تا نصف شدن نرخ پاداش استخراج بیت‌کوین چقدر فاصله است؟

ماینرهای بیت کوین سومین شکست خود را در سال جاری دریافت کردند زیرا سختی استخراج این شبکه در ۱۴ آوریل به میزان ۱.۲۶ درصد در ارتفاع بلوک ۷۳۱۸۰۸ کاهش یافت.

در حال حاضر، ماینرها بیش از ۲۰۰ اگزا هش در ثانیه (EH/s) در توان محاسباتی دارند که به استخراج بلاک چین بیت کوین اختصاص داده شده است، زیرا پس از کاهش سختی هش ریت افزایش یافته است. علاوه بر این، ماینرهای بیت کوین ۱۰۸۱۶۰ بلاک دیگر تا نصف شدن پاداش بیت کوین که تخمین زده می شود در ۳ می ۲۰۲۴ یا حوالی آن اتفاق بیفتد، دارند.

نصف شدن نرخ پاداش استخراج بیت‌کوین

نصف کردن نرخ بیت کوین توسط ساتوشی ناکاماتو، مبدع آن، در کد ارز دیجیتالی نوشته شده و هدف از آن کنترل تورم است و به اصطلاح “نصف شدن” بزرگترین ارز دیجیتال جهان تقریبا هر چهار سال یک بار صورت می‌گیرد.

این سومین بار از زمان ایجاد بیت کوین در سال ۲۰۰۹ است که نرخ این ارز نصف می شود. مورد اول در نوامبر سال ۲۰۱۲ و مورد دوم در ژوئیه سال ۲۰۱۶ اجرا شد. قرار است مورد بعدی نصف کردن این ارز در ماه مه سال ۲۰۲۴ انجام شود.

کد بیت کوین به این معنی هم هست که پاداش معدنچی ها در قبال هر ۲۱۰ هزار بلوک نصف می شود تا اینکه پس از حدود دو دهه به صفر برسد و به این ترتیب تعداد بیت کوینی که وجود دارد هرگز از ۲۱ مییلیون بالاتر نخواهد رفت.

دلیل این است که بر خلاف ارزهای معمولی مانند دلار یا پوند یا یورو، برای ارز دیجیتالی بانک مرکزی وجود ندارد که عرضه آن را تنظیم کند.

طرفداران ارز دیجیتالی می گویند که محدودیت این ارز یکی از عواملی است که ارزش آن را حفظ کرده و آن را به گزینه ای امن در برابر ارزهای رایج تبدیل می‌کند که در جریان بحران های اقتصادی، با کاهش ارزش و نرخ برابری مواجه می شوند.

سناریوهای پیش‌روی بیت کوین

بازار رمزارز و خصوصا بیت کوین در سال گذشته نوسانات قیمتی شدیدی را پشت سرگذاشت؛ این رهبر بازار رمزارز از مرز ۷۰ هزار دلاری برگشت خورد و کماکان با گذشت ماه‌ها در حال نوسان در محدوده قیمتی ۴۰ هزار دلاری است.

امید ساعی، معامله‌گر و تحلیلگر بازارهای مالی،  گفت:” باتوجه به اوضاع سیاسی و اقتصادی دنیا، تحلیل های قیمتی نسبت به گذشته ریسک بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.”

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تحلیل تکنیکال بیت کوین برای سال ۱۴۰۱ چه خواهد بود؛ گفت:” قبل از تحلیل نمودار اجازه بدهید چند گمانه زنی را بررسی کنیم. باتوجه به جنگ بین روسیه و اوکراین و توجه به این نکته که روسیه یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت و گاز، فلزاتی چون مس نیکل و آلومینیوم، بزرگترین صادرکننده گندم در دنیا و همچنین سومین تولید کننده بزرگ طلا است؛ اگر این کشور در تحریم های همه جانبه قرار گیرد به طور قطع برای دور زدن تحریم ها به بازار رمزارز روی می آورد.”

ساعی در ادامه افزود:” از آن سمت با ایجاد مشکل در زنجیره تامین کالاها در اروپا انتظار رشد تورم را نیز داریم. در هنگام تورم نیز مردم سرمایه گذاری های پرسود تر را با قبول ریسک بیشتر پذیرا می‌شوند. از سمت دیگر اگر تنش های چین و تایوان نیز تبدیل به حملات نظامی شود بازهم ترس موجود در بازار افزایش یافته و انتظار رشد بازار رمزارزها را پس از ریزشی کوتاه میتوانیم داشته باشیم.”

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.