فناوری اطلاعات، کشتی امن و مورد اعتماد در دریای خروشان اقتصاد

امروز وابستگی زندگی روزمره مردم به IT، وصف ناشدنی است و روزی اندیشه اینکه بتوان اهمیت آن را با تنفس قیاس نمود غیر قابل باور بود، اما در حال حاضر می­‌بینیم امواج فناوری اطلاعات تمامی مرزها را درنوردیده و لزوم ارتباط با دنیا، اتصال به شبکه ارتباط دیجیتال جهانی امری ضروری است.

سیامک خا‌وری، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو

نامیدن 22 تیرماه زادروز دانشمند پرآوازه ایرانی، محمد بن موسی خوارزمی به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات یکی از ابتکارات بسیار ارزشمندی بود که در سال گذشته برای اولین بار صورت گرفت تا از یاد و خاطرمان نرود که چه نوابغی از این سرزمین از گذشته تا به امروز به دنیا معرفی شده‌­اند که مایه فخر و مباهات ایران می­‌باشند. خوارزمی شهیر مبتکر الگوریتم است که بسیاری از اندیشمندان آن را پایه علوم رایانه‌­ای می­دانند و نقش مهمی در گسترش فناوری­ اطلاعات در دنیای معاصر داشته است. امروز وابستگی زندگی روزمره مردم به IT، وصف ناشدنی است و روزی اندیشه اینکه بتوان اهمیت آن را با تنفس قیاس نمود غیر قابل باور بود، اما در حال حاضر می­بینیم امواج فناوری اطلاعات تمامی مرزها را درنوردیده و لزوم ارتباط با دنیا، اتصال به شبکه ارتباط دیجیتال جهانی امری ضروری است.

در ایران نیز نوآوری­‌های بسیاری در تمامی حوزه­‌های مختلف صورت گرفته و فناوری اطلاعات جای خود را در میان زندگی هموطنان گرامی پیدا کرده است. در این میان باید یادی کنیم از پروفسور علی اکبر جلالی پدر فناوری اطلاعات ایران که سهم بسزایی در توسعه IT در سراسر ایران و بخصوص مناطق روستایی داشته و دستاوردهای این حوزه مرهون تلاش‌­های این فرد می‌­باشد. آمارها نشان می­دهد که سهم اقتصاد دیجیتال از GDP کشور از سال 92 تا 99 رشد خوبی بین 5 تا 6 درصد داشته که نشان از حرکت رو به جلو دارد و پیش­بینی می‌شود در دو سال آینده اقتصاد دیجیتال 10 درصد از اقتصاد ایران را شامل شود.

با ظهور فین‌­تک­‌ها ایران حوزه ارتباطات بانکی نیز دستخوش تغییرات فراوانی در ساختار و عملکرد شده و مفاهیم، تسهیلات و خدمات متنوعی را وارد نظام بانکداری کشور کرده که است. گذار از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک و اکنون بانکداری دیجیتال بخشی از فرایند اثرگذاری فناوری اطلاعات در این حوزه است که هدف آن ارائه خدمات آسان­تر به مردم می­‌باشد.

بانک مسکن به عنوان یکی از قدیمی‌­ترین بانک­‌های کشور با توجه به لزوم استفاده از فناوری­های روز در ارائه خدمات به مشتریان خود در سال 1387 شرکت فناوری اطلاعات ناواکو را به عنوان بازوی فناوری اطلاعات خود به حوزه IT معرفی کرد تا مسیر بانک را برای رسیدن به اهداف خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی ریل­‌گذاری کند.

ناواکو تأمین‌­کننده سامانه‌­های بانکی، مشاوره و اجرای طرح­‌های امنیتی شبکه، زیرساخت و دیتاسنتر، طراحی و توسعه نرم­‌افزارهای تخصصی و ارائه راه­‌حل­‌های جامع بانکداری الکترونیکی و سنتی به بانک مسکن است. شرکت ناواکو همچنین فعالیت‌­های گسترده‌­ای را در حوزه‌­های کربنکینگ، PSP گری، دستگاه کارتخوان، کیوسک بانکی و… انجام می­دهد. تخصص و دانش فنی ناواکو منحصر به حوزه بانکداری نبوده و این شرکت برای نخستین بار در ایران سامانه پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی ETC را با نیروهای توانمند داخلی راه‌­اندازی کرده است.

