تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی آغاز شد

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از آغاز تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی خبر داد و گفت: مؤدیان مالیاتی در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی باید شماره شبای حساب مرتبط به فعالیت تجاری خود را اعلام کنند.

محمد برزگری با بیان اینکه روند اجرایی تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی آغاز شده است، اظهار کرد: اکنون مؤدیانی که می‌خواهند اظهارنامه مالیاتی پر کنند، باید در فرم مربوطه شماره شبای حساب مرتبط به فعالیت تجاری را نیز اعلام کنند. این موضوع از خردادماه که سازمان امور مالیاتی نسبت به دریافت اظهارنامه اقدام کرده، اجرا شده است و مؤدیان باید برای هر فعالیت تجاری خود حداقل یک شماره حساب اعلام کنند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: اگر حساب تجاری بیشتری هم داشته باشد، باید اعلام کند. در این زمینه، از نظر سیستمی نیز بررسی‌ها انجام می‌شود و پس از تایید بانک، آن حساب به عنوان حساب تجاری فرد لحاظ و به پرونده مالیاتی آن الصاق می‌شود. در صورتی که این افراد حساب تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام نکنند، بانک مرکزی با پایش تراکنش‌های مشکوک حساب‌ها، اطلاعات مربوطه را در اختیار سازمان می‌گذارد.

وی افزود: حساب‌های غیرتجاری یا شخصی نیز به صورت متناوب از سوی بانک‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد و این پایش با الگوریتم و معیارهای مختلفی چون تعداد، مبلغ، تناسب فعالیت شغلی صاحب حساب با واریزی‌ها و … صورت می‌گیرد اما یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه، تعداد واریزی‌هاست که پس از بررسی بانک‌، در صورت تایید مشکوک بودن واریزی‌ها به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد.

رئیس تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در راستای اجرای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی، به افراد در لحظه پیامک داده می‌شود تا در زمان تسلیم اظهارنامه، شماره شبا حساب تجاری خود را نیز اعلام کنند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.