اگر قصد دریافت کارتخوان دارید، بخوانید

در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی را مکلف به ساماندهی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیک و اتصال آن‌ها به پرونده مالیاتی کرده است، کارتخوان‌های بدون پرونده مالیاتی تا پایان فروردین ماه سال آینده غیرفعال می‌شوند و از این زمان به بعد، متقاضیان جدید نیز نمی‌توانند بدون داشتن پرونده مالیاتی، کارتخوان یا درگاه پرداخت دریافت کنند.

به منظور اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد.

در این زمینه، با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی امکان اینکه کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی بتوانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند، فراهم شد.

براساس آخرین اعلام‌ها، تاکنون حدود ۶ میلیون کارتخوان پرونده مالیاتی فعال دارند و ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی توسط بانک مرکزی غیرفعال شده است.

در این راستا، طبقه گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی تا پایان فروردین ماه بدون هیچگونه تمدید مهلت مجدد، پرونده ساماندهی کارتخوان‌ها بسته خواهد شد که در پی این امر نیز، متقاضیان جدید ابزار پذیرش بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توانند کارتخوان یا درگاه پرداخت دریافت کنند، بنابراین این افراد باید نسبت به ثبت‌نام در سایت سازمان امور مالیاتی اقدام و با کد رهگیری اخذ شده از آن سامانه، نسبت به تقاضای کارتخوان یا درگاه پرداخت اقدام کنند.

مراحل ثبت‌نام متقاضیان کارتخوان در سازمان مالیاتی

در این زمینه، متقاضیان ابتدا باید پیش ثبت‌نام الکترونیک کنند که در این مرحله اطلاعات پایه‌ای از آن‌ها دریافت می‌شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید نکنید، پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

در مرحله بعدی، بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار کنید.

علاوه بر این، چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد، برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد.

پس از دریافت اطلاعات کاربری، شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید که پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل کنید. همچنین، می‌توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده‌اید ویرایش کنید و در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید. صاحبان مشاغل مکلف به ثبت‌نام، باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام کنند.

نکاتی که صاحبان مشاغل در روند ثبت‌نام باید بدانند

از سوی دیگر، چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل‌ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مؤدی یکی از این محل‌ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل‌ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت انتخاب نکردن مؤدی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

در ادامه بخشی از تبصره‌های مهم در راستای ثبت‌نام صاحبان مشاغل در سازمان امور مالیاتی را می‌خوانید:
۱) چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت‌نام برای کلیه فعالیت‌های شغلی محل مذکور هستند.
۲) در مورد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء ، مؤدی می‌تواند برای کلیه محل‌های مذکور یک ثبت‌نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می‌کند، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت‌های خود تسلیم کند. در این صورت برای مؤدی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می‌کند، تشکیل می‌شود.

۳) مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می‌شوند، به عنوان یک مؤدی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان پیش ثبت‌نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام کنند.

۴) مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام کرده و یا ثبت‌نام جدیدی انجام دهند.

۵) صاحبان مشاغل مشمول ثبت نام مکلفند مادامی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کند.
۶) شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی منظور شده و مؤدی مکلف است از آن در کلیه معاملات خود استفاده کند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.