جزئیات وثیقه گذاری سهام برای دریافت تسهیلات خرد بانکی

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به جزییات وثیقه سهام برای دریافت اشاره کرد و گفت: بانک در قبال ارزش سهام افراد به عنوان وثیقه، تسهیلات پرداخت می‌کند که محدودیتی در سقف میزان وثیقه وجود ندارد.

وثیقه سهام جهت دریافت تسهیلات خرد از دیگر اقداماتی است که در دوران ریاست جدید سازمان بورس به طور جد مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت و تحت تاثیر اقدامات انجام شده، اجرای این تصمیم به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

جزئیات وثیقه گذاری سهام

هفته گذشته “مجید عشقی”، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که در نظر گرفتن سهام به عنوان وثیقه به صورت الکترونیکی در حال راه‌اندازی است و با یک درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با توجه به مدارک و اسناد و مجوزهای قانونی انجام می‌شود.

به دنبال مطرح شدن چنین صحبتی از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در اواسط هفته گذشته بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و وثایق بورسی و غیربورسی شامل سهام، اوراق بدهی، اموال عینی و سیم‌کارت را به بانک‌ها ابلاغ کرد که این اتفاق نشان دهنده نتیجه مثبت تلاش وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در راستای سهولت کار سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات خواهد بود.

با توجه به انجام چنین اقدام مهمی از سوی این ٢ نهاد، جزییات اجرای آن و نیز اقداماتی که اکنون باید سهامداران برای پیشبرد خواسته خود در زمینه دریافت وام در دستور کار قرار دهند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است که در این زمینه “محمود حسنلو”، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به جزییات نحوه وثیقه سهام در بانک‌ها در راستای دریافت وام اشاره کرد و اظهار داشت: با اقدامات وزارت اقتصاد، سازمان بورس و ارواق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، فرصت وثیقه‌گذاری سهام برای دریافت وام از طریق بانک‌ها برای سهامداران فراهم شده و آنها در آینده نزدیک می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های بانکی درخواست خود را ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه وثیقه‌گذاری سهام به این شکل است که شرکت سپرده‌گذاری اطلاعات را به بانک‌ها ارائه می‌دهد و سهامدار باید با مراجعه به اپلیکیشن بانک اقدامات مربوط به وثیقه سهام و نیز دریافت وام انجام دهد.

حسنلو تاکید کرد: با پیامک OTP (یکبار مصرف) سجام سهامدار احراز هویت شده و اگر OTP درست وارد شد، سهام قابل وثیقه سهامدار در اپلیکیشن بانک نمایش داده خواهد شد.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: بعد از این مرحله سهامدار می‌تواند سهام‌ مدنظر خود را برای وثیقه انتخاب و تعداد سهامی که قصد وثیقه‌گذاری دارد را وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه این درخواست مانند سیستم پرداخت شاپرک، سهامدار را به سمت سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری هدایت خواهد شد، گفت: در این بخش درخواست‌ بانک به کاربر نمایش داده می‌شود و با OTP سجام احراز اختیار انجام می‌شود تا هویت سهامدار و نیز میزان سهامی که قرار است به عنوان وثیقه گذاشته شود را تایید کند.

حسنلو اعلام کرد که کارمزد وثیقه را سهامدار باید پرداخت کند و اگر این کار موفق‌آمیز باشد، درخواست وثیقه ثبت می‌شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی بیان کرد: در انتهای روز معاملاتی و بعد از اعمال معاملات، درخواست سهامداران در سامانه پس از معاملات اعمال می‌شود و روز کاری بعد نتیجه این درخواست در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

این مقام مسوول گفت: سهامدار باید نسبت به این موضوع مطلع باشد، سهامی که به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی تعیین می‌شود، در شرکت سپرده گذاری به حالت فریز درآمده و سهامدار تا پایان تسویه تسهیلات خود نمی‌تواند آن را بفروش برساند.

وثیقه‌گذاری سهام در دادگاه هم می‌تواند کاربرد داشته باشد

وی در ادامه توضیحاتی را در خصوص میزان وامی که سهامداران می‌توانند با وثیقه قرار دادن سهام خود ارائه داد و گفت: میزان وام ارائه شده به سهامدار در حوزه اختیار بانک است و هر بانکی براساس دستورالعمل‌های خود می تواند وارد عمل شود.

حسنلو با بیان اینکه ممکن است بانک درصدی از سهام را نزد خود نگه می‌دارد، گفت: به طور معمول بانک باید درصدی از ارزش سهام وثیقه گذاشته شده را وام پرداخت کند، از نظر ما محدودیتی در سقف میزان وثیقه وجود ندارد اما ممکن است بانک‌ها خود برای این وثیقه و وام در نظر گرفته شده برای آن سقفی را درنظر بگیرند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان گفت: دریافت وام به عنوان یکی از مزایای وثیقه‌گذاری سهام تلقی می‌شود و این مهم در دیگر موضوعات از جمله وثیقه‌گذاری در دادگاه هم می‌تواند کاربرد داشته باشد.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.