میزان خروج پول از بورس توسط حقیقی‌ها

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس از یک میلیون و ۳۳۲ هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید و رشد ۰.۲۴ درصدی را تجربه کرد.

قای مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه گفت:  طی این هفته شاخص فرابورس ۰.۳۵ افت کرد و شاخص هم وزن نیز بدون تغییر باقی ماند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ خروج نقدینگی حقیقی به ۵۸ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین از ابتدای شهریور ۱۳۹۹ که افت بازار شروع شد، نزدیک به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده است.

خروج ۱۳۰ هزار میلیارد نقدینگی از ابتدای افت بازار سرمایه

در طول هفته گذشته نیز شاهد خروج نقدینگی حقیقی از بازار سهام به میزان ۱ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان بودیم.  به طور میانگین روزانه، طی هفته به طور متوسط روزانه ۲۸۹ میلیارد تومان از بازار خارج شد در حالی که میانگین روزانه خروج پول از بازار از ابتدای سال ۲۴۴ میلیارد تومان بود.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، افت نسبی قیمت‌های جهانی به ویژه نفت بیشترین اثر را در بازار داشت. از طرف دیگر رشد ۵۷ درصد حقوق پایه، جنگ اوکراین و اخبار مثبت از تمایل روسیه به تحولات بین المللی نیز موثر بود. همچنین نوسانات در بازار بدهی و بازار ارز نیز به عنوان عوامل اثرگذار بر روی تحولات بازار نقش داشت.

از نظر ورود نقدینگی حقیقی، صنایع پیمانکاری صنعتی و تا حدی صنایع غذایی و کاغذ با ورود نقدینگی حقیقی مواجه بودند و در مقابل فراورده‌های نفتی، بانک ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرو بیشترین خروج نقدینگی را به خود اختصاص دادند.

صنعت ذغال سنگ بیشتر رشد را به خود اختصاص داد

آقای سهروردی کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر بازدهی صنعت کوچک ذغال سنگ با بازدهی نزدیک به ۱۰ درصد بیشترین رشد را داشت و صنعت محصولات چوبی با بازدهی ۶.۵ درصد، سایر معادن با بازدهی ۵.۴ درصد و خودرو با بازدهی ۳.۵ درصد بیشترین بازدهی را داشتند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، از طرف دیگر فراورده‌های نفتی با افت ۴.۶۷ درصد بیشترین کاهش را داشت. وسایل ارتباطی، کاشی و سرامیک، قند و شکر و کانی غیر فلزی هم بین ۴.۱ درصد تا ۲.۳۷ درصد افت داشتند.

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه گفت: با افزایش قیمت بنزین، گاز و مشتقات نفتی در جهان به علت جنگ اوکراین و روسیه و با توجه به اینکه کشور ایران نیز پالایشگاه و فعالیت در‌حوزه نفت دارد، در بحث پتروشیمی، گاز و نفت با افزایش سهام این گروه و بازار سرمایه مواجه شدیم. همچنین خبر افزایش دامنه نوسان، حواشی لایحه بودجه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز بر روی رشد شاخص تاثیر بسزایی داشت.

به گفته کارشناس بازا سرمایه، در هقته گذشته ارزش معاملات مجموعا ۳۱.۴ هزار میلیارد تومان بود و به ترتیب از روز شنبه ۷.۵۴ میلیادر تومان، روز یکشنبه ۴.۴۷ هزار میلیارد تومان، روز دوشنبه۳.۵۴، روز سه شنبه ۴.۹۷ و روز چهارشنبه ۱۰.۸۷ میلیارد تومان بود.

در آخرین هفته سال با توجه به تعطیلات و ریسک ناشی از آن، نیاز به نقدینگی برخی سرمایه گذاران و تسویه اعتبارات کارگزاران، بازار سرمایه با افزایش عرضه مواجه شد.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.