند خودکار نیاز دارد.

بازی‌ها و جاذبه‌ها منبع ترافیک بانک‌ها می شوند

در متاورس شما می‌توانید در کوه اورست، در وسط بیابان یا در ته دریا شعبه باز کنید. بانک این نقاط دیدنی باشکوه را برای شخصی سازی کامل شعب خود و نمایش محصولات خود ترکیب خواهد کرد. با کمک این مکان‌ها و ترکیب افسانه‌ها و داستان‌ها، شعب بانکی متاورس بازی‌ها و صحنه‌ها را ترکیب می‌کند تا جذابیت شعب را افزایش دهد.

نیروی کار دیجیتال بانکی بسیار پررونق خواهد شد

Soul Machines  یک شرکت فناوری واقع در نیوزلند است. این شرکت در حال طراحی انسان‌های دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان و ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی است. در آینده، بانک‌ها تعداد زیادی ربات مالی دیجیتالی را توسعه خواهند داد که می‌توانند خدمات ارائه دهند، مشتریان را جذب کنند و ترافیک را در دنیای متا مدیریت کنند. این افراد دیجیتالی می توانند توسط افراد واقعی، افراد نیمه واقعی یا کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت شوند. این روح‌های دیجیتالی قادر خواهند بود مشتریان، سرمایه‌ها، برندها و کسب و کارها را بر اساس هوش، دانش و احساسات در حال تکامل جذب کنند.

بلاکچین و ارز دیجیتال به محصولات مالی اساسی تبدیل خواهند شد

در دنیای متا، بلاکچین و ارز دیجیتال دارای مزایای زیادی هستند. با توجه به دیجیتالی بودن طبیعی این فناوری‌ها، زنجیره صنعت مجازی می‌تواند در فراجهان بهتر به هم متصل شود. پس از ترکیب صحنه‌ها، بازی‌ها، نقش‌ها و سایر عناصر در دنیای متا، نوآوری ارز دیجیتال بسیار فراتر از ارز کاغذی خواهد بود و پول نقد الکترونیکی و قراردادهای هوشمند همگی به ابزارهایی اساسی برای برنامه نویسی دیجیتالی بانک تبدیل خواهند شد.

بازاریابی دیجیتال متحول خواهد شد

در گذشته، بازاریابی دقیق برای بانک‌ها عبارت بود از ایجاد یک مدل بازاریابی، انتخاب گروه‌های مشتریان، ارسال پیام‌های متنی و ارائه محصولات. این در دنیای متا کافی نیست. برای بازاریابی دیجیتال متاورس باید از روانشناسی «بازی» استفاده کرد و توانایی جذب ذهن مشتریان بانک را آزمایش نمود. کارشناسان روانشناسی آینده در بانک‌های متاورس محبوب خواهند بود. پرسنل متخصص روانشناسی افراد را در متاورس تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کنند و با طراحی تعاملات با ارزش  بالا که به ویژگی های بازاریابی دیجیتال متاورس  تبدیل خواهند شد، مشتریان را به دست خواهند آورد.

این دوران، باشکوه است و بانک‌ها در آن به طور چشمگیری تغییر خواهند کرد. شاید متاورس پایان تحول دیجیتالی بانک‌ها باشد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.