کم کاری بانک‌ها برای کمک به بخش خصوصی

مطالبه اصلی تولیدکنندگان، صنعتگران و شرکت‌های بخش خصوصی تامین نقدینگی واحدهای تولیدی است. اما برخی بانک‌ها با وجود نقدینگی و منابع بالا، این منابع را در اختیار بخش تولید قرار نمی‌دهند.

امیررضا اعتمادی، فعال اقتصادی

کم بود نقدینگی تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد افزایش داشته و حال زمان کمک بانک ها به بخش خصوصی است.

ما منتظر تغییر جدی در نگرش بانک ها به بخش تولید هستیم، درحال حاضر بانک های خصوصی و دولتی ۴۲/۴ درصد از منابع کشور را تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری در اختیار داشته اما تنها ۶ درصد تامین مالی انجام می‌دهند.

قانون قاچاق کالا و ارز و خطرات آن برای بخش سرمایه گذاری و تولید: در بخش کشاورزی می توان به تغییرات موجود در بحث قیمت گندم اشاره داشت که در طول چند سال گذشته کل گندمی که به صنعت اختصاص داده شده دو میلیون تن بوده است که ۱۵ درصد از محصولات تولید شده با گندم صادر شده است و ارزش افزوده حاصل از آن، دو میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است. اینکه بخواهیم جلوی این میزان سود را برای کشور بگیریم درست نخواهد بود.

بخشی از مسئولیت بانک‌ها تلاش برای تامین سرمایه بنگاه‌های تولیدی هستند اما نباید فراموش کرد، این تنها نقش بانک نیست و دیگر نهادهای اقتصادی نیز باید در این خصوص نقش آفرینی کنند، توجه ویژه و اولویت‌دهی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی به تأمین منابع مالی بخش های مختلف تولیدی و صنعتی به منظور رونق اقتصادی در کشور است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.