آغاز کارگاه­ های آموزشی آکادمی صاد با برپایی دوره Pain -Tech

نخستین دوره آموزشی آکادمی صاد باعنوانPain -Tech (درد فناوری) توسط مدیرعامل هلدینگ بانک صادرات ایران، عصر سه‌شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ در آمفی تئاتر برج غدیر بانک صادرات برگزار شد.

صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ بانک صادرات ایران، این نشست آموزشی را با تعریف «بانکداری باز» آغاز و اظهار کرد: ساده ­ترین تعریف بانکداری باز ترکیب عملیات بانکداری با فناوری بر پایه API  است.

وی با بیان اینکه بانکداری باز سیستمی است که کاربر را مجهز به یک شبکه مالی از طریق استفاده از رابط برنامه ­نویسی کاربردی می­کند، توضیح داد: نحوه ایجاد، اشتراک ­گذاری و دسترسی به داده ­های مالی توسط استاندارد بانکداری باز تعریف می ­شود. بانکداری باز با استفاده از شبکه های مختلف به جای تمرکز گرایی، به مشتریان خدمات مالی کمک می کند تا بتوانند اطلاعات مالی خود را به شکلی کاملاً امن و مطمئن، با دیگر مؤسسات مالی به اشتراک بگذارند. در این روش، انتقال وجوه آسانتر شده و کاربران می توانند با مقایسه خدمات، بهترین و به صرفه­ ترین گزینه سرویس بانکی را برگزینند .

مدیرعامل هلدینگ صاد ادامه داد: بانکداری باز به عنوان «داده بانکی باز» نیز شناخته می شود؛ بانکداری باز به معنای بهبود تجربه بانکی مشتریان به چندین روش است. این نوع بانکداری، بانک های بزرگ را ناچار به رقابت با بانک­ های کوچک­تر و جدیدتر کرده و در نتیجه منجر به خدمات ارزانتر، ارائه فناوری بهتر و نیز ارائه خدمات بهتر به مشتریان می­ شود و این روش به معنای حرکت به سوی شفافیت از سوی بانک­ ها به منظور ارائه بهترین تجربه ممکن به مشتریان است.

مدل مفهومی بانکداری باز، مفهوم نوآوری در بانکداری باز، تعریف فناوری مالی، نسل ها و ابعاد مختلف فین تک، انواع فین تک، آمار فین تک­ها در جهان و دلایل شکست استارتاپ­ ها  و… از دیگر مواردی بود که در این کارگاه آموزشی به آن پرداخته شد.

همچنین اعلام شد، براساس آمار Investopedia در سال ۲۰۱۹ ، میزان شکست استارتاپ­ ها حدود ۹۰ درصد است. ۲۱/۵ درصد استارتاپ ها در سال اول، ۳۰ درصد در سال دوم، ۵۰ درصد در سال پنجم و ۷۰ درصد در سال دهم شکست می خورند، همچنین در ۷۰درصد موارد، شکست برای استارتاپ ها در طول سال­ های دوم تا پنجم رایج تر است. نخستین دلیل شکست استارتاپ­ها، به دلیل درک نادرست تقاضای بازار بوده و دومین دلیل شکست به دلیل اتمام بودجه و پول است.

درد فناوری و اهمیت توجه به آن

مدیرعامل هلدینگ بانک صادرات ایران در این کارگاه آموزشی ضمن تعریف «درد فناوری» بیان کرد: فهمیدن درد دارد و نمی­ توانید بفهمید اما درد نکشید؛ اصطلاح Pain -Tech یا «درد فناوری» از سال ۹۵ خلق شد و داستان آن به شروح خلقت آدمیزاد برمی ­گردد، دقیقاً از آن روز به بعد درد دانایی آدمیزاد آغاز شد.

وی افزود: اساس شکل­ گیری مفهوم و فلسفه درد فناوری (Pain -Tech)از آنجایی آغاز می شود که آمارهای تکان دهنده­ ای از شکست استارتاپ­ ها در دنیا منتشر شد. این آمارها می گویند که حدود دو درصد از ایده ها موفق به تجاری سازی خود می­ شوند و دل خراش­تر آن که از این دو درصد تنها ۲۵درصد موفق می شوند که در تجارت، بقای خود را تضمین کنند.

