کارنامه فناوری‌های مالی ایران ۱۴۰۰

در این مراسم پنل گفت‌وگویی با عنوان «کارنامه فناوری‌های مالی ایران ۱۴۰۰» با حضور چهار تن از فعالان اکوسیستم مالی و فین‌تک کشور برگزار شد و مهمانان پنل، رویدادهای فین‌تک سال ۱۴۰۰ در کشور را بررسی کردند.

در این پنل کیوان جامه‌بزرگ معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ، محسن زادمهر مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه، امید ترابی مدیرعامل توسن‌دیجیتال، مهدی عبادی مدیر مجموعه خدمات مالی، و مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، به‌صورت برخط حضور داشتند.

جامه‌بزرگ در مراسم اختتامیه سومین جشنواره نهال فین‌تک در پاسخ پرسش میزبان، آرش برهمند، سردبیر ماهنامه «پیوست» درباره اتفاقات مالی و فین‌تکی سال 1400 گفت: «در سال گذشته در حوزه فین‌تک در سطح جهانی اتفاق ویژه‌ای نیفتاد. در کشور ما هم امسال سال کم‌رمقی بود و شاید اتفاق ویژه‌ای جز ظهور نئوبانک‌ها نداشتیم. به نظر من، حتی در مواردی که از گذشته مطرح شده بود، مانند «سندباکس» بانک مرکزی که قرار بود رونمایی شود و اصلاح نظام پرداخت، بلاتکلیفی و عقب‌گرد هم داشتیم».

در ادامه، برهمند از معاون توسعه راهبردی فناپ پرسید که چرا با وجود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فین‌تک، بازی تکان نمی‌خورد؟ اساساً چرا هلدینگ‌های فناوری نتوانسته‌اند واسطی بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها باشند؟

کارنامه فناوری‌های مالی ایران ۱۴۰۰

کیوان جامه‌بزرگ در پاسخ این پرسش، اظهار داشت: «وقتی از یک محصول صحبت می‌کنیم، باید مشخص شود که آیا این محصول به‌عنوان یک فضیلت و یک سرویس شیک مطرح می‌شود یا اینکه واقعاً یک ضرورت است؟ این ضرورت را چه کسی حس کرده است؟ رگولاتور، بازار، بانک یا فین‌تک؟ در مورد احراز هویت غیرحضوری، همه می‌دانیم پیش از نظام بانکی در حوزه «سجام» اتفاق افتاده بود چون نیازش احساس شده بود. ولی مثلا سرویس افتتاح حساب غیرحضوری دَر کشوری با حدود ۴۵۰میلیون حساب بانکی و نسبت ۸۰۰۰ حساب به ازا هر ۱۰۰۰ فرد بالغ که حدود ۸ برابر نرم جهانی است نیاز ویژه‌ای را برطرف نمی‌کند. الان بانکی وجود ندارد که خدمات دیجیتال را به‌عنوان ضرورت مطرح نکرده باشد، اما در عمل می‌بینیم که همین بانک‌ها پیاده‌سازی سایر نیازمندیها و الزامات و آیین‌نامه‌های ابلاغی را به‌عنوان اولویت اول خود دنبال می‌کنند. در حقیقت جای ضرورت و فضیلت با هم عوض شده است. بیگ‌تک‌ها هم به تبع آن، در قدم اول نیازمندی بانک‌ها را دنبال می‌کنند. بنابراین، به قول شما بازی آن‌طور که باید تکان نمی‌خورد».

در پایان جشنواره فین‌تک، جامه‌بزرگ گفت: «فکر می‌کنم بحث اعتبار و «لندتک» خبرهای خوبی در سال ۱۴۰۱ داشته باشند و علامت سؤال بزرگ همچنان بحث CBDC است که هم‌زمان میتواند تبدیل به یک فرصت رشد صنعت مالی یا یک تهدید بزرگ شود».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.