همکاری مشترک دیجی‌پی و بانک ملت برای ارائه اعتبار خرید اقساطی

امروز در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک دیجی‌پی و بانک ملت، اعتبار خرید اقساطی از دیجی کالا و همه دستگاه‌های متصل به دیجی‌پی برای کاربران و مشتریان بانک ملت در سراسر کشور فراهم شد.

این طرح، خدمات اعتباری را بدون نیاز به ضامن و بر مبنای اعتبارسنجی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و با سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره افزایش سهم اعتبارات خرد مبتنی بر اعتبارسنجی هم‌راستا است. مجموعه‌های همکار در این پروژه، کمک به فراگیری مالی، تسهیل دسترسی به اعتبارات خرد برای کاربران تجارت الکترونیک در سراسر کشور، نظارت مناسب بر چرخه پول و رشد تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال را از مهم‌ترین اهداف این پروژه عنوان کرده‌اند. همکاری کنونی بانک ملت دیجی‌پی و دیجی کالا، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک نظام بانکی، لندتک و تجارت الکترونیک کشور است که مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین خدمت بانکی یعنی تسهیلات را در فرایندهای دسترس پذیر، بدون نیاز به ضامن و ارائه مستندات درآمدی و بدون نیاز به مراجعه به کانال‌های (فیزیکی و دیجیتال )بانکی در اختیار کاربران سراسر کشور قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دیجی‌پی، قرارداد همکاری این مجموعه با بانک ملت در مقایسه با سایر طرح‌های اقساطی خرید از دیجی کالا با بهره بانکی پایین‌تر امکان خرید از میان بیش‌از هفت‌ونیم میلیون کالایی متنوع در دیجی کالا را برای کاربران سراسر کشور فراهم می‌کند. همچنین بدلیل ضریب نفوذ بالای بانک ملت در تمام مناطق کشور، تعدد شعب و جمعیت بالای کاربران امکان ارائه خدمات خرید اقساطی به تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان فراهم خواهد شد. این طرح در گام نخست ۱ ماه پس‌از امضای تفاهم‌نامه در مقیاس آزمایشی به اجرا در خواهد آمد و طی هفته‌های پس‌از آن در سراسر کشور در اختیار کلیه مشتریان بانک ملت قرار خواهد گرفت. در این پروژه قرار است تسهیلات خرد تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال برای خرید اقساطی از دیجی کالا، به کاربران نقاط مختلف کشور اعطاء شود. هم‌زمان با ارائه این خدمات مشتریان بانک ملت در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت دیجی پی و یا با دانلود و نصب اپلیکیشن برای ثبت‌نام خدمات اقدام کنند.

سرعت بخشی به روند اعطای تسهیلات خرد

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی در ابتدای مراسم امضای قرارداد دیجی‌پی و بانک ملت با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های این همکاری مشترک، گفت: لندتک‌ها به افراد و کسب و کارها اجازه می‌دهند تا در یک بستر مناسب و با سرعت و کیفیت بیشتری به منابع مالی دسترسی پیدا کنند. از سوی دیگر، اگر با نگاه دیجیتالی به این مقوله نگاه کنیم، این تکنولوژی تجربه مناسبی برای دریافت اطلاعات در زمینه مصرف و بازپرداخت پول، تعاملات بین بانک‌ها و تامین کننده‌ها و به طور کل بهبود فرآیند تعیین هویت مالی آنان است.

همکاری مشترک دیجی‌پی و بانک ملت

مدیرعامل دیجی‌پی با تاکید بر اینکه رفتارهای مدرن لندتکی موجب تغییر و تحول در شبکه بانکی خواهد شد، خاطرنشان کرد: امروزه دو سوم جمعیت دنیا به موبایل دسترسی داشته و در منطقه خاورمیانه نیز حدود 45 درصد مردم به اینترنت موبایلی و 17 درصد هم به اینترنت 5G دسترسی دارند. نمونه دیگر حجم عظیم داده هایی است که علی بابا در کشور چین در اختیار تولیدکننده‌های سرویس‌های جدید قرار می‌دهد. علاوه بر این، تکنولوژی هایی مثل احراز هویت، امضای دیجیتال، بلاکچین و… رشد کرده و در احراز هویت فین تک ها موثر بوده است.

امینی با ذکر این نکته که در اقتصاد دیجیالی کشورمان موضوع بهبود شمولیت مالی و کاهش هزینه‌های عملیاتی کسب و کارهای خرد ضرورت دارد، ادامه داد:  بهبود شمولیت مالی نقش مهمی در تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات خرد داشته و موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی و گسترش بانکداری دیجیتالی خواهد شد.

متنوع سازی عقود مختلف اقساطی

مدیرعامل دیجی‌پی متنوع سازی عقود مختلف اقساطی را از دیگر مزایای لندتک دانست و گفت: بر این اساس خرید و فروش قابل ارزیابی شده و مدیران با سرعت بیشتری خریدهای مردم را ارزیابی خواهند کرد که این مسئله به رشد تولید با توجه به سرعت تامین مالی آن، کمک خواهد کرد. نکته دیگر بحث وثیقه محوری و استفاده از وسایل دیجیتالی به جای روش های سنتی است که  به بهبود تجارت الکترونیک کمک خواهد کرد. مهم‌تر از همه اینها شفاف سازی در فرآیند تسهیلات‌دهی است، چرا که تمام مراحل تسهیلات دهی با استفاده از پلتفرم‌های جدید قابل ارزیابی خواهد بود.

تسهیلات دهی بدون بروکراسی

هادی سپانلو، عضو هیات عامل بانک ملت نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت و نقش رتبه‌سنجی اعتباری افراد حقیقی و حقوقی در پرداخت تسهیلات، گفت: متاسفانه این موضوع که به عنوان ابزار بسیار مهمی در روابط بین بانک و مشتریان تلقی می‌شود، برخلاف کشورهای دیگر در کشورمان مغفول مانده، در حالی که لازم است میان افراد با سابقه خوب و بد اعتباری تفاوت قائل شد. برای مثال در شیوه درست معمولا به شخص با رتبه اعتبار مناسب تسهیلاتی بدور از بروکراسی اداری پرداخت خواهد شد. از طرفی این موضوع به افزایش رقابت درونی بین افراد به منظور بالا بردن سطح رتبه اعتباری خود، کمک خواهد کرد.

همکاری مشترک دیجی‌پی و بانک ملت

وی به مبلغ 30 میلیون تومانی این تسهیلات بدون ضامن اشاره کرد و گفت: این اقدام از دو سال گذشته در بانک ملت آغاز شده است، با این حال در صدد هستیم تا با توجه به ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دوستان و همکاران استارتاپی و فین‌تکی چنین تسهیلاتی را پیشنهاد بدهیم، به همین دلیل بودجه ای 2 هزار میلیارد تومانی برای این منظور تعیین شده است.

عضو هیات عامل بانک ملت ظرفیت نسل جدید را برای حمایت از لندتک بسیار مناسب دانست و افزود: نسل جدید در آینده پست‌های مدیریتی را در اختیار گرفته و با توجه به ورود حجم بالای تکنولوژی‌های روز، نسبت به بروکراسی‌های موجود مخالفت خواهند کرد، بر همین اساس باید از همین حالا مقدمات این موضوع را فراهم کرد. خوشبختانه در کشورمان به نسبت جمعیت 5/95 درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند که بستر بسیار مناسبی برای چابکی سیستم بانکی و بخش‌های اعتبار دهی خواهد بود.

رفع خلاهای قانونی در اجرای پروژه لندتک

بخش پایانی این مراسم به پرسش و پاسخ در خصوص لندتک اختصاص داشت. امینی در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی رتبه اعتباری مشتریان گفت: زیرساخت‌های این کار فراهم شده و بانک با توجه به شناختی که از مشتری دارد، آن را به دیجی کالا معرفی خواهد کرد. از سوی دیگر، از مشتریان یک چک به عنوان ضمانت دریافت می‌شود و پس از آن فرآیند اعتباردهی با افزایش سرعت تسهیلات دهی و کاهش موانع بانکی، شروع خواهد شد. به عبارتی دیگر باید دانست از آنجایی که فین‌تک‌ها و استارتاپ ها از سرعت بالاتری برخوردارند، فرآیند تسهیلات دهی نیز در زمان کوتاهی صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل دیجی‌پی همچنین این اطمینان را به مشتریان داد که مراحل قانونی این کار طی شده و از نظر قانونی با هیچگونه خلائی مواجه نیست، به طوری که 9 ساعت پس از امضای قرارداد، روند تسهیلات دهی آغاز خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص میزان این تسهیلات نیز بیان کرد: سقف تسهیلات 30 میلیون تومان است و نرخ سود آن بر اساس نرخ سود شورای پول و اعتبار تعیین می شود. هدف این است که این تسهیلات به دست مصرف کننده واقعی برسد و در صورت استقبال مردم مبلغ آن نیز افزایش خواهد یافت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.