تکمیل چرخه پرداخت با دستگاه­‌های خودپرداز و خوددریافت بانک ایران زمین

در دنیای شلوغ امروزی که مردم وقت کمتری برای حضور در  شعب و استفاده از خدمات حضوری دارند، بانکداری سلف سرویس یک نعمت بزرگ برای مشتریان و شبکه بانکی است. در بانکداری سلف سرویس، مشتریان خارج از شعب به ابزارهای بانکی مختلف، در 24 ساعت شبانه روز و در هر مکانی دسترسی دارند.

از جمله ابزار‌های بانکی سلف سرویس می‌توان به کش‌لس، دستگاه خودپرداز اشاره کرد که مردم ایران بیشتر با آنها آشنایی دارند. علاوه بر این دو ابزار در چند سال اخیر نیز دستگاه خودپرداز خوددریافت یا همان CRS به این مجموعه اضافه شده که از طریق آن مشتریان بانکی نه تنها به خدمات خودپرداز دسترسی دارند، بلکه می‌توانند وجه نقد خود را  بصورت 7*24 به حساب واریز کنند.

بانک ایران زمین یکی از بانک‌های پیشرو در ارائه خدمات مدرن بانکی است که در چند سال اخیر در طرح تحول دیجیتال خود، دستگاه‌های CRS را در اختیار مشتریان قرار داده است، به همین منظور ما برای بررسی آخرین وضعیت این ابزار با محمود ساوسی، رئیس اداره کارت و شبکه پرداخت بانک ایران زمین به گفت و گو نشستیم:

بانک ایران زمین با استفاده از دستگاه­‌های CRS با از سر راه برداشتن محدودیت زمانی و احتیاج به حضور در شعبه، تحول بزرگی در چگونگی ارائه خدمت به مشتریان ایجاد کرده و با ارائه نسل جدید ابزارهایی مانند Cash Recycler System(CRS) با قابلیت دریافت وجه نقد و برگشت آن به چرخه فعالیت، نقش موثری درتسهیل خدمات رسانی به مشتریان ایفا کرده است.

دستگاه‌های CRS قابلیت واریز وجه دارد

محمود ساوسی، رئیس اداره کارت و شبکه پرداخت بانک ایران زمین در خصوص زمان ارائه این ابزار گفت:« بانک ایران زمین از سال 1395 شروع به نصب دستگاه­‌های CRS و ارائه خدمات آن به مشتریان کرده و با توجه به هدف­گذاری مشخص آن در راستای دستیابی به اهداف بانکداری دیجیتال، تکمیل چرخه ابزارهای پرداخت و ارائه خدمات مطلوب متناسب با نیاز مشتریان، دستگاه خودگردان CRS را با قابلیت ارائه سرویس واریز وجه در اختیار مشتریان قرار داده است. طبیعی است که متناسب با ارائه هر خدمت و سرویس جدید لازم است ضمن فرهنگ­سازی آن، آموزش‌­های لازم نیز توسط ارائه دهنده سرویس ارائه شود.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: « نقش دستگاه­‌های خودگردان CRS در شعب دیجیتال یا هیبرید به مراتب پررنگ­تر از شعب کلاسیک است، چراکه در این شعب مشتری بیشتر با تجهیزات الکترونیک خودکار مثل VTM، Cashless و CRS و….سرو کار دارد.

دستگاه­‌های خودپرداز و خود دریافت بانک ایران زمین

فعال سازی ۵۶ دستگاه CRS

رئیس اداره کارت و شبکه بانک ایران زمین با اشاره به اینکه در حال حاضر 56 دستگاه فعال CRS در شبکه شعب و خارج از شعب بانک ایران زمین وجود دارد، اظهار کرد: « در سال 1400 به طور تقریبی حدود 90 هزار تراکنش داشتیم و میزان تراکنش واریز بالغ بر 500 میلیارد ریال بوده و در سه ماه اول 1401 حدود 20 هزار تراکنش بالغ بر 150 میلیارد ریال واریز داشتیم.»

ساوسی در پاسخ به این سوال که آیا این دستگاه‌­ها Cash Recycler قابلیت برگشت پول به چرخه برداشت را دارند نیز گفت:« همه  دستگاه­‌های خودگردان این قابلیت را دارد و صرفا به دلیل همین قابلیت است که این نوع از دستگاه­‌ها را انتخاب کرده­‌ایم، در غیر این صورت اگر قرار بود که این دستگاه‌­ها فقط قابلیت واریز داشته و یا نیازمند عملیات اپراتور توسط کاربر باشد، زحمتی اضافه ایجاد می­کرد و وجه تمایز و مقرون به صرفه‌ای که مد نظر ما بود را به دنبال نداشت.»

رئیس اداره کارت و شبکه بانک ایران زمین در این خصوص که چند درصد از واریز وجه بانکی از طریق دستگاه CRS انجام می‌شود نیز بیان کرد: «پاسخ به این سوال نیازمند بررسی یک سری آمارهای داخلی بانک است و از طرفی این امر نسبی بوده و نمی توان آمار دقیقی از آن ارائه داد.»

 واریز وجه روزانه تا سقف ۱۵ میلیون تومان

وی سقف روزانه واریز وجه در هر تراکنش را 15 میلیون تومان اعلام کرد و گفت:« به منظور سلامت کاغذ اسکانس­‌ها در این دستگاه­‌ها یک سری سنسورها امنیتی لحاظ شده است که بر اساس مولفه­‌هایی که برای دستگاه تعریف شده قادر به شناسایی اصالت اسکناس می‌باشد. همچنین این دستگاه قادر است مشخصاتی مانند ضخامت و طول و عرض اسکناس که ممکن است در  اثر استفاده بیش از حد، استاندارد لازم را از دست داده باشد را شناسایی کند. قاعدتا اگر این مولفه ها در طول چرخه شناسایی اسکانس در داخل دستگاه با مشکل مواجه شوند، بخشی از پول یا تمام آن عودت داده می‌­شود. البته اگر مشتری مایل باشد آن بخشی از وجه که مورد تایید قرار گرفته واریز می­‌شود، در غیر این­صورت اگر مشتری تمایلی نداشته باشد دستگاه قادر به برگشت کل وجه اعم از وجه تایید شده و تایید نشده از طریق دریچه خروجی دستگاه خواهد بود.»

خرید 50 دستگاه جدید در برنامه‌های آتی

ساوسی در انتها در ارتباط با برنامه توسعه بانک ایران زمین برای دستگاه‌های CRS نیز اظهار کرد:« این بانک خرید 50 دستگاه جدید CRS  را در دستور کار خود دارد و با مرور زمان آنها را نصب خواهد کرد.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.