“خاک‌شش”، عامل تعطیل نشدن کارمندان شبکه بانکی

ایران حالا با یک معضل بزرگ مواجه است، معضلی به نام طوفان گرد و خاک که به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آب‌های ایران و کشورهای همسایه، بخش عمده‌ای از ایران را فرا می‌گیرد.

این معضل یک معضل گذرا و موقتی نیست و آنطور که در چند ماه اخیر همه ما تجربه کردیم بصورت دائمی در طول هفته چند روز، بخش وسیعی از ایران از جنوب گرفته تا شمال با این گرد وخاک غلیظ درگیر هستند.

در این بین، در یک سال اخیر چندین بار سطح آلودگی هوا از مرز هشدار بسیار ناسالم یعنی شاخص 200 تا 300 و از مرز هشدار خطرناک یعنی شاخص 300 هم رد شد ولی شهرهای بزرگ مثل تهران کاملاً تعطیل و حتی تخلیه نشدند.

"خاک‌شش"، عامل تعطیل نشدن کارمندان شبکه بانکی

از طرفی در یک ماه اخیر به دلیل همین سطح از آلودگی هوا، مثل آلودگی امروز چهارشنبه 4 خردادماه، کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم گرفت کلیه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران، قزوین، خوزستان و شهرهایی در اصفهان، کردستان، قم، لرستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کیش و چند شهر دیگر تعطیل باشند اما با توجه به ارتباط اصناف با بانک‌ها، بانک‌ها فعالیت خود را ادامه خواهند داد!

این تصمیم  کمیته اضطرار آلودگی هوا در تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات به غیر از بانک‌ها باعث شده یک شوخی تلخ بین کارکنان نظام بانکی و فعالان بورسی شکل بگیرد که آیا آنها بجای شش، خاک‌شش دارند که در هیچ شرایطی این بخش از فعالان جامعه تعطیل نمی‌شوند.

"خاک‌شش"، عامل تعطیل نشدن کارمندان شبکه بانکی

طبق تحقیقات بین‌المللی افزایش سطح ذرات ریز موجود در هوا که به اندازه کافی ریز و به راحتی قابل استنشاق هستند  با بستری شدن بیشتر در بیمارستان به دلیل بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و ذات الریه مرتبط است. همچنین آلودگی هوا در سطح خیلی کم بیماری ریوی را بدتر می‌کند و ممکن است باعث مشکلات سلامتی جدی دیگری شود و البته هم قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و هم قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت برای سلامتی مضر است.

حال سوال اینجاست آیا سلامتی این بخش از جامعه که موتور محرک اقتصاد کشور را اداره می‌کنند نباید مورد توجه قرار بگیرد و آیا تنها این استدلال که تعطیلی بانک‌ها باعث تعطیل شدن اقتصاد، اصناف و افزایش سفرهای درون و بیرون شهری می‌شود کافی است؟

به امید روزی که این چالش دائمی بصورت بین‌المللی، بطور کامل رفع شود و آسمان همه ایران برای همیشه آبی باشد ولی تا زمانیکه این معضل کم رنگ یا برطرف شود، ضروری است مسئولین مرتبط،  راهی برای حفظ سلامتی جامعه و کاهش آسیب‌های آن برای همه مردم پیدا کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.