فناوری نوظهور سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) چیست؟

آیا می‌دانید فناوری نوظهور سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) چیست؟ در این یادداشت، فناوری نوظهور سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized Autonomous Organization : DAO) و زیرشاخه آن، سازمان­‌های مالی غیرمتمرکز : Defi) Decentralized Financial Sysytem) و بالاخص پلتفرم‌­های وام‌­دهی غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین در مقابل سیستم­‌های سنتی وام‌­دهی را بررسی می‌کنیم .

داود دوروش – پژوهشگر حوزه رمزارز و داده

قدمت اولین دائوها به کمتر از 10 سال گذشته برمیگردد و عده کمی درباره تاثیرات بزرگی که دائو بر سازمان­‌ها و نهادها می‌تواند بگذارد آگاهی دارند، هرچند تا بلوغ کامل آن راه پرفراز و نشیبی در پیش است.

فناوری نوظهور سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) چیست؟

دائوها برای ساختارشکنی جذاب و دلربایی پدید آمده‌­اند که به مذاق هر انسان طرفدار انتفاع جمع خوش خواهد آمد. بنابراین با وجود همین یک دلیل و با آگاهی از نشانه گرفتن خرد جمعی کاربر و سرمایه‌­گذاران احساسی هم که شده، سازمان­‌ها و نهادهای بزرگ می بایست آن را جدی گرفته و خود را برای قرار گرفتن در موج فناوری­‌های مبتنی بر بلاکچین بالاخص دائوها آماده کنند . البته که دستپاچگی برای سرمایه‌­گذاری بزرگ و پیشروشدن در این حوزه که هنوز در جهان و کشورهای پیشرفته هم مبهم بوده و ثبات ندارد ملاحظات اساسی نیاز دارد . اما وثیقه گذاشته شدن بیش از 223 میلیارد دلار در پلتفرم­‌های دیفای (منبع defillama.com) در زمان نگارش این یادداشت خود گواه بر اهمیت این حوزه از دید سرمایه­‌گذارن خرد و کلان در دنیا می‌باشد.

همانطور که می‌دانید بلاکچین نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌­ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا از بین می‌رود. این فناوری و ویژگی‌هایش، افراد متخصص و شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی را به سمت خود جذب کرد . ماحصل تلاش فناوران دراین حوزه پیدایش مفهومی به نام سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز(DAO) و بالاخص سیستم‌­های مالی غیرمتمرکز (Defi) برای سهولت و سرعت بخشیدن و همچنین کاهش ریسک­‌های سیستم­‌های سنتی در امور مالی مانند بانک‌­ها، بیمه­‌ها، موسسات وام‌دهی و … گردید . پلتفرم‌­های وام­دهی بر بستر بلاکچین از جمله محصولات این دائوها می‌باشد که استقبال و توجه زیادی را چه از سمت سرمایه‌­گذاران خرد و چه سرمایه­‌گذاران بزرگ و سازمانی به سوی خود جلب نموده است .

فناوری نوظهور سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) چیست؟

در ادامه سوالات متداولی به منظور آشنایی با ساختار دائوها (که پیشتر ذکر شد اکثر افراد حتی اطلاعات پایه‌­ای درباره آن ندارند) و سپس چگونگی تحول فرایند وام‌­دهی به کمک دائوها مطرح شده و سعی بر پاسخ دادن آن­ها داریم :

  • دائو چیست؟
  • دائو چگونه وام­‌دهی را تسهیل می‌کند؟
  • این سیستم وام­‌دهی مبتنی بر بلاکچین چه فواید و ضعف­‌هایی نسبت به سیستم وام‌­دهی سنتی دارد؟
  • ریسک­‌های فعلی سیستم وام‌­دهی مبتنی بر بلاکچین چیست و تا فراگیر شدن چه چالش­‌هایی دارد؟

 

فناوری نوظهور سازمان­‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) چیست؟

دائو چیست ؟

تصور کنید هیچ مدیری دیگر نتواند تصمیمات شرکتی را به‌تنهایی اتخاذ کند و همه کارکنان آن از حق رأی مساوی برخوردار باشند . چنین چیزی ممکن است در نگاه اول شبیه به یک رویا به نظر برسد؛ اما حقیقت این است که سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا همان دائو برای همین متولد شده است؛ برای اینکه حاکمیت غیرمتمرکز را به انسان‌ها هدیه کند .

دائو به سازمان­‌هایی، نه لزوما به شکل فیزیکی، اطلاق می‌شود که قوانین آن توسط یک زبان برنامه‌­نویسی کدنویسی شده بطوری که شفاف بوده و توسط خود اعضای سازمان (نگهدارندگان توکن حاکمیتی آن سازمان) و نه توسط مدیریت مرکزی قابل کنترل باشد گفته می‌شود. دائوها توسط همه افراد در سرتاسر دنیا که توکن حاکمیتی آن دائو را نگهداری می‌کنند مدیریت می‌شود، هر فرد که مقدار بیشتری از توکن حاکمیتی را دارا باشد قدرت و حق رای بیشتری در مدیریت آن دائو دارد. بنابراین ایجاد هر تغییری در قوانین و عملکرد این سازمان­‌ها ملزم به تایید افراد زیادی می‌باشد و عملا امکان هک و یا تبانی و کلاهبرداری در این سازمان‌­ها بسیار پایین است .

هر دائو در یک قرارداد هوشمند (smart contract) بر روی یک شبکه بلاکچین (به منظور تایید و انجام تراکنش‌­ها بر روی شبکه­‌های خاص) خلاصه می‌شود که همه قوانین و شرایط یک موسسه را لحاظ کرده و به صورت برنامه موبایلی غیر متمرکز (DApps : Decentralized apps) یا تحت وب در اختیار کاربران آن قرار می‌گیرد. قرارداد هوشمند نیز یک برنامه کدنویسی شده کامپیوتری غیرمتمرکز (قابل تغییر فقط با رای تمامی اعضا و نه منتشرکننده) می­باشد که مجموعه مقررات و شرایط فی ما بین سازمان خودگردان غیرمتمرکز و کاربران آن سازمان در آن لحاظ شده است .

از محصولات مهم و کاربردی دائوها ، پلتفرم­‌های وام‌­دهی است .

در یادداشت بعدی جواب­‌های ادامه سوالات مطرح شده در بالا را پاسخ داده و بررسی می‌­کنیم که دائو چگونه وام‌­دهی را تسهیل می‌کند؟ این سیستم وام‌­دهی مبتنی بر بلاکچین چه فواید و ضعف‌­هایی نسبت به سیستم وام­‌دهی سنتی دارد؟ ریسک های فعلی سیستم وام‌دهی مبتنی بر بلاکچین چیست و تا فراگیر شدن چه چالش­‌هایی دارد؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.