سامانه پرداخت گروهی پارس بانک پارسیان ویژه شرکت سمات رونمایی شد

مدیرعامل بانک پارسیان در مراسم رونمایی از "سامانه پرداخت گروهی پارس" گفت : استراتژی بانک پارسیان ایفای نقش توسعه ای و پررنگ کردن این نقش در اقتصاد ملی در کنار توسعه خدمات و تسهیلگری است.

مراسم رونمایی از سامانه پرداخت گروهی پارس بانک پارسیان ویژه شرکت سمات( شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ) روز دوشنبه 18 بهمن ماه با حضور کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد باغستانی مدیر عامل شرکت سمات و دیگر مدیران ارشد گروه بانک پارسیان و سمات برگزار شد.

کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در این مراسم با اشاره به عدم وجود تعادل ساختاری در بازار پول و کلیات اقتصاد گفت: مهمترین عدم تعادل ساختاری مربوط به تعادل نقدینگی بانک ها است. خوشبختانه در این بانک از بدو تاسیس تاکنون همیشه تعادل نقدینگی برقراربوده و این بانک اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته است.

وی با بیان اینکه استراتژی بانک پارسیان ایفای نقش توسعه ای و پررنگ کردن این نقش در اقتصاد ملی در کنار توسعه خدمات و تسهیلگری است، افزود: بانک پارسیان پروژه های دولتی نیمه تمام زیادی را تکمیل و ازطریق بازار سرمایه به مردم واگذار کرد، همچنین مجموعه هلدینگ های فناوری، مالی و داده پردازی بانک مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران هستند تا بتوانند خدمت رسانی بهتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر طی همکاری های مناسب بین بانک و بازارسرمایه عرضه های خوبی صورت گرفته است ، خاطرنشان کرد : امید می رود در آینده نزدیک سهام شرکت اتان پارسیان و دیگر پروژه های گروه مالی هم عرضه اولیه شوند تا ضمن ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران، برای مشتریان هم خدمت رسانی مناسبی شود.

مدیر عامل بانک پارسیان در ارتباط با فروش دارایی های راکد، تملیکی و مازاد بانک گفت : در ارتباط با فروش دارایی های مازاد با کمک ابزارهای نوین، ساز و کار صندوق ها، پیگیری و مکاتباتی با سازمان بورس برای به کارگیری از فناوری بلاک چین و توکنایز جهت عرضه عمومی این اموال انجام شد تا بازاری بر پایه توکن شکل گیرد و ایجاد ارزش افزوده برای مردم رقم بزند.

پرویزیان درخصوص حوزه مطالبات معوق با اشاره به مقررات فعلی بانک مرکزی توضیح داد: با وصول میزان مطالبات معوق، زیان بیشتری نصیب بانک می شود. اما با اصلاحات و حل و فصل پرونده ها انتظار می رود تحولی در این حوزه روی دهد که اثرات مثبتی بر تراز و ساختار مالی بانک خواهد گذاشت.

رییس سازمان بورس؛ پرداخت متمرکز سود سهامداران از طریق سامانه‌های پرداخت گروهی در کوتاه ترین زمان

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم، با اشاره به اینکه حفظ حقوق سهامداران یکی از ماموریت های سازمان است، خاطر نشان کرد: گاهی سود سهامداران به دلیل روش های عجیب و غریب پرداخت سود، در حساب خود شرکت ها رسوب می کند. پرداخت سود از طریق سامانه‌های پرداخت گروهی سبب می شود این موضوع رخ ندهد و افراد زیادی در کوتاه ترین زمان ممکن سود خود را دریافت کنند.

مجید عشقی، با اشاره به تغییرات سریع در بازار سرمایه طی ۲-۳ سال اخیر اظهار کرد: افزایش ذینفعان بازار سرمایه به حدود ۶۰ میلیون نفر، از جمله این تغییرات مهم بوده است. از این رو، زیرساخت های فعلی برای ارایه خدمات به این جامعه بزرگ سهامداری باید خیلی متفاوت با قبل شود. بنابراین، بازنگری در زیرساخت ها بیش از پیش ضروری و لازم به نظر می رسد.

وی اظهار امیدواری کرد: امید می رود با توسعه زیرساخت‌ها، از سال آینده مشکلی برای پرداخت سود سهامداران پیش نیاید و فرآیند به گونه‌ای تعریف شده که هیچ منابعی در سمات یا شرکت ها رسوب نکند. به بیانی دیگر، پس از استخراج لیست سهامداران، منابع بلافاصله به حساب آنها واریز شود.

مدیرعامل سمات؛ سامانه “پارس” بانک پارسیان، یاریگر بازار سرمایه در پرداخت سود سهامداران

محمد باغستانی مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مراسم رونمایی از سامانه پرداخت سود گروهی بانک پارسیان (پارس) با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که در ماه پر فیض و برکت رجب و در ایام الله دهه مبارک فجر، شاهد تحقق یکی از آرزوهای دیرینه سهامداران بازار سرمایه هستیم، اظهار داشت: همکاری های نزدیک بازار پول و سرمایه در جهت فراهم کردن زیر ساخت های الکترونیک می تواند نقش بسزایی در ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و ذینفعان هر دو بازار داشته باشد و امیدواریم این همکاری های متقابل گسترش بیشتری پیدا کند تا ما شاهد ارائه خدمات نوین به مشتریان هر دو بازار باشیم.

وی تصریح کرد : خوشبختانه با رویکرد جدید سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیری های رییس محترم این سازمان، تمهیدات لازم برای توزیع سود تمامی ناشران بازار سرمایه پیش بینی شده که سامانه پرداخت گروهی پارس بانک پارسیان یکی از مهم ترین اقدامات در جهت تحقق این امر است تا میلیون ها سهامدار بازار سرمایه از سال آینده سودهای خود را از طریق زیر ساخت های شرکت سپرده گذاری مرکزی و این بانک دریافت کنند.

