سامانه «بی‌تا»، اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری

مراسم رونمایی از سامانه «بی‌تا»، اولین پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری در قالب توکِن‌های« ان.اف.تی» در روز دوشنبه ۱۱ بهمن با حضور محمدرضا دشتی رئیس کمیسیون میراث فرهنگی مجلس، برات قنبری، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو، مهدی تقی‌پور، معاون فینتک همراه اول، ولی‌الله فاطمی دبیر بنیاد ققنوس و ایمان نوربخش مدیر گالری هاتف سحر، همچنین جمعی از گالری‌داران در موزه ارتباطات تهران برگزار شد.

ولی‌الله فاطمی دبیر بنیاد ققنوس در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌ها در جهت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور گفت: بیش از 3 سال است که مجموعه ققنوس با هدف کسب تجربه در حوزه فن‌آوری‌های دیجیتال به ویژه بلاک‌چین تأسیس شده و با مشارکت بزرگ‌ترین بانک‌ها و مجموعه فن‌آور کشور توانستیم انواع کاربردهای بلاک‌چین را توسط فارغ‌التحصیلان و مهندسان جوان کشور تجربه کنیم. باعث افتخار ما است که به فاصله چند ماه که بحث ان.اف.تی در جهان مطرح شده و سهم بزرگی از بازارها به ویژه بازار هنر را در بر می‌گیرد، امروز با کمک متخصصان و فعالان عرصه هنر به صورت رسمی در ایران هم فعالیتی در این زمینه آغاز شده است.

او در ادامه سخنانش تصریح کرد:  دسترسی به فن‌آوری‌های جدید برای فعالان این عرصه همواره یک دغدغه جدی بوده ، اما عموماً با چندین سال فاصله از فن‌آوری‌های جدید قرار داشته‌ایم. امروز موجب خوشحالی است که در عرصه فن‌آوری بلاک‌چین که از جدیدترین تکنولوژی‌های جهان محسوب می‌شود، همکاران متخصص ما در ایران به‌طور کامل این آمادگی را ایجاد کرده اند و این جسارت را به‌طور کامل دارند که فضا را به‌صورت عملیاتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

سامانه بی‌تا پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری

فاطمی در پایان سخنانش در این مراسم بیان کرد: احتمالاً برای همه ما این سئوال مطرح است که به چه علت آثار هنری دیگر نقاط دنیا پس از ارائه در فضای دیجیتال بهای چندبرابری پیدا می‌کنند، در حالی که ما هنوز در فضای فیزیکی گالری‌ها و نمایشگاه‌ها، آثار ارزشمند هنری‌مان را به قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه شایسته آن‌ها است عرضه می‌کنیم. باید قبول کنیم هرچقدر دسترسی‌های بین‌المللی و اکوسیستم فعالیت‌مان را وسیع‌تر کنیم، ارزش واقعی دارایی‌ها بیشتر نمایان خواهد شد. باعث افتخار است که مجموعه فن‌آور کشور در خدمت هنر باشند؛ امیدواریم در کنار دوستان هنرمند و گالری‌داران هنری بتوانیم این عرصه را برای دسترسی بهتر هنرمندان باز کنیم و با بین‌المللی کردن دسترسی به هنرها و دارای‌های مشهود و نامشهود، این اکوسیستم را فعال‌تر کنیم و ارزش هنرمندان‌مان را بیشتر و بیشتر نشان دهیم.

سامانه بی‌تا می‌تواند به کمک اهالی هنر بیاید

محمدرضا دشتی نماینده و رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: خرسندم که امروز از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که فضای دیجیتال و مجازی ما به کمک هنر و هنر هم متقابل به یاری اقتصاد دیجیتال ما  آمده و باید از دوستانی که در این مسیر تلاش می کنند قدردانی کنیم. اگر امروز این مجموعه دست به چنین اقدامی نمی‌زد، برای فروش آثار هنری‌مان مطمئناً باید به کشورهای دیگر مراجعه می‌کردیم. این اقدامی ارزشمند است که حتماً حمایت مجلس شورای اسلامی را با خود دارد.

این نماینده مجلس در پایان سخنانش تصریح کرد: این سامانه حتماً می‌تواند به کمک اهالی هنر بیاید. خیلی از تابلوهایی که امروز در انبارها و گالری‌ها و موزه‌ها داریم، می‌توانیم از این طریق به جهانیان ارائه بدهیم.

در ادامه این مراسم آثاری از جمله «مرغ بسم الله» اثر استاد زرین قلم، « بسم الله» نصراله‌افجه‌ای، «توسن خیال» رضا مهدوی، مجسمه اسب از صادق ادهم، «عیسی مسیح» اثر محسن روح الامین و اثرخوشنویسی «علی ولی الله »اثر علیرضا کدخدایی که در این سامانه گواهی اصالت هنری دریافت کرده اند، به نمایش درآمد.

سنجش اصالت و صحت معاملات در ارتباط با آثار هنری اهمیت زیادی دارد

همچنین در ادامه مراسم ایمان نوربخش مدیر گالری «هاتف سحر» در سخنانی گفت: راه‌اندازی سامانه «بی‌تا» یک پیوند مبارک بین حوزه بانکی و مالی، آی تی و فناوری و هنر است و می‌تواند تحول بزرگی در بازار آثار هنری و همین طور آثاری که منحصر به فرد هستند، به حساب آید.

