چرا سقف برداشت وجه نقد خودپرداز تغییر نمی‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییر نکردن سقف برداشت وجه نقد از عابربانک‌ها در کنار برخی دلایل منطقی، با برخی سیاست‌های کلان اقتصادی کشور هم ارتباط دارد.

امروزه روش‌های مختلفی برای انتقال و دریافت وجه و همچنین خرید اینترنتی وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین تراکنش‌ های بانکی که باید به صورت حضوری انجام شود، برداشت وجه است، البته با شکل‌گیری و نفود سامانه‌‌ها و خدمات اینترنتی، نیاز به پول نقد کم شده و در نتیجه حجم این تراکنش در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

حداکثر مبلغ دریافت وجه از دستگاه‌‌های خودپرداز در طول روز برای هر کارت بانکی ۲ میلیون ریال است. هرچند این محدودیت در شبکه بین بانکی شتاب وجود دارد‌ یعنی اگر برداشت وجه درون بانکی و از خودپرداز بانک صادرکننده کارت باشد، ممکن است سقف آن بالاتر رود.

در برخی محدود زمان‌هایی در گذشته مانند اعیاد که نیاز به پول نقد در میان افراد افزایش پیدا کرده بود طبق نظر بانک مرکزی سقف برداشت وجه نقد از بانک‌ها به 500 هزار تومان افزایش یافت که دیگر تکرار نشد‌.

به نظر بسیاری از کارشناسان، نگه داشتن پول نقد با توجه به توسعه بانکداری الکترونیکی اشتباه است؛ اما در برخی روزها و ماه‌های سال نیاز به پول نقد افزایش پیدا می‌کند.

در این‌باره علی مومنی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: افزایش نیافتن سقف پرداخت وجه نقد از عابربانک‌ها به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور مربوط است، سیاست‌گذار به دلیل دریافت مالیات از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت خوان، تمایل چندانی به انجام معاملات خرد به صورت نقدی ندارد.

وی ادامه داد: فروشندگان نیز خیلی راغب به دریافت پول از خریداران از طریق کارتخوان‌ها نیستند، انجام هر تراکنش بانکی به دلیل پرداخت مالیات به اذعان فروشندگان برای آنان چندان خوشایند نیست.

 

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.