باغستانی در خصوص فرایند عملیاتی شدن این سامانه گفت : از یک سو همکاران ما در شرکت سپرده گذاری مرکزی و از سویی دیگر کارشناسان در بانک پارسیان تلاش های مستمر و ارزشمندی را انجام دادند به طوری که این عزیزان در طول دو ماه گذشته با تلاش های شبانه روزی خود، دست به کار بزرگی زدند و سامانه پرداخت گروهی پارس بانک پارسیان را طراحی و با موفقیت به بهره برداری رساندند.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی درباره مزیت های این سامانه اظهار داشت : اجرای مکانیزه پرداخت های گروهی، حذف فرایندهای دستی، کاهش ریسک تسویه، ارائه گزارش های یکپارچه به تفکیک هر نماد، افزایش کیفیت فرایند پرداخت، امکان پرداخت چند لیست در یک روز ( به طور مثال در روز گذشته یعنی 17 بهمن ماه چهار نماد در یک روز پرداخت شد) و کاهش کارمزدها از مهم ترین ویژگی های سامانه پرداخت سود گروهی بانک پارسیان (پارس) است که امیدواریم سایر بانک ها هم بتوانند با راه اندازی چنین سامانه ای، شرکت سپرده گذاری مرکزی را در پرداخت سود سهامداران بازار سرمایه یاری دهند.

مدیر عامل سمات با بیان اینکه سامانه پارس تاکنون توزیع سود 47 شرکت بورسی، فرابورسی، صندوق و اوراق را برای بیش از 3 میلیون و 600 هزار سهامدار با مبلغی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان انجام داده است، گفت: فرایند توزیع سود ناشران بورسی و فرابورسی از اردیبهشت ماه آینده افزایش چشمگیری خواهد یافت که امیدواریم این سامانه بتواند به رکورد های 10 میلیون تراکنش روزانه دست یابد.

روابط و تعاملات بانک پارسیان و بازار سرمایه روزبه‌روز بیشتر می‌شود

مسعود پشم چی، معاون فناوری های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان در ابتدای مراسم گفت: از ابتدای تاسیس بانک پارسیان همکاری خوبی بین بانک پارسیان، شرکت سمات و سازمان بورس وجود داشته است که در سال های اخیر نیز توسعه بیشتری پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در سال های اخیر بسته های مختلفی برای فعالین بازار سرمایه و نهادها ایجاد و معرفی شده است به طور مثال؛ سرویس پایه خرید و فروش آنلاین و برخط سهام، ارائه سرویس‌های لازم در حوزه بورس کالا و خریدو فروش و اتصال به هسته معاملاتی بورس کالا که در یکی دوسال اخیر شکل گرفته است، ارائه خدمات خاص و سرویس های مالی به کارگزاری و صندوق‌ها، باجه مخصوص ارائه خدمات به سمات سپرده گذاری مرکزی در سال گذشته که با حضور مدیر عامل وقت شرکت و بانک پارسیان افتتاح شد و سرویس های خاص و ویژه که به این شرکت ارائه می شود، سرویس ثبت نام احراز هویت غیر حضوری سجام و ارائه خدمات فروش غیر حضوری سهام ای تی اف ها که بانک پارسیان جزو معدود بانک های حاضر در این سرویس و خدمات بوده است و محصولات بانکی نیز در دوسال اخیر ارائه شده است.

معاون فناوری های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان افزود: روابط و تعاملات بانک پارسیان و بازار سرمایه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و امید می رود که با سرویس جدیدی که در این جلسه رونمایی می شود توسعه بیشتری پیدا کند.
پشمچی ادامه داد: یکی از نیازهای سال گذشته ارائه سرویس واریز گروهی به شرکت ها بود که با شناخت این نیاز زیرساخت هایی برای حدود ده هزار رکورد در ابتدای سال ۹۹ آماده شد و برخی از شرکت ها را که تعداد بیشتری تقاضا داشتند نیز به حدود ۳۰۰ هزار رکورد رساندیم و این اقدام نیازمند هزینه زیادی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری بوده که در سال گذشته به ثمر رسیده و شرکت های عمده ای به ویژه صندوق سرمایه گذاری لوتوس از این قابلیت استفاده کرده و سرویس های خوبی را روی این خدمت سوار کرده اند و در ادامه این سرویس به شرکت سمات ارائه شد که با توجه به نیازمندی شرکت مورد استقبال قرار گرفت.

معاون فناوری های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان تشریح کرد: همچنین نیازمندی هایی نیز وجود داشت از جمله هماهنگی و دریافت مجوز برای افزایش سقف و مهمترین آن بازنگری کامل زیرساخت‌ بود چون تعداد مدنظر اعداد بسیار بالایی بودند یعنی در ابتدا در حد ۱ میلیون مطرح شد و بعد این عدد به ۴ و ۵ میلیون رسید که در فاصله زمانی بسیار کوتاهی با همکاری بخش فنی سمات و شرکت کاسپین موفق شدند این اقدام را در یک ماه انجام دهند و سایت‌های مرکزی بانک نیز بهینه و اصلاح شدند.

وی گفت:‌ در اولین مرحله واریز سود سهام شرکت یکی از شرکت های معرفی شده توسط سمات را با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد توانستیم انجام دهیم و با آمادگی ای که در سمت بانک ایجاد شده شرکت سمات نیز این موضوع را تست و تایید کرده اند و هم اکنون برای ۷ میلیون رکورد هم سامانه ها و زیر ساخت های بانک آماده پاسخگویی هستند.

منبع https://www.parsian-bank.ir/news/180797/180797.htm
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.