فرامرزی با اشاره به نماد لوگوی سیب استیو جابز در همین ارتباط توضیح داد: این سیب، به تعبیری استعاره ای از درد فناوری (Tech-Pain)است که همان هبوط و آمدن انسان از بهشت به زمین است. زمانی که دانایی، آرامش بهشت را به دردهای زمینی تبدیل کرد ما این سیب دانایی را گاز زدیم و اکنون باید در جزیره ­ای که فرود آمدیم دست وپا بزنیم و جلو برویم.

مدیرعامل هلدینگ صاد در تببین چرایی اهمیت Pain -Tech مطرح کرد: اهمیت و جایگاه استارتاپ­ ها در اقتصاد دیجیتال انکارناپذیر است، موفقیت طرح ­ها و ایده های نوآورانه در بازار امروزه فناوری، منبع عظیم مزایای رقابتی در اقتصاد امروز هستند. موفقیت استارتاپ­ ها به معنای اصلی کلمه با قدرت اقتصادی کشور، اشتغال، بی نیازی از نفت، افزایش قدرت خرید مردم، افزایش تولید ناخالص داخلی گره خورده است، حال آنکه این پدیده با مزیت ­های رقابتی اصیل کشور نظیر نیروی انسانی هوشمند و تحصیلکرده گره خورده است و زیبایی چشمگیر موفقیت آن را زیباتر می­ کند. شکست استارتاپ ­ها و انواع فین تک­ ها بدون شک خیلی بیش از یک ورشکستگی مالی است و شاید قطع امیدهای یک ملت برای توسعه، رفاه و اقتدار باشد.

فرامرزی در ادامه به قدم­ های مفهومی اقدامات، رسالت درد فناوری، شکاف رفتاری و مفهوم دره مرگ پرداخت و گفت: »دره مرگ» یک اصطلاح رایج در دنیای استارتاپ است که به دشواری پوشش جریان نقدی منفی در مراحل اولیه استارتاپ، قبل از اینکه محصول یا خدمات جدید آن ها از مشتریان واقعی درآمد داشته باشد، اشاره دارد.

به گفته او، در بازی «عشق و پول» از مفهوم «دره مرگ» استفاده می شود، مفهوم عشق، شوق و علاقه صاحبان ایده و افراد خالق و نوآوری است که موتورهای اصلی توسعه در اقتصاد دانش بنیان هستند و مفهوم پول، نگرانی­ ها و ملاحظات صاحبان سرمایه است که علاقه ­مند هستند که در سرمایه گذاری سودآوری مشارکت کند. تعارض و تفاوت دیدگاه این دو گروه، دره ای می سازد، به نام دره مرگ، هر چه هم فهمی فیمابین کمتر باشد، دره عمیق تر و هولناک تر است و در واقع دره مرگ درست زمانی اتفاق میفتد که بنیانگذار به محصول جدید دست پیدا کرده اما سرمایه گذار احساس ضرر و زیان شدید می کند.

بررسی علل شکست فین تک ­ها بر اساس آمارهای ۶ شرکت معتبر بین المللی از دیگر بخش های این کارگاه آموزشی بود که بر اساس آن، عدم تأمین مالی صحیح و هماهنگی با سرمایه گذاران، عدم ملاحظه صحیح بازار، مشتری مداری، رقابت و قیمت گذاری، مدیریت و برنامه ریزی ضعیف و تحقق برنامه زمانبندی، محصول ضعیف و معیوب و ایده سوخته، مدل کسب و کار معیوب و رشد سریع کسب و کار و مشکلات مربوط به تیم، عدم اشتیاق و خروج افراد کلیدی از اصلی ترین دلایل بوده است.

چارچوب مفهومی و الزامات توسعه پروژه­ های نوآورانه در مفهوم درد فناوری آخرین بخش این کارگاه آموزشی ۴ ساعته بود که در آن به سرفصل هایی ازجمله مدیریت اقتصاد ایده، پنج الزام اصلی چارچوب، نوآوری باز مشارکتی، درد فناوری به عنوان یک بستر اجرا(پلتفرم اجرایی و بخش های آن) و … پرداخته شد.

گفتنی است سلسله کارگاه های آموزشی آکادمی صاد با موضوعات متنوع حوزه توسعه دیجیتال در زمستان ۱۴۰۰ ادامه داشته و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت نام در این دوره ها می توانند به آدرس https://saad.holdings/academy/ مراجعه نمایند.

منبع هلدینگ صاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.