ضرورت افزایش نقش شرکت ملی انفورماتیک در فرایند تحول دیجیتالی بانکداری کشور

تمرکز بر سهولت و سرعت بیشتر استفاده از نوآوری‌ها در صنعت بانکی کشور و ایفای نقش پیونددهنده میان حاکمیت و بخش خصوصی در این حوزه، مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در شرکت ملی انفورماتیک دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک باید در فرایند تحول دیجیتالی صنعت بانکداری کشور بیش از گذشته نقش ایفا کنند، گفت: اگرچه تاکنون اقدامات خوبی در این عرصه انجام شده است ولی می‌تواند این روند سریع‌تر و بهینه باشد.

علی عبدالهی در گفت‌وگویی در حاشیه هفتمین نمایشگاه تراکنش به مهم‌ترین برنامه‌های خود در شرکت ملی انفورماتیک اشاره کرد و گفت:گروه ملی انفورماتیک مجموعه بسیار توانمندی است که تاکنون اقدامات موثری توسط این مجموعه رقم خورده که قطعا می تواند به طور جدی تری پیگیری شود. یکی از اهدافی که در شرکت ملی انفورماتیک با جدیت دنبال خواهیم کرد، رصد نوآوری‌ها و تلاش برای جذب آنها در مجموعه بانک مرکزی و نظام بانکداری کشور است. برای این مهم باید هم در بخش تحقیق و توسعه و هم سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ها، تمرکز بیشتری داشته باشیم البته با حفظ خط و مرز مشخص با دایره فعالیت های بخش خصوصی چرا که مسئولیت ما تمرکز بر  نوآوری‌هایی است که در چارچوب  حاکمیت  مفید باشد و در این موارد نیز به دنبال راه اندازی ساختارهای جدیدی مانند رگ تک و سندباکس هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، یکی دیگر از حوزه‌هایی که این شرکت می تواند در آن نقش‌آفرینی کند، تحول دیجیتالی صنعت بانکداری است؛ دکتر عبدالهی در این باره گفت: بخش‌های مختلف تحول دیجیتالی در کشور شکل‌گرفته و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است؛ به‌عنوان‌مثال کارگروه تحول دیجیتالی وزارت امور اقتصاد و دارایی که من هم عضو آن بودم. ولی با وجود اقدامات خوبی که انجام شده این فعالیت‌ها و بخش‌ها همچنان نیازمند تقویت هستند و گروه ملی انفورماتیک تقویت این ساختارها را با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات خود بیش‌ازپیش پیگیری خواهد کرد.

عبدالهی همگرایی بین حوزه‌های مختلف را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی خود در شرکت ملی انفورماتیک توصیف کرد و بیان داشت: باتوجه‌به فعالیت‌هایی که در این عرصه داشتم می‌دانم پتانسیل‌های زیادی در بازارهای پولی، سرمایه، بیمه، گمرک، مالیاتی و … وجود دارد. همگرایی حوزه‌های مختلف می‌تواند اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور رقم بزند.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک اظهار کرد: امروزه جنس نوآوری‌ در فناوری‌های جدید با فناوری‌های سابق بسیار متفاوت است و از جنس تحول آفرین است. این موضوع ساختارها، مدل‌های کسب‌وکار، روابط و فرایندها را تحت شعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: در مجموع بازارهای پولی و مالی و مخصوصاً نهادهایی که متولی زیرساخت‌ها هستند باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند که جنس، کارکرد و رویکرد نوآوری‌ها متفاوت شده است و البته اگر ما نقش‌آفرینی فعال و مؤثری در این عرصه نداشته باشیم دیگر نمی‌توانیم در مواجهه با این نوآوری‌ها موفق عمل کنیم و زمان را از دست خواهیم داد.

عبدالهی همچنین گفت: اگر بخواهیم سیاست‌های خوبی در تعامل با این فناوری‌ها داشته باشیم باید دنبال رویکردهای موثر در تنظیم‌گری باشیم. واقعیت این است با این رویکردهای سنتی نمی‌توانیم از مزایای بیشمار این فناوری های نو بهره مند شویم.

وی ادامه داد: مجموعه‌های ملی انفورماتیک به عنوان تسهیل‌گر روندها می توانند نقش موثرتری را ایفا کنند و به پیوند ظرفیتهای بیرونی با مجموعه‌های حاکمیتی مانند بانک مرکزی، یاری برسانند. این مجموعه‌ها می‌توانند از یک سو با بانک مرکزی در ارتباط و هماهنگی باشند و از یک‌سوی دیگر با محدودیت‌های بسیار کمتری با بخش بیرونی تعامل کنند تا با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد، زمینه جذب، هضم و به‌کارگیری نوآوری‌ها در مجموعه بانکی با سرعت و سهولت بیشتری فراهم شود

ایشان افزود: قطعا آینده پژوهی تحول دیجیتال مبتنی بر فناوری های نو مانند هوش مصنوعی و بلاکچین در صنعت بانکداری یکی از اهداف مهم و برنامه های ما در گروه ملی انفورماتیک خواهد بود که بر این اساس تلاش خواهد شد با شناسایی ترندها و فناوری های نوین در آینده صنعت بانکداری، ضمن بهبود و تقویت فضای نوآوری در حال حاضر، سرمایه گذاری ویژه ای نیز فناوری های نوین و نوظهور در این عرصه داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک در پایان با اشاره به نقش مهم شرکت خدمات انفورماتیک در نظام بانکی کشور تصریح کرد: شرکت خدمات به عنوان یکی از شرکت های بزرگ گروه ملی انفورماتیک می تواند نقش مهمی در پیشگامی این گروه در حوزه های نوآورانه داشته باشد، همچنان که تاکنون در عرصه های مختلف دستاوردهای خوبی در این شرکت حاصل شده که قطعا با تداوم و جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

بازدید مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک از نمایشگاه تراکنش ایران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.