بهترین پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه امنیت بانکداری

نگرانی درباره امنیت و حفظ پول و سرمایه، دغدغه‌‌ای همیشگی بوده است. این روزها ما همان‌قدر که نگران حفظ اطلاعات شخصی و هویت‌‌مان در فضای مجازی هستیم، به حفظ امنیت دارایی‌‌ها و پول‌‌مان هم فکر می‌‌کنیم و دلایل خوبی هم برای این نگرانی داریم.
بررسی‌‌های تحقیقاتی انجام‌شده توسط گروه مشاوره‌‌ای Aite-Novarica Group نشان می‌‌دهد که ۴۷ درصد از جمعیت آمریکا در سال ۲۰۲۰، یکی از انواع مختلف سرقت هویت مالی را تجربه کرده‌‌اند. شبکه خبری CNBC هم اخیرا گزارش کرده است که میزان ضررهای ناشی از کلاهبرداری در سال ۲۰۲۱ به ۸/ ۵ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال۲۰۲۰ رشد ۷۰درصدی داشته. این حالا تنها مشکل مردم آمریکا نیست؛ تقریبا نیمی از شرکت‌‌کنندگان کانادایی در یک نظرسنجی اظهار کرده‌‌اند که در دوره‌هایی از زندگی‌‌شان قربانی کلاهبرداری مالی بوده‌‌اند.

بهترین پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه امنیت بانکداری

خوشبختانه تکنولوژی به اشکال مختلف و موثری پیشرفت کرده و این امکان را برای بانک‌‌ها، شرکت‌های ارائه‌‌دهنده خدمات کارت اعتباری و دیگر موسسات مالی فراهم کرده است تا از سرمایه‌ها و هویت مالی مشتریان‌‌شان به شکلی بهتر محافظت کنند. در همین راستا مجله آنلاین ونچر بیت به تازگی نگاهی به بعضی از بهترین پیشرفت‌‌های تکنولوژی در جهت اهداف امنیتی در پول و بانکداری پرداخته است که آنها را در اینجا مرور می‌‌کنیم:

هوش مصنوعی محافظ کارت اعتباری شما

شرکت‌های ارائه‌‌‌‌دهنده خدمات کارت اعتباری این روزها از هوش مصنوعی برای کمک به فرآیند تشخیص موارد کلاهبرداری کمک می‌‌گیرند. هکرها و کلاهبرداران مرتبا کارت‌‌های اعتباری را هدف قرار می‌‌دهند. این یکی از رایج‌‌ترین اهداف جرائم سایبری است؛ اما به‌کارگیری کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه باعث می‌‌شود که شرکت‌های ارائه‌‌دهنده خدمات کارت اعتباری و صاحبان این کارت‌‌ها با کوچک‌‌ترین نشانه‌هایی از فعالیت‌‌های غیرعادی، هشدارهای فوری دریافت کنند. به‌عنوان مثال شرکت ویزا (Visa) در سال ۲-۱۹ از هوش مصنوعی برای تشخیص و شناسایی فعالیت‌‌های مشکوک استفاده کرد و به این ترتیب بیش از ۵۰۰ تراکنش را به صورت در لحظه مورد بررسی قرار داد. به کمک این ابزارها در آن سال، تراکنش‌‌های تقلبی به ارزش حدود ۲۵میلیارد دلار شناسایی شدند.

