نقش کلیدی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در شرکت قاسم ‌ایران

قاسم‌ ایران از شرکت‌های وابسته به گروه صنعتی مینو است. این مجموعه کار خود را در سال ۱۳۳۸ با واردات و توزیع شیر و غذای کودک آغاز کرده، امروز توزیع‌کننده انحصاری ۲۰ شرکت تولیدی مواد غذایی، شیرینی، شکلات، نوشابه و ۴۲ شرکت دارویی با بیش از ۱۵۰۰ محصول مختلف است.

بخشی از مواد غذایی و دارویی که به‌صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده، مسیری طولانی را طی کرده‌اند. به این‌صورت که خودروهای مخصوص حمل‌ونقل این مواد را از محل کارخانه دریافت و به مناطق مختلف انتقال می‌دهند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که  شرکت‌های تولید مواد غذایی و دارویی چگونه این خودروها را کنترل می‌کنند؟ در صورت فاسد شدن مواد غذایی و دارویی، حین انتقال به مقصد، آیا شرکت‌ها از این موضوع مطلع می‌شوند؟

در چند دهه‌ گذشته راهکار یکپارچه‌ای برای رسیدگی به مواردی از این دست وجود نداشت، اما امروزه، تکنولوژی‌ راه‌حل‌هایی کاربردی و جامعی را پیش پای کسب‌وکارها قرار داده تا بتوانند با خاطری آسوده بر ابعاد مختلف عملکرد ناوگان خود نظارت داشته باشند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان یکی از این راهکارها است که در چند سال اخیر در میان کسب‌وکارها محبوبیت پیدا کرده است. شرکت قاسم‌ایران نیز از مجموعه‌هایی است که از این سامانه استفاده کرده و موفق شده به کمک آن فرآیندهای کاری خود را بهبود بخشد. با مطالعه تجربه این شرکت بیشتر با این سامانه و نقش آن در بهینه‌سازی حمل‌ونقل مواد غذایی آشنا شوید.

معرفی شرکت قاسم ‌ایران

قاسم‌ ایران از شرکت‌های وابسته به گروه صنعتی مینو است. این مجموعه کار خود را در سال ۱۳۳۸ با واردات و توزیع شیر و غذای کودک آغاز کرده، امروز توزیع‎‌کننده انحصاری ۲۰ شرکت تولیدی مواد غذایی، شیرینی، شکلات، نوشابه و ۴۲ شرکت دارویی با بیش از ۱۵۰۰ محصول مختلف است. قاسم‌ایران با توجه به سابقه درخشان خود در صنعت توزیع، اکنون یکی از ۵ توزیع‌کننده برتر کالاهای مصرفی و از بزرگ‌ترین شبکه‌های پخش مویرگی کالا در ایران به شمار می‌آید.

چالش‌ها و نیازهای شرکت قاسم‌ ایران در حوزه حمل و نقل

قاسم‌ایران با توجه به گستردگی ناوگان حمل‌ونقل و حجم بالای کالایی که باید به‌صورت روزانه جابه‌جا می‌کرد به سامانه‌ای یکپارچه نیاز داشت تا بتواند:

  • اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیای ناوگان خود را درلحظه و آنی دریافت کند.
  • بر وزن بار هر خودرو نظارت کند تا احتمال به‌سرقت رفتن آن را به حداقل برساند.
  • با ردیابی خودرو از سرقت آن جلوگیری کند.

همه این نیازها سبب شد تا مدیران شرکت به دنبال راهکاری بومی برای رسیدن به اهداف خود باشند. آن‌ها پس از تحقیق و جستجو در این زمینه، در نهایت تصمیم گرفتند برای حل مسائل خود از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل بهره‌مند شوند. همکاری قاسم ایران با راهکارهای سازمانی ایرانسل با تجهیز ۵۰ خودروی این شرکت به سامانه مدیریت هوشمند ناوگان آغاز شد،  اما این راهکار دقیقاً چیست و چه امکاناتی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

آشنایی با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان راهکاری جامع و یکپارچه است که به کمک آن می‌توان همه داده‌های قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این اطلاعات به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا با تکیه بر آمارهای دقیق، بتوانند به دیدگاهی همه‌جانبه از وضعیت ناوگان خود برسند و  بر اساس آن، تصمیمات بهتری بگیرند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل از سه بخش اصلی تشکیل شده است: سخت‌افزار (سنسورها)، بستر انتقال اطلاعات و داشبورد مدیریتی.

این سامانه دارای ماژول‌های مختلفی است، از جمله:

  • ردیابی و موقعیت‌یابی خودروها
  • تحلیل رفتار راننده
  • نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی

سامانه مدیریت ناوگان ایرانسل در شرکت قاسم ایران

راهکارهای سازمانی ایرانسل با آگاهی از شرایط شرکت توزیع قاسم ایران دریافت که نیاز اولیه این مجموعه تجهیز شدن به سرویس ردیابی و موقعیت‌یابی است. به همین دلیل ابتدا سنسورهای ردیاب این  سامانه را در خودروها سازمانی نصب کرد تا مدیران نقلیه بتوانند از موقعیت لحظه‌ای ناوگان خود آگاه شوند و در صورت مفقود شدن یا به‌سرقت رفتن خودرو آن را به سرعت پیدا کنند.

همچنین مدیران این شرکت می‌توانند در سامانه مدیریت ناوگان، با تعیین تاریخ‌های مورد نظر، اطلاعات مربوط به کارکرد خودرو از جمله: میزان مسافت پیموده شده، سرعت، خط مسیر ، وزن بار و … را دریافت و با تعریف محدوده‌های جغرافیایی در سامانه، کارکرد ناوگان خودرویی را در محدوده ثبت و پروژه‌هایی مشخص برای آن‌ها تعریف کنند. در دسترس بودن این داده‌ها سبب شد که مدیران در هر لحظه، دیدگاهی کلی و جامع از عملکرد ناوگان داشته باشند و در کوتاه‌ترین زمان، چالش‌هایی چون به‌‎سرقت رفتن بار، سرعت غیرمجاز  یا خارج شدن از مسیر اصلی را شناسایی و برای حل آن اقدام کنند.

تجربه موفق قاسم‌ایران در استفاده از سامانه مدیریت ناوگان ایرانسل سبب شد این شرکت استفاده از ماژول‌های دیگر  سامانه مدیریت هوشمند ناوگان را  نیز در دستور کار خود قرار دهد و  نسبت به تجهیز ناوگان توزیع سرد خود به سنسورهای دما اقدام کند. این سنسور امکان مدیریت دما و رطوبت محفظه یخچال خودروها را از راه دور فراهم و از فساد مواد غذایی و ضرر و زیان ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

در زمان ما، پخش و توزیع مواد غذایی و دارویی تبدیل به صنعتی گسترده و پیچیده شده است. به همین دلیل داشتن ناوگان خودرویی به تنهایی برای آن کافی نیست، بلکه لازم است با تکنولوژی‌های به‌روزی چون سامانه‌های مدیریت ناوگان، بر این خودروها نظارتی همه‌جانبه صورت بگیرد. نگاهی به تجربه همکاری شرکت قاسم‌ایران با راهکارهای سازمانی ایرانسل می‌تواند تصویری کلی از مزیت‌های سامانه مدیریت ناوگان ایرانسل در کسب‌وکارهای حوزه پخش ارائه دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به حل چالش‌های مربوط به موقعیت‌یابی، تغییرات دما و وزن بار اشاره کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.