شناسایی تراکنش‌های مشکوک با سامانه گمانیک آدانیک

گمانیک سامانه پایش تراکنش‌های مشتری و تشخیص موارد غیرعادی در تراکنش‌ها، محصولی از شرکت آدانیک‌افزار (آدانیک) است.

این سامانه دارای قابلیت تشخیص هوشمند ناهنجاری در تراکنش، قابلیت محاسبه ریسک موجودیت‌های بانکی، قابلیت محوریت تمام موجودیت‌ها حول اشخاص حقیقی یا حقوقی است. گمانیک دارای زیرساخت ایجاد فرایندهای آنلاین (قابلیت زیرساخت پردازش سریع)، تشخیص تغییر غیرعـادی در تراکنش‌های مشتری و اعلام آن به بانک، اعلام مواردی چون پایانه‌ها و پذیرنده‌ها و کارت‌های با تراکنش‌های مشکوک به بانک است و امکان مقایسه رفتار یک مشتری با رفتار مشتریان دیگر و رفتار گذشته خود مشتری و نیز تغییر میزان حساسیت در بررسی تراکنش‌ها را دارد.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با این سامانه آدانیک، با غزاله حسینی، مالک محصول و سعید دادخواه راهبر فنی تیم گمانیک به گفت و گو نشستیم:

دلایل شکل‌گیری سامانه گمانیک

غزاله حسینی  در ابتدا درباره دلایل شکل‌گیری این سامانه گفت:« هدف از پیاده‌سازی چنین راهکاری، شناسایی نقاط تاریک و پرریسک سازمان‌های کلان و بزرگ بود. در سازمان‌هایی که فرآیندهای پیچیده‌ی آنها، داده‌های بزرگ تولید می‌کند و در برخی موارد کنترل اتفاقات و شناسایی ناهنجاری‌ها از دید این سازمان‌ها و کارکنان آن‌ها پنهان می‌ماند، تشخیص ناهنجاری به شیوه‌ی هوشمند با بررسی اطلاعات، این امکان را به سازمان می‌دهد که تخلفات، ناهنجاری‌ها و نقاط پر ریسک را به شکل خودکار شناسایی کند.»

شناسایی تراکنش‌های مشکوک با سامانه گمانیک آدانیک

 گمانیک در چه سازمان‌هایی قابل استفاده است؟

او با اشاره به اینکه گمانیک در همه‌ی سازمان‌هایی که فرایندهای پیچیده دارند و در طی این فرایندها، داده‌های زیادی در بخش‌های مختلف تولید می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد:«داده‌های تولید شده در این سازمان‌ها می‌توانند مبنای تشخیص تقلب و ناهنجاری قرار بگیرند. بیشترین مورد استفاده از گمانیک در بانک‌ها و بیمه‌هاست. ما در گام اول مؤسسات مالی و بانک‌ها را هدف قرار دادیم و در ادامه چشم‌انداز توسعه برای بقیه سازمان‌ها را نیز در برنامه داریم. معماری این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت هماهنگ شدن با هر نوع داده و هر سازمانی را داراست و نوع داده، تغییری در فرایند پردازش سامانه ایجاد نمی‌کند.»

مزیت رقابتی گمانیک نسبت به محصولات رقیب

حسینی درباره مزیت رقابتی گمانیک گفت: « مهمترین ویژگی‌های سامانه‌های کشف تقلب استفاده از داده‌های مختلف و متعدد و استفاده از ارتباط میان آن‌ها است؛ بزرگترین مزیت رقابتی گمانیک طراحی عمومی و مستقل از نوع داده‌ها و منابع داده‌ها و تعریف کامل ارتباط میان داده‌ها است. به این معنی که سامانه قابلیت اتصال به دیتاهای هر سازمانی را داراست و راه‌اندازی، تغییر در ساختار داده‌ها و افزودن انواع داده‌های جدید به سامانه درکوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.»

تکنولوژی‌های به کار رفته شده برای تشخیص تقلب و ناهنجاری

سعید دادخواه راهبر فنی تیم گمانیک در ادامه افزود:« در نسل اول گمانیک روش‌های تشخیص تقلب روش‌های مبتنی بر قاعده هستند؛ در سامانه گمانیک امکان تعریف و بررسی قاعده به شکل کاملاً ساده‌سازی شده برای کارشناسان در نظر گرفته شده است. نسل دوم روش‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی هستند که در سامانه گمانیک با فراهم‌سازی زیرساخت پردازش داده‌های حجیم امکان‌پذیر شده‌اند. این زیرساخت علاوه بر فراهم‌سازی استفاده از روش‌های یادگیری ماشینی، سازمان را قادر می‌سازد که حجم بسیار بالایی از تراکنش‌ها را در مدت زمان کم پردازش کند.»

شناسایی تراکنش‌های مشکوک با سامانه گمانیک آدانیک

برنامه‌های توسعه‌ای گمانیک

مدیرمحصول گمانیک در انتها به چشم انداز آتی این سامانه پرداخت و توضیخ داد: « از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌‌ای گمانیک در آینده می‌توان به امکان آنلاین شدن پردازش‌ها در این سامانه و توانایی تشخیص ناهنجاری هوشمند با دیتاهای آنلاین اشاره کرد. چشم‌انداز دیگر گمانیک ارائه سرویس‌های تحلیلی بر روی داده‌های سازمان‌هاست.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.