شرکت امریکن اکسپرس (American Express) که یکی از قدیمی‌‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌‌دهنده خدمات مالی در آمریکاست، از سال۲۰۱۰ به استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی روی آورده و تا سال۲۰۱۵ تمام سیستم‌‌های مدیریتی پرخطر خودش را روی آن برده است. در واقع این شرکت خیلی زودتر از دیگر شرکت‌های بزرگ و رقیبش به مزیت استفاده از این تکنولوژی پی برده است. معاون ارشد بخش مدیریت بحران این شرکت در این زمینه گفته است از زمانی که آنها در سال۲۰۱۴ راهکارهای هوش مصنوعی را برای مبارزه با کلاهبرداری‌‌های آنلاین به‌کار گرفته‌‌اند، میزان رفع مشکلات مربوط به کلاهبرداری آنها با روش‌های دیجیتال تا صددرصد بهبود پیدا کرده است. با این اوصاف شرکت‌های خدمات مالی و مشتریانشان هر چه سریع‌‌تر از نشانه‌های کلاهبرداری مطلع شوند، با سرعت عمل بیشتری می‌‌توانند از وقوع این جرائم جلوگیری کنند و در عین حال اطلاعات بیشتری برای الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی فراهم کنند تا آنها بتوانند به شکلی بهتر و دقیق‌‌تر به شناسایی حملات کلاهبرداری سایبری در آینده کمک کنند. حالا هوش مصنوعی به مثابه ابزاری است که ما برای نبرد در این میدان به آن نیاز داریم. با گذر زمان، الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی در این زمینه، عملکرد بهتری پیدا خواهند کرد و به این ترتیب با هر روزی که می‌‌گذرد، ما و اعضای خانواده‌‌مان می‌‌توانیم در دنیای خطرناک رواج کلاهبرداری‌‌های مالی، احساس امنیت بیشتری بکنیم.

ابزارهای بیومتریک موثر

ابزارهای بیومتریک، تکنولوژی‌‌های مربوط به آینده نیستند و همین حالا هم در دسترس قرار دارند. با این حال نباید فراموش کرد که این ابزارها از معیارهای بیولوژیکی و ویژگی‌‌های فیزیکی ما برای اهداف شناسایی، بهره می‌‌گیرند. این ابزارها با استفاده از شناسایی صدا، اسکن اثر انگشت، شناسایی چهره، شناسایی عنبیه چشم، اصالت‌‌سنجی الگوی رگ‌‌های بدن و حسگرها تشخیص ضربان قلب، به کمک ما می‌‌آیند. بخش‌ها، شرکت‌ها و محصولات بسیاری وجود دارند که از امنیت بیومتریک استفاده می‌‌کنند و بانک‌‌ها و موسسات اعتباری و مالی هم در همین دسته هستند. این روش‌ها به‌ویژه برای تضمین هویت و مبارزه با کلاهبرداری و تقلب در صنعت پول و بانکداری مفید هستند و در هنگام انجام کارهایی مانند افتتاح حساب، انجام تراکنش از طریق دستگاه‌های خودپرداز، بانکداری موبایل و بانکداری مجازی، می‌‌توانند راهگشا باشند.

در همین راستا TD Bank آمریکا مشتریانش را به ثبت‌نام برای استفاده از تکنولوژی تشخیص گفتار تشویق می‌‌کند تا به کمک نرم‌‌افزاری مبتنی بر آن بتواند صدای مشتریانی را که با بخش خدمات مشتریان تماس می‌‌گیرند، شناسایی کند. این تکنولوژی به حفظ امنیت مشتریان و اطلاعات بانکی‌‌شان کمک زیادی می‌‌کند. شرکت بزرگ خدمات مالی و بانکداری ولز فارگو (Wells Fargo) هم از تکنولوژی مشابهی استفاده می‌‌کند. رویال‌بانک اسکاتلند هم در سال۲۰۱۵ تصمیم گرفت رمزهای عبور را کنار بگذارد و خدماتی را معرفی کرد که در آن مشتریان با استفاده از اسکن اثر انگشت می‌‌توانند وارد حساب‌‌هایشان بشوند. یک بانک بریتانیایی هم تکنولوژی را آزمایش کرده است که در آن از ضربان قلب مشتریان در هنگام نوشتن، برای شناسایی استفاده می‌‌شود. با این حال هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این تکنولوژی آزمایشی، به‌صورت دائم مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت جالب است ببینیم که این پیشرفت‌‌های تکنولوژیکی ما را به کجا می‌‌برند؛ اما حالا به خوبی می‌‌دانیم که ابزارهای بیومتریک همچنان در آینده هم به‌عنوان ابزارهایی مهم و موثر برای تامین امنیت مالی به‌کار خواهند رفت.

