عمر کوتاه مدیران ارشد بانکی با تغییر مدیران دولتی

دیروز 1 خرداد 1401، علی حکیم جوادی، به سمت مدیرعامل هلدینگ صاد بانک صادرات منصوب و جایگزین صادق فرامرزی شد. حال باید صبر کنیم تا مشخص شود با تغییرات ایجاد شده، حکیم جوادی که مانند فرامرزی از مدیران قدیمی و شناخته شده است، مسیر قبلی صاد با تغییرات کم را ادامه می‌دهد یا در پی تغییرات اساسی است.

دیروز طی حکمی، علی حکیم جوادی، مدیر عامل پیشین هلدینگ بهسازان فردای بانک ملت، جایگزین صادق فرامرزی در هلدینگ صاد شد. حکیم جوادی دانش آموخته سخت‌افزار دانشگاه تهران است و معاونت وزیر و مدیرعامل سابق ایزایران، موسس سازمان فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره ایرانیان‌نت  را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

قبل از این تغییر مدیریتی، در اوایل اردیبهشت امسال، سیدضیاء ایمانی به عنوان مدیرعامل بانک صادرات ایران انتخاب شد. ایمانی پیش از این مدیرعامل بانک‌های سینا، رفاه و مهر اقتصاد بوده و همچنین ریاست هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان، عضویت در هیأت‌مدیره‌های بانک ایران و بلاروس، شرکت اعتبارسنجی و شرکت فولاد مبارکه را در کارنامه خود دارد.

پیش از ایمانی نیز حجت‌اله صیدی از سال 96 مدیر عامل  بانک صادرات ایران و حامی ایجاد هلدینگ صاد بود.

اگر روند تغییرات مدیران ارشد بانکی در ایران را بررسی کنیم، کمتر مدیری، متوسط عمر مدیریتی بیشتر از 3 الی 4 سال دارد و با تغییرات دولت، معمولاً مدیران ارشد بانکی مخصوصاً در بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، و به صورت زنجیره وار، مدیران میانی و معاونین و بدنه تیم تغییر می‌کنند که این مسئله باعث تغییرات در اهداف و استراتژی‌ها، ساختارها، روندها، برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت و عملکرد این سازمان‌های بزرگ می‌شود و در نتیجه بسیاری از مسیرهای رفته شده، توسط مدیران جدید با نگاه متفاوت، دوباره از اول باید طی شوند که مسلماً سرمایه‌گذاری‌های قبلی فنی، انسانی و زیرساختی را تحت شعاع قرار می‌دهد و برای سازمان، هزینه‌های مادی و غیرمادی ایجاد می‌کند.

گفتنی است هلدینگ فن‌آوری و نوآوری صاد از سال ۱۳۹۹ و با هدف مدیریت راهبردی، ایجاد ارزش، وحدت رویه و هم‌سویی همچنین ارتقای عملکرد شرکت‌های بانک صادرات، فعالیت خود را آغاز نمود و صادق فرامرزی به نوعی بنیان‌گذار این هلدینگ بود.

از جمله دلایل تشکیل این هلدینگ می‌توان به تمرکز بر تحقیق، پژوهش و سفارشی‌سازی فناوری‌های نوین بانکداری و پرداخت و ارایه خدمات نوین بانکداری با هدف پویایی و نوگرایی در عرصه ارایه خدمات توسط بانک صادرات ایران اشاره کرد.

در طول مدیریت صادق فرامرزی، در هلدینگ فناوری و نوآوری صاد، به عنوان بازوی اجرایی فناوری اطلاعات بانک صادرات اقدامات متنوعی  صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به 37 پروژه در حوزه تحول دیجیتال از جمله ایجاد نئوبانک، مدیریت کانال‌ها، احراز هویت دیجیتال و سوپر اپلیکیشن  اشاره کرد.

همزمان با توسعه هلدینگ فن آوری و نوآوری صاد، ایده‌ی ایجاد آکادمی بانکداری دیجیتال صاد، به عنوان بازوی اصلی توسعه بانکداری دیجیتال و توسعه فناوری اطلاعات بانک صادرات، مطرح شد. این آکادمی با همکاری موسسات آموزشی کشور نظیر سازمان مدیریت صنعتی، دانش روز و مهارت‌های حرفه‌ای لازم به منظور توسعه بانکداری دیجیتال را به متقاضیان ارائه خواهد می‌کند.

همچنین آزمایشگاه‌های نوآوری فین‌تک به عنوان یک Sand Box از زمره‌ی ارکان حیاتی اکوسیستم نوآوری مشارکتی با دو هدف در هلدینگ صاد ایجاد شد. اول، توسعه طرح‌های جدید به منظور کار در مرکز رشد و نوآوری صاد و دوم، ارائه امکان آزمون طرح‌های ورودی در یک محیط شبیه‌سازی شده‌ی محیط بانکی به صاحبان ایده‌ها و طرح‌ها؛

علاوه بر این مرکز رشد و نوآوری صاد، مسئولیت رشد ایده‌های فن‌آورانه در حوزه‌ی بانکداری دیجیتال در بانک صادرات را بر عهده دارد. این مرکز نه تنها به هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه و فن‌آورانه تشکیل شده است بلکه اهدافی در حوزه‌ی شناسایی و تربیت سرمایه‌ی انسانی خلاق و نوآور و پرورش کارآفرینان آینده نیز دارد و با توسعه برنامه‌ی مسابقه ایده‌ی برتر در حوزه‌ی دانش آموزی و دانشجویی، گام‌های بلندی در این خصوص برداشته است.

حال باید صبر کنیم تا مشخص شود با تغییرات ایجاد شده، حکیم جوادی که مانند فرامرزی از مدیران قدیمی و شناخته شده است، مسیر قبلی صاد با تغییرات کم را ادامه می‌دهد یا در پی تغییرات اساسی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.