ثبت چک صیاد بدون لزوم یکسان بودن بانک صادرکننده چک و خودپرداز

معاون فناوری‌‌‌های نوین بانک مرکزی از اتصال شبکه خودپردازهای کشور در زمینه ثبت چک در سامانه صیاد خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با توجه به اتصال زیرساخت شبکه کارتی، دارندگان چک می‌توانند با مراجعه به خودپردازهای متصل به سامانه صیاد بدون لزوم یکسان بودن بانک صادرکننده چک و خودپرداز، نسبت به ثبت، تایید، انتقال و استعلام چک اقدام کنند.

محرمیان با بیان اینکه اکنون ثبت چک صیادی در خودپرداز باید در خودپرداز همان بانک صادرکننده چک انجام گیرد افزود: با توجه به زیرساخت بسیار خوب نظام بانکی در شبکه شتاب در حوزه سامانه‌‌‌های کارتی که همه خودپردازها به هم متصل هستند این خدمت را نیز برای چک صیادی فراهم خواهیم کرد که دارندگان دسته چک بتوانند از همه خودپردازهای متصل به صیاد برای ثبت چک خود استفاده کنند. او افزود: با فراهم شدن این امکان تعداد محدود بانک‌هایی که خودپردازهای آنها نیز به سامانه صیاد متصل نشده‌‌‌اند خللی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد اگرچه همه بانک‌ها باید در اسرع وقت خودپردازهای خود را به سامانه صیاد مجهز کنند. معاون فناوری‌‌‌های نوین در خصوص اجرای قانون چک با بیان اینکه خوشبختانه روند اجرای قانون سرعت بسیار خوبی گرفته است و به مراحل پایانی کار در حال نزدیک شدن هستیم افزود: اصل اجرای این قانون بر موضوع سامانه صیاد بود که عموم دارندگان دسته چک، چک‌‌‌های صادره و دریافتی را در این سامانه ثبت و تایید کنند که خوشبختانه این کار به خوبی اجرا می‌شود.

محرمیان با بیان اینکه در حال حاضر۶۰‌درصد بازار چک‌‌‌های کشور از نوع صیادی هستند گفت: خوشبختانه اثر بسیار خوبی که از اجرای این قانون در جامعه مشاهده می‌‌‌کنیم کاهش ملموس چک‌‌‌های برگشتی هم به لحاظ تعداد و هم از منظر مبلغ است، ضمن آنکه میزان برگشتی چک‌‌‌های جدید نسبت به چک‌‌‌های قدیمی پایین و روند آن کاهشی است. معاون فناوری‌‌‌های نوین با تاکید بر اینکه بانک مرکزی این نوید را به مردم می‌دهد با اجرای قانون جدید چک این ابزار پرداخت جایگاه واقعی خود و اطمینان فرد ذی‌نفع دریافت‌کننده چک را احیا می‌کند تصریح کرد: استانداردهای چک‌‌‌های برگشتی کشور به استانداردهای جهانی در حال نزدیک شدن است. محرمیان با اشاره به اینکه بانک مرکزی موظف است ابزارهای مختلف در اختیار هموطنان بگذارد که آنها به راحتی بتوانند چک خود را تایید، ثبت و انتقال دهند افزود: این ابزارها با موبایل بانک، اینترنت بانک و برنامه‌‌‌های کاربردی تلفن‌‌‌های همراه در سال گذشته شروع شد و در سال‌جاری دسترسی به این خدمت از طریق پیامک و اکنون خودپرداز بانک‌ها فراهم شده است و نگرانی از جهت کسانی که تلفن همراه هوشمند در اختیار نداشتند با امکان پیامک و خودپرداز این دسته افراد نیز بدون دغدغه خدمت را دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول بانک مرکزی با اعلام اینکه بر اساس آمار بیش از ۷۰‌درصد خودپردازهای بانک‌های کشور به سامانه صیاد مجهز شده‌‌‌اند افزود: اکنون بیش از ۲۰ بانک کشور خودپردازهای آنها که حدود ۴۱‌هزار دستگاه است به سامانه صیاد متصل هستند و به تدریج آمار این دستگاه‌ها در زمینه اتصال به سامانه صیاد در حال افزایش است. او در خصوص برخی بانک‌ها که هنوز خودپردازهای آنها به سامانه صیاد متصل نشده‌‌‌اند نیز گفت: ۸ بانک خودپردازهای آنها به سامانه صیاد متصل نشده‌‌‌اند که از این تعداد ۶ بانک بسیار کوچک و ۲ بانک نسبتا بزرگ کشور هستند و شخصا به این موضوع ورود کرده و هشدارهای لازم در این زمینه به این دسته بانک‌ها داده شده و از آنها در خواست شده است در اسرع وقت اقدامات لازم برای تجهیز دستگاه‌های خودپرداز به سامانه صیاد را در دستور کار قرار دهند. او افزود: عموم این بانک‌ها در زمینه فنی دچار محدودیت‌هایی هستند که با پیگیری بانک مرکزی این نواقص برطرف خواهد شد.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.