صرفه‌جویی معادل برق یک شهر در بانک‌های تهران

علی‌رغم گزارش‌های نه چندان خوشایندی که در آغاز اجرای طرح مدیریت مصرف برق ادارات از شعب بانک‌ها می‌رسید، بالاخره این نهادهای اقتصادی نیز با برنامه‌های مدیریت مصرف همراه شدند، به گونه‌ای که در روزهای اخیر، صرفه‌جویی ۱۵ مگاواتی را به ثبت رساندند.

وزارت نیرو اعلام کرده که همزمان با اجرایی شدن برنامه‌های مدیریت بار مصرف برق در چهار ماه گرم سال یعنی خرداد تا پایان شهریورماه، بانک‌های تهران نیز همراه با دیگر ادارات ملزم به کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در این حوزه شدند و حدود ۳۰ درصد مصرف برق خود را کاهش داده‌اند.

صرفه‌جویی معادل برق یک شهر در بانک‌های تهران

به طور کلی و بر اساس بررسی‌های انجام شده، نیاز کل بانک های شهر تهران به برق چیزی حدود ۴۵ مگاوات است که در فصل تابستان سال جاری و به دنبال اجرایی شدن طرح‌های مدیریت بار مصرف، حدود ۱۵ مگاوات در این حوزه کاهش مصرف برق داشته‌ایم.

شاید این سوال مطرح شود که این میزان صرفه‌جویی چه کمکی به مدیریت شبکه توزیع برق خواهد کرد؟ ملموس‌ترین پاسخ شاید این باشد که صرفه‌جویی انجام شده، معادل نیاز شهروندان یک شهر ۵۰ هزار نفری به انرژی برق است و نقش قابل توجهی در مدیریت بار شبکه خواهد داشت.

در پی خاموشی‌های بی‌برنامه سال گذشته، وزارت نیرو با تدوین برنامه‌های منسجم مدیریت مصرف برای تمام بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی، تجاری، اداری، کشاورزی و عمومی، عزم خود را برای تامین برق پایدار همه بخش‌ها و به‌خصوص بخش خانگی جزم کرده است.
هر ساله همزمان با اوج گرفتن گرما و روشن شدن سیستم‌های سرمایشی، مصرف برق شدت گرفته و برنامه‌های مدیریت مصرف در ایران و همچنین اغلب کشورهای جهان برای گذر از تابستان داغ در دستور کار قرار می‌گیرد. در این راستا دولت مدیریت مصرف برق سال ۱۴۰۱ را از خود شروع کرده است، به گونه‌ای که ادارات، ضمن کاهش ساعات کار، موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات کاری و کاهش ۶۰ درصدی در ساعات غیرکاری هستند.

اخطار و قطعی برق، ضمانت اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ادارات متخلف در این بخش است که با قوت تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.