شفافیت و امنیت با بلاک‌‌چین

با ادامه روند رشد صنعت تکنولوژی، اطلاعات زیادی تولید می‌‌شوند. با این حال اما تکنولوژی بلاک‌‌چین همه تکنولوژی‌‌های دیگر در این زمینه را مغلوب کرده است. این تکنولوژی دیتابیسی است که در آن اطلاعات با فرمت دیجیتال ذخیره می‌‌شوند. احتمالا اغلب ما تا حالا درباره ارتباط این تکنولوژی با سیستم‌‌های رمزارز شنیده‌‌ایم. تراکنش‌‌های رمزگذاری شده بر بستر بلاک‌‌چین، امنیت بالایی داشته و از تراکنش‌‌های کاملا متمرکز گذشته و حتی سیستم‌‌های بیومتریکی که بانک‌‌های بزرگ از آنها استفاده می‌‌کنند، متفاوت هستند. برخلاف بانک‌‌های سنتی که معمولا اسنادشان را در معرض دسترسی عمومی نمی‌‌گذاشتند، بلاک‌‌چین فرآیندی شفاف و امن دارد. بلاک‌‌چین یک دفتر حساب دیجیتال برای تراکنش‌‌هاست که امکان دسترسی عمومی به آن وجود دارد و عین حال نفوذ و دستبرد به آن بسیار سخت است. هر تراکنش به شکلی امن برای هر مشتری در دفتر حساب ثبت شده و در هر زمان و هر جایی قابل مشاهده است. جالب اینجاست که با وجود آنکه این تراکنش‌‌ها شفاف هستند، افرادی که آنها را انجام می‌‌دهند می‌‌توانند همچنان ناشناس باقی بمانند.

کارت‌‌های اعتباری مجازی

کارت‌‌های اعتباری مجازی، شماره‌های منحصر به‌‌فردی هستند که می‌‌تواند به صورت آنلاین یا از طریق کیف پول دیجیتالی افراد، در دسترس باشند. با استفاده از این تکنولوژی دیگر لازم نیست که برای داشتن یک کارت اعتباری جدید، درخواست بدهید. اغلب اوقات می‌‌توانید کارت اعتباری فعلی‌‌تان را به کیف پول دیجیتالی‌‌تان اضافه کنید تا به‌طور خودکار به یک کارت اعتباری مجازی تبدیل شود. بعضی از شرکت‌های ارایه‌‌دهنده خدمات کارت اعتباری، امکان ایجاد کارت‌‌های اعتباری یک‌بار مصرف را ارائه می‌‌دهند تا به این ترتیب مشتریان بتوانند بعد از هر بار خرید، اطلاعات‌‌ کارت اعتباری‌‌شان را از بین ببرند. این امکان، مرحله‌‌ تازه‌‌ای از امنیت را به تراکنش‌‌های آنلاین می‌‌آورد. تنها بر اساس این اطلاعات، درک این ساده می‌‌شود که چرا بسیاری از متخصصان امور مالی پیش‌‌بینی کرده‌‌اند در آینده‌‌ای نه چندان دور همه ما از رمزارزها استفاده خواهیم کرد.

خوش‌‌بینی به آینده امنیت امور مالی

اینها تنها نمونه‌های کوچکی از پیشرفت‌‌های تکنولوژی شگفت‌انگیزی هستند که برای تامین اهداف امنیتی در صنعت پول و بانکداری مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. با گذشت زمان و دانش به‌‌روز، تکنولوژی‌‌های امنیت امور مالی همچنان رشد کرده و گسترش پیدا می‌‌کنند و سیستم‌‌ها برای حفظ امنیت بیشتر اطلاعات خود و مشتریانشان به استفاده از آنها روی می‌‌آورند. هرچند همیشه نوعی نگرانی درباره امنیت پولی و مالی وجود دارد، اما با گذشت هر سال با روند رشد تصاعدی به سمت کشف امکانات و پیشرفت‌‌های تازه تکنولوژی در این عرصه پیش می‌‌رویم. اگر با رشد هوش مصنوعی، ارزهای مجازی و ابزارهای بیومتریک در طول بیست سال گذشته، حالا از آنها برای امنیت بیشتر کمک می‌‌گیریم، تصور کنید تا بیست سال آینده در کجای این مسیر خواهیم ایستاد. شاید وقت آن رسیده است که دنیایی بدون هیچ کلاهبرداری و جرایم سایبری مالی را تصور کنیم.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.