وی خاطر نشان کرد:  اتفاقی که در طی این 20 سال اخیر بعد از جهانی شدن شبکه اینترنت و راه اندازی شبکه های اجتماعی افتاده این است که اطلاعات کاربران یک جا متمرکز می شود و این مسئله حساسیت ها و چالش هایی را ایجاد می کرد. با ایجاد تکنولوژی بلاک‌چین اتفاقی که افتاده، بسیاری از اطلاعات در یک نقطه نیست و در دیتابیس های مختلف وجود دارد. این تکنولوژی نسبت به تکنولوژی‌های مرکزگرا مزیت‌هایی دارد؛ یکی  اینکه امکان هک و دستکاری در اطلاعات را به صفر می‌رساند و در عین حال سرعت و دقت تغییر اطلاعات کامل تر از سایر تکنولوژی هاست. از آنجا که در حوزه مالی امنیت اطلاعات و تراکنش ها بسیار مهم است وجود بلاک چین در حوزه مالی بسیار ضروری  است.

ایمان نوربخش  در ادامه سخنانش اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که در بازارهای مالی  دنیا رونق بسیار دارد، بازار آثار هنری و تاریخی و اشیای منحصر به فرد است؛ در این بازار سنجش اصالت و صحت معاملات بسیار مهم است که نتیجه این سنجش یک معامله صحیح باشد. با ایجاد بستر بلاک‌چین و تکنولوژی ان.اف.تی این اتفاق در دنیا افتاده است و با توکنایز کردن  معاملات امنیت بیشتری دارند.

این مدیر مالی همچنین گفت:  پلتفرم بی‌تا که امروز رونمایی می شود، تحول بزرگی در آثار هنری ایجاد می کند و شفافیت معاملات این حوزه را بیشتر می کند و  همچنین حس اطمینان  در کاربران  بوجود می آورد و افراد از طریق آن با خیال راحت آثار هنری  را خرید و فروش می کنند.

این مدیر گالری اظهار کرد: با راه‌اندازی پلتفرم «بی‌تا» بسیاری از هنرمندانی که آثارشان دیده نمی شد این امکان را دارند که آثارشان را در محیط مجازی ارایه کنند و از طرفی علاقه‌مندان بازار هنر این دسترسی را دارند که در این پلتفرم خرید و فروش کنند. پلتفرم بی‌تا باعث فراگیری آثار هنری در بین مردم  می‌شود و امیدواریم در فاز بعدی این پلتفرم، آثار هنری ایرانی را در شبکه های جهانی عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: آثار هنری یکی از مواردی  است که بانک های بین المللی به عنوان وثیقه  قبول می کردند؛ در کشور ما بانک ها  برای این مهم نگرانی هایی داشتند و از این کار طفره می رفتند از جمله اینکه اصالت یک اثر چقدر درست است، با راه اندازی این پلتفرم بانک های ما می توانند با استفاده از توکن های بی تا  از آثار هنری به عنوان وثیقه استفاده کنند.

سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند از ظرفیت «بی‌تا» در بازار هنر استفاده کنند

محمدجواد صمدی راد مدیرعامل شرکت ققنوس در بخش بعدی این مراسم که به پرسش و پاسخ با مخاطبین این رویداد اختصاص داشت، در سخنانی بیان کرد: با همت دوستان حوزه فن‌آوری و عرصه هنر امروز شاهد یک اتفاق خوب هستیم و امیدواریم که با همراهی دیگر فعالان این عرصه از ظرفیت این پلتفرم نهایت استفاده را ببریم. فضای ان.اف.تی، فضایی است که می‌تواند در مورد داریی‌های یکتا استفاده شود و شفافیت را در معاملات مربوط به آن‌ها ایجاد کند.

سامانه بی‌تا پلتفرم صدور گواهی اصالت دیجیتال آثار هنری

صمدی ‌راد در ادامه در پاسخ به این پرسش که «بی‌تا» برای اتصال به پلتفرم‌های جهانی چه پیش‌بینی‌هایی دارد، گفت: بی‌تا هم اکنون یک پلتفرم سه‌زبانه فارسی، انگلیسی و عربی است. به لحاظ ارتباط مالی برای فعالان خارج از کشور توکن پایه شبکه ققنوس که توکن پیمان نام دارد، در چهار صرافی داخلی ارائه می‌شود و در حال رایزنی و برطرف کردن مسائل حقوقی برای همکاری با دو صرافی خارجی در این ارتباط هستیم. بنابراین مسیر ورود سرمایه‌گذران خارجی از طریق توکن پیمان و وارد شدن به فضای بازار حراجی است که مبتنی بر آن می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. علاوه بر این فضای پشتیبان گالری‌های هنری را هم باید در این ارتباط تجهیز کنیم که ارسال آثار حراج شده را در فضای واقعی هم بتوانند مدیریت کنند.

محمد طهرانی معاون کسب و کار ققنوس هم در این بخش در پاسخ به پرسشی در خصوص چالش تامین امنیت درون شبکه برای آثار هنری دیجیتال بیان کرد: وقتی من در مورد فضای دیجیتال آرت صحبت می‌کنم، بحث کپی‌برداری در این فضا به سادگی فشردن چند کلید در کامپیوتر است. اما در فضای فاین‌آرت که اصالت آثار قابل سنجش است، این اتفاق به سادگی رخ نمی‌دهد. در اینجا فرآیند به این صورت است که اثر ارائه شده ابتدا توسط احرازکننده مجرب و صاحب صلاحیت، اصالت‌سنجی شده و بر این اساس شناسنامه‌ای برای آن صادر شده است و به این ترتیب تقلب یا کپی برداری از آن به‌طور کامل قابل پی‌گیری در محاکم قضایی است.

حراج  اثرخوشنویسی «علی ولی الله »اثر علیرضا کدخدایی، هعمچنین امضای یادگاری تمبر رویداد پایانبخش مراسم رونمایی اولین پلتفرم ایرانی صدرو گواهی اصالت «بی‌تا» بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.