استفاده از سفته الکترونیکی در صنعت بیمه، برای نخستین بار در کشور

ازکی‌وام با همکاری بانک ملی ایران، شرکت سککوک و اعتماد هوشمند آینده برای نخستین‌ بار استفاده از سفته الکترونیکی را در صنعت بیمه به مرحله اجرا رساند.

به گزارش روابط عمومی ازکی‌وام، نشست خبری رونمایی استفاده از سفته الکترونیکی در صنعت بیمه با حضور احمد تقوایی نجیب رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، حسین خسروپور رئیس گروه اقتصاد دیجیتال و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، علیرضا ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، محمد مهدی مومنی رنانی، مدیرعامل ازکی‌وام، فردوس باقری، مدیرعامل شرکت سککوک و جمشید آزاده، مدیرعامل اعتماد هوشمند آینده و جمعی از مدیران بانک ملی ایران و اهالی رسانه، چهارشنبه ۸ تیرماه در محل شعبه دانش بنیان فخر رازی (ملی‌پلاس) برگزار شد.

بانک‌ها در کنار فین‌تک‌ها

در این نشست علیرضا ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با اشاره به رسالت مهم شعبه ملی‌پلاس گفت: «از حوزه‌های مهمی که ما در بانک ملی به آن توجه می‌کنیم حوزه‌ فین‌تک است. لندتک‌ها، اینشورتک‌ها و حتی ولث‌تک‌ها ظرفیت بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند و ترکیب این سه پلتفرم است که مفهوم نئوبانک را ایجاد می‌کند. به‌طور کلی این پلتفرم‌ها بانکداری سنتی را به چالش می‌کشند. بنابراین این ابزارها و مجموعه محصولات بانکی به‌عنوان بخشی از یک راهکار بزرگ در حوزه فین‌تک درنظر گرفته می‌شوند.»

ماهیار در ادامه به فرصت خوبی که برای راه‌اندازی سفته الکترونیکی ایجاد شد، اشاره کرد. او در این باره توضیح داد: «ما می‌توانستیم روال سنتی سفته‌فروشی را در مجموعه‌ها داشته باشیم. خوشبختانه مجموعه ازکی و ازکی‌وام با این محصول آشنا شدند و توسط شرکت سککوک در بانک ملی، ارائه سفته الکترونیکی اتفاق افتاد.»

ارائه قابلیت‌های جدید با سفته الکترونیکی

به گفته علیرضا ماهیار سفته الکترونیکی قابلیت‌های جدیدی هم به لحاظ اعتبارسنجی و هم در بحث ابزارها و دسترس‌پذیری دارد. این محصول اکنون در یک مجموعه فین‌تکی راه‌اندازی شده و طبق آمار، بالای پنج هزار سفته در مدت اخیر به‌صورت الکترونیکی در اختیار مردم قرار گرفته است.. قطعا زمانی‌که لندتک‌ها و اینشورتک‌های مختلف در کشور از این زیرساخت استفاده کنند، آمار صدور سفته الکترونیکی به بالای ده هزار سفته خواهد رسید.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی اشاره کرد که ما به دنبال جاری‌سازی فضای فین‌تک در بانک ملی هستیم و می‌خواهیم که بانک ملی را به‌عنوان بانک فین‌تکی جا بیندازیم که قطعا با کمک پلتفرم‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان این اتفاق خواهد افتاد.

ارسال روزانه هزار درخواست سفته الکترونیکی برای خرید بیمه

مومنی در ادامه این نشست با اشاره به توسعه عمق بازار خدمات بیمه گفت: «در صنعت بیمه دغدغه‌ای وجود داشته که منجر به شکل‌گیری‌ این سرویس با کمک بانک ملی شد. خرید اقساطی بیمه در‌ شبکه‌ سنتی فرایند سختی داشت و سیستم اقساطی موجود مناسب بازار نبود. ما این خلا را در بازار دیدیم و به دنبال این بودیم که بتوانیم به شکل درستی این نیاز را برطرف کنیم.»

مدیرعامل ازکی‌وام در ادامه توضیح داد:‌ «امروز شاهد این هستیم که افراد می‌توانند در کمتر از پنج دقیقه و با کمترین دغدغه بیمه‌نامه خود را در اقساط ۹ ماهه و با کمک شرکت بیمه برای خود تهیه کند.»

او اشاره کرد که این سرویس به تازگی تست‌های خود را پشت سر گذرانده، اما برخی روزها شاهد هستیم که تا هزار درخواست سفته الکترونیکی سمت این سرویس ارسال می‌شود. از سوی دیگر از این سرویس می‌توان در سایر قسمت‌های صنعت بیمه و مالی استفاده کرد.

مومنی در پایان سخنرانی خود، به‌صورت زنده و در لحظه بیمه‌نامه‌ای را برای یکی از افراد حاضر با سفته‌ الکترونیکی به‌صورت اعتباری خریداری کرد و فرایند آن را توضیح داد.

به سمت توسعه صدور سفته الکترونیکی می‌رویم

در ادامه تقوایی نجیب با اشاره به اینکه مردم باید از شرایط خرید اقساطی در خرید بیمه بهره‌مند شوند، توضیح داد: «راه‌اندازی خرید اقساطی بیمه اتفاق خوب و مبارکی است و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.»

او با توضیح اینکه صدور سفته و برات الکترونیکی در بانک ملی ایران برای نخستین بار در کشور اجرایی شد، گفت: «ما در حوزه بانکی، بیشتر نیازمند این دست اتفاقات هستیم و امیدواریم بتوانیم در مجموعه وزارت اقتصاد هم به عنوان یک نهاد حاکمیتی، زیرساخت‌های لازم را مهیا کنیم.»

او افزود: «برای ما دور از ذهن نبود که صدور اوراق بهادار به‌صورت آنلاین صادر شود و رویکرد پیش‌روی وزیر اقتصاد به برداشتن سدها کمک کرد. در سطح کلان کشور بیش از صد هزار سفته صادر شده که فرایند را برای مردم تسهیل کرده است.»

او توضیح داد که در برنامه‌ پیش‌روی ما، تعیین شده که  ظرف سه ماه آینده بانک‌های دیگر هم به این سرویس بپیوندند.

در پایان مراسم، مدیران بانکی و صنعت بیمه از شعبه دانش‌بنیان فخر رازی (ملی‌پلاس) بازدید کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.