رمزارزها، سراب یا واقعیت؟

در سال‌های اخیر و با توجه به مطرح شدن موضوع رمزارزها در اخبار و مباحث اقتصادی، بسیاری از فعالان بازار رمزارزها سعی در تشویق عموم مردم برای سرمایه‌گذاری روی این ارزها دارند.

نوید ایران بهار

بسیاری از آن‌ها بر این باورند که سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند سرمایه‌های افراد را از گزند تورم و تصمیم های نادرست اقتصادی حفظ کند؛ این نگرش با سرعتی زیاد در حال فراگیر شدن است. عموم مردم بدون دانش لازم و کافی در خصوص فهم بُعد فناوری و اقتصادی این بازار و با آرزوی پولدار شدن یک شبه شروع به سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف می‌کنند. این روزها با شروع روند نزولی قیمت‌ها در این بازار بسیاری متوجه ریسک بسیار بالای سرمایه گذاری در این حوزه شده‌اند و هراس میان آن ها شیوع پیدا کرده است. اما پرسش اساسی اینجاست که حفظ ارزش پول یا حتی افزایش ارزش رمز ارزها در طول زمان تا چه اندازه حقیقت دارد؟

بی گمان سرمایه‌گذاران در این بازار به امید کسب سود اقدام به خرید رمزارزها می‌کنند و شاید بتوان همین امید را نقطه‌ای برای سوء استفاده افراد سود جو از افراد کم اطلاع یا بی اطلاع بازار به حساب آورد. تاکید و اصرار فراوان بعضی از کارشناس نماها یا غیر متخصصان جهت ورود به این عرصه شک برانگیز است و می‌بایست قبل از هر اقدامی، تامل قابل قبول صورت گیرد.

بازارها در ذات خودشان نوسانات زیادی دارند به نحوی که ممکن است تمام سرمایه‌های یک سرمایه‌گذار یک شبه نابود یا چند برابر شود -که اولی احتمال بیبشتری دارد- پوشش ضرر ناشی از تورم در هر بازاری به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ کارشناسان با در نظر گرفتن فاکتورهای متفاوت همچون ارزش ذاتی، عوامل سیاسی و اقتصادی، عوامل روانشناختی و غیره تحلیل های کوتاه و بلند مدت، در خصوص آینده بازارها ارائه می‌دهند که این تحلیل‌ها نیز خالی از اشتباه یا خطا نیست و همواره با عدم قطعیت همراه است؛ بسیاری از زمان‌ها رخدادهای پیش بینی نشده باعث برهم زدن روند مورد انتظار می‌شود. حال این موضوع برای افراد غیر حرفه‌ای توام با پیچیدگی فراوانی‌ست؛ چراکه عموم افراد به دلایل گوناگون توانایی فهم و ارزیابی فاکتورهای مختلف را ندارند و با اتکا به سادگی خرید یک ارز یا سرمایه‌گذاری در یک بازار، دچار خطا در تحلیل ها می‌شوند. تصور بعضی از افراد بر این است که پس از چند معامله موفق یا ناموفق تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شده‌اند و می‌توانند ارزیابی درستی از بازار داشته باشند و از همانجا تکرار اشتباهات آغاز می‌شود. آنچه مهم است پذیرش تخصصی بودن بازارهاست؛ اینکه شخص بتواند بفهمد که یک ارز پتانسیل رشد دارد یا خیر؛ پروژه های هدفدار و پر کاربرد را شناسایی و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. اگر نگاه به موضوع رمز ارزها تخصصی و همراه با مشورت کارشناسان شناخته شده و کارآزموده باشد آنگاه می توان به شکل عقلایی بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و پروژه های دارای ظرفیت رشد را شناسایی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.