قطع اینترنت باعث اختلال در معاملات شد

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که روز گذشته اختلال در شبکه مخابراتی و اینترنتی، باعث لغو بسیاری از معاملات اینترنتی شد. مطابق مشاهدات، بسیاری از مشتریان برای پرداخت مبالغ از طریق کارت‌خوان‌ها نیز با مشکل روبه‌رو شدند؛ در نتیجه به پرداخت پول نقد برای انجام معاملات روی آوردند.

به گفته مسوولان، علت اصلی این اختلال، آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی مخابرات اعلام شد که دست‌کم تا عصر دیروز ادامه یافت. نت‌بلاکس در حساب توییتری خود نیز گزارش داد که ۲۱درصد از اینترنت ایران دچار اختلال شده است.

بعدازظهر دیروز، ارتباط اینترنتی بخش زیادی از کاربران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت و همراه با قطعی و اختلال جدی همراه شد. طبق تنها اظهارنظر رسمی تا زمان نگارش این خبر، آتش‌‌‌سوزی در یکی از حوضچه