سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها در حال انتقال به بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: معافیت مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی سبب انتقال سرمایه بسیاری از شرکت‌های حقوقی از سپرده‌های بانکی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است.

معافیت مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبب شده بسیاری از شرکت‌های حقوقی به جای اینکه بخشی از پول خود را در بانک سپرده کنند و مالیات بپردازند، پول خود را به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری ببرند. در نتیجه پول‌های بیشتری از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت بازار سهام روانه می‌شود. این اقدام سبب بازگشت اعتماد حقیقی‌ها و به تبع آن افزایش ارزش و حجم معاملات خواهد شد.

سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها در حال انتقال به بورس

به گفته کارشناس بازار سرمایه، هم اکنون بسیاری از معاملات که توسط حقوقی‌ها انجام می‌شود، توسط همین صندوق‌ها صورت می‌گیرد و بسیاری از حقیقی‌ها هم اقدام به خرید این صندوق‌ها کرده‌اند؛ که بر همین مبنا ارزش و حجم معاملات افزایش و به تبع وضعیت بازار سرمایه بهبود یافته است.

او می‌گوید: صندوق‌ها انواعی دارند، برخی از صندوق‌ها مختلط هستند و بخشی از سرمایه خود را در سهام و بخشی دیگر را در بانک سپرده می‌کنند اما اکثر صندوق‌ها، سهامی هستند و تنها ۱۰ درصد از سرمایه صندوق‌ها، در بانک‌ها سپرده می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله، سهامی، مختلط و درآمد ثابت، بخشی از سرمایه خود را در بانک، سپرده می‌کردند که این معافیت مالیاتی می‌تواند اتفاق مثبتی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه باشد. با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی متوجه می‌شویم که هر کدام از شرکت‌ها مبلغ قابل توجهی سپرده بانکی دارند و اگر از محل سپرده‌های بانکی مالیات اخذ شود بر روی سودآوری این شرکت‌ها موثر است و باید مالیات‌های سنگینی پرداخت کنند.

در سال‌های گذشته از شرکت‌ها و اشخاص حقوقی مالیاتی اخذ نمی‌شد، اما براساس مصوبه‌ای در بودجه امسال سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی مشمول مالیات شده است، اما سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس معاف از مالیات هستند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.