هشدار انجمن فین‌تک به ایجاد سامانه جدید بیمه مرکزی

انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ایجاد یک شرکت خصوصی توسط بیمه مرکزی برای تجمیع تراکنش‌های مالی و کنترل خریدوفروش بیمه به صورت آنلاین هشدار داد.

 

در این بیانیه آمده است: ایجاد یک سامانه انحصاری خصوصی توسط بیمه مرکزی طی روزهای اخیر نگرانی بسیاری برای فعالان استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه ایجاد کرده است. در سالی که «دانش‌بنیان» نام گرفته و در حوزه‌ای که با وجود ظرفیت‌های موجود فقط ۵ درصد آن سهم بازیگران دانش‌بنیان و بقیه در اختیار بخش سنتی است، سیاستگذار تصمیم گرفته با اقدامی عجیب و غیرقانونی مسیر توسعه را بر بازار شرکت‌های نوپایی که توسط کارآفرینان جوان و متخصص در شرایط سخت ایجاد کرده‌اند کاملا مسدود کند. این اقدام انحصاری برای تجمیع تراکنش‌های مالی خرید بیمه در یک شرکت خصوصی باعث ناامیدی کارآفرینان استارت‌آپی و نابودی هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر‌مستقیم در این عرصه می‌شود.

 

این بیانیه با اشاره به اینکه با گذشت چند سال بعد از تشکیل نخستین استارت‌آپ‌های فروش آنلاین بیمه رویکرد این صنعت را باعث آگاهی و آزادی انتخاب خریداران بیمه و عموم جامعه و امکان مقایسه قیمت و خدمات شرکت‌های بیمه‌ای دانسته، می‌افزاید: پیش از این مردم با مراجعه به یک نماینده بیمه صرفا امکان دریافت خدمات از شرکت بیمه‎‌ متبوع آن نماینده را داشتند. حالا اما به لطف بهره‌گیری از روش‌های مدرن و امروزی این فرصت فراهم شده تا مردم با انتخاب آزادانه و آنلاین بهترین و مناسب‌ترین خدمات را از شرکت‌های مختلف فروش بیمه دریافت کنند. علاوه بر این، این استارت‌آپ‌ها تحولات نوآورانه دیگری نیز در حوزه‌های دیگر ایجاد کرده‌اند مانند پرداخت آنلاین خسارت، سامانه‎های تحلیل ریسک و قیمت‎گذاری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، طراحی هسته بیمه‌(کور اینشورنس) که بسیاری از آنها برای نخستین‌بار در کشور ارائه شده است.

هشدار انجمن فین‌تک به ایجاد سامانه جدید بیمه مرکزی

در ادامه بیانیه انجمن فین‌تک با اشاره به عقب‌ماندگی صنعت بیمه در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به رویکرد نهاد تنظیم‌گر بازار بیمه در ایجاد موانع در توسعه کسب‌وکارهای نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌افزاید: بیمه مرکزی با ورود مستقیم به حوزه‎‌ کسب‌وکارهای آنلاین اقدام به تاسیس شرکتی به ظاهر خصوصی کرده که با توجه به ساختار سهام آن تحت کنترل بیمه مرکزی قرار داشته و حتی محل استقرار آن در یکی از ساختمان‎های این نهاد است. به گفته انجمن فین‌تک بیمه مرکزی با اعطای انحصار به این شرکت (آمیتیس)، کسب‌وکارهای آنلاین را از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه و حتی خود شرکت‎های بیمه منع کرده و هرگونه صدور بیمه را منحصر به همکاری اجباری با این شرکت کرده است. علاوه بر اینکه تاسیس این شرکت در تضاد کامل با موارد متعددی از قوانین موضوعه از جمله قانون تسهیل رقابت و منع انحصار و ماده ۶ قانون برنامه چهارم توسعه است، به دلیل ایجاد دو مانع انحصار و تصدی‎گری نهاد ناظر، در عمل مانع ایجاد رقابت و نوآوری و ایجاد رانت در صنعت بیمه شده و عموم ذی‌نفعان ملزم به تبعیت از الزامات این شرکت از قیمت‎گذاری گرفته تا خدمات غیررقابتی آن خواهند شد.

 

در بیانیه انجمن فین‌تک آمده است: بررسی اجمالی جزئیات سامانه‎‌ سوئیچ که توسط این شرکت طراحی شده نشان می‎دهد که حتی مسائل ابتدایی و مقدماتی طراحی محصول دیجیتال در آن رعایت نشده است. به این موارد باید ریسک‌های امنیتی و پدافند غیرعامل ناشی از تجمیع اطلاعات در یک سامانه‎‌ متمرکز را اضافه کرد. در تحلیل نهایی این موضوع روشن است که در صورت فعال‌سازی این سامانه (که از قرار اطلاع به زودی صورت خواهد گرفت) عملا فعالیت استارت‌آپ‌های فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد.

 

انجمن فین‌تک ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقدامات سلیقه‎ای و غیر‌اصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن هم در سالی که به نام نوآوری و دانش‎بنیانی مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) درخواست می‎کند که برای توقف فوری توسعه این سامانه، ضمن تشکیل یک کارگروه با حضور تمامی ذی‌نفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق کنند.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.