بازگرداندن حساب‌های بانکی شرکتی به محل استقرار خود

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد اظهار داشت: از 18 اسفند ماه سال جاری به بعد 20 درصد شروط غیرضروری برای صدور مجوز کسب و کارها حذف می‌شوند.

امیر سیاح درباره صدور انواع مجوزهای کسب و کار به صورت آنلاین از 18 اسفند ماه سال جاری اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 1400 مجوز کسب و کار در کل دستگاه‌های اجرایی کشور صادر می‌شود که طبق قانون، قرار بر این است تمام این مجوزها از طریق درگاه ملی صدور مجوز، صادر شود و از 18 اسفند ماه هیچ مجوزی خارج از این درگاه صادر نخواهد شد.

وی با اشاره به تغییرات حاصل شده از طریق درگاه ملی صدور مجوزها به نفع متقاضیان کسب و کار گفت: از این پس تمام شرایط برای صدور مجوز برای متقاضیان شفاف اعلام می‌شود و هیچ شرط و شروط مبهمی باقی نخواهد ماند به طوری که فرد با مطالعه و مشاهده شرایط می‌تواند در همان ابتدای امر دریابد که شامل شرایط صدور این مجوز خواهد بود یا نه.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه از این پس اعمال سلایق ماموران دولتی، صادرکنندگان دولتی حذف خواهند شد، بیان کرد: در حال حاضر روند، اینگونه است که پس از درخواست مجوز مورد نظر، ماموران صدور مجوز از محل تعیین شده برای راه‌اندازی کسب و کار بازدید می‌کنند و راستی‌آزمایی انجام می‌شود اما ازاین پس قرار بر این است در برخی از مجوزها در ابتدا مجوز مربوطه صادر و پس از آن مامور برای بازدید به محل تعیین شده مراجعه کند اما موضوع مهم این است که آن مامور دیگر توان اعمال سلیقه خود را ندارد چرا که تمام شرایط مبهم را حذف کرده‌ایم.

سیاح افزود: در برخی از فرایندها هم بازدید از سوی ماموران حذف خواهد شد چرا که از این پس برخی از مجوزها ثبت محور خواهند بود به این معنی که متقاضی مجوز شرایط را بررسی و تقاضای مجوز را ثبت می‌کند و سیستم تقاضا را تایید خواهد کرد و پس از صدور مجوز، نظارات پسینی انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این فرایند، انجام این عملیات وجه خواهد داشت. اول اینکه با برخط شدن صدور مجوزها، بساط امضاهای طلایی جمع می‌شود و هیچ ماموری نمی‌تواند در بازدید از محل راه‌اندازی آن کسب و کار، به طور سلیقه‌ای رفتار کرده و از صدور مجوز جلوگیری کند چرا که شرایط را کاملا شفاف کرده‌ایم و تمام شروط مبهم حذف شده‌اند.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد اضافه کرد: موضوع دیگر در این فرایند، انحصارزدایی است؛ باید توجه داشته باشیم که ریشه ایجاد انحصار در برخی از کسب و کارها، مبهم بودن شرایط صدور مجوز است از این رو در این فرایند تلاش ما حذف انحصار است.

سیاح ادامه داد: وجهی دیگر در صدور آنلاین انواع مجوزها، حذف شرایط سخت و دشوار است چرا که تعدادی از استعلام‌هایی که نیازی به آنها نبود را حذف کرده‌ایم و مهمترین استعلامی که در این فرایند حذف می‌شود، سوء سابقه است.

وی با اشاره به مدت ‌زمان صدور مجوز برای هر کسب و کار توضیح داد: مدت زمان صدور مجوز بستگی به نوع مجوز و نوع کسب و کار دارد. برخی از کسب و کارها که اعلانی هستند در لحظه و درجا برای آنها مجوز صادر می‌شود و تنها با احراز هویت و درج آدرس مشخص، مجوز مورد نیاز برای افراد صادر می‌شود اما صدور برخی از مجوزها ما مانند راه‌اندازی صرافی، تاسیس بانک، ساخت فرودگاه و… زمانبر خواهد بود اما اقدامی که انجام داده‌ایم این است که شرایط صدور این مجوزها را هم شفاف کرده‌ایم.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد با تاکید بر حذف شرایط مبهم و برخی از استعلام‌های غیرضروری برای صدور یک مجوز اظهار داشت: از 18 اسفند ماه سال جاری به بعد 20 درصد شروط غیرضروری برای صدور مجوز کسب و کارها حذف می‌شوند.

سیاح ادامه داد: برای مثال، پیش از این برای راه‌اندازی آشپزخانه صنعتی، یکی از شروط شستشو با شوینده مناسب بوده است اما هیچ مشخصاتی برای شوینده مناسب عنوان نشده و مامور دولت می‌تواند درباره تعیین شوینده مناسب اعمال سلیقه کند و در اینجا ممکن است فسادی ایجاد شود. ما تمام این روزنه‌ها برای اعمال سلیقه و ورود فساد را کور کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط را برای ایجاد انواع کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای نوین، آسان و مهیا کنیم، گفت: هرچند آماری از مهاجرت افرادی که به هر دلیلی برای کسب و کار خود در ایران نتوانستند مجوز بگیرند دقیق نیست اما جمعیت بسیاری به ویژه در جوانان به دلیل عدم اخذ مجوز برای راه‌اندازی کسب و کار خود از کشور فرار کرده‌اند و در کشورهای خارجی توانستند مجوزی که در ایران برای آنها صادر نشد را بگیرند.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.