مجموعه ناواکو همچنین با اپلیکیشن پرنا یکی از اولین شرکت‌­ها در ایران بود که به حوزه خدمات پرداخت الکترونیک ورود پیدا کرده و توانست رضایت حداکثری کاربران را کسب نماید. اما در سال 1400 تحولات مهمی در شرکت بوجود آمد که ماحصل آن رونمائی از ناپ که ریبرند شده پرنا در حوزه پرداخت اینترنتی می­‌باشد و اُبانک که پرچمدار بانک مسکن در حوزه نئوبانک است که این دو محصول به همراه اُکانکت (درگاه دیجیتال دوپورت) آسمان مجموعه را در این سال پرستاره­تر از همیشه نمودند. کسب لوح زرین رضایتمندی مشتری و نیز لوح و گواهینامه برتر نوآوری از جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی همگی مهر تأئیدی بر کارنامه پربار شرکت در دهه اخیر می­‌باشد.

اما با ذکر همه این موارد مشکلات بسیاری پیرامون اکوسیستم فناوری ایران شامل تحریم­، مسائل اقتصادی، زیرساخت­‌ها و … وجود دارد که مسیر تکامل و بلوغ در نوآوری­ در حوزه فناوری اطلاعات را با دشواری مواجه می‌­نماید. یکی از مهمترین چالش­‌های حوزه فناوری اطلاعات در مبحث رگولاتوری و تعدد نهادهای تصمیم­‌گیری است که با توجه به ظهور فناوری­‌های نوین در سال­‌های اخیر این نیاز در آینده بیش از پیش احساس خواهد شد که همین عامل می‌­تواند بدل به بحرانی بزرگ گردد. توجه به نهادهای صنفی در جهت تنظیم روابط بین دولتی و تنظیم بازار می­‌تواند به شکلی اثرگذار در این موضوع نقش آفرینی کند.

با توجه به انتخاب سال 1401 به نام تولید، دانش­‌بنیان و اشتغال آفرین توسط مقام معظم رهبری انتظار می­رود تمامی دستگاه‌­های ذیربط موانع موجود بر سر راه این حوزه را با قدرت برطرف نمایند. توسعه کسب و کارهای جدید اینترنتی در سالیان اخیر سهم اقتصاد دیجیتال را در سبد اقتصاد ایران افزایش داده و پیش بینی می­‌شود که این روند رو به رشد در آینده نیز ادامه یابد. پس انتظار از نهادهای تصمیم­‌گیرنده این است که زمینه­ را برای تسهیل حضور و فعالیت شرکت‌­های این حوزه فراهم نمایند تا بتوان از ظرفیت­‌های بی­نظیر فناوری اطلاعات در تمامی عرصه­‌ها استفاده کرد.

بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه­‌ای در تمامی سال­‌های پس از انقلاب اسلامی پرچمدار دولت‌­های مختلف در خط مقدم حوزه مسکن بوده و همواره در تلاش بوده که بهترین خدمات را به مردم عزیز ایران ارائه نماید. از همین رو با تکیه بر سیاست­‌ها و راهکارهای نوآورانه در تلاش است سهم بزرگی در تحولات پیش­روی نظام بانکداری کشور را داشته باشد که این مهم از طریق راه‌­اندازی سامانه زنجیره ارزش صنعت ساختمان توسط شرکت ناواکو و بر اساس سیاست­گذاری و تفکر تیم مدیریت ارشد بانک مسکن به مدیرعاملی محمود شایان می­تواند زمینه‌­ساز شفاف­سازی و تسریع در عملیات واگذاری تسهیلات به بخش مسکن گردد.

و در آخر جا دارد از حمایت­‌ها و تلاش­‌های بی‌­دریغ هیئت مدیره محترم، معاونین، مدیران و کلیه همکاران توانمند و عزیزم در شرکت ناواکو که در بزنگاه­‌های مهم و حساس در این سال‌­ها همواره حضور مؤثر داشته­اند کمال تشکر را داشته و از خداوند برای همه آنها آرزوی موفقیت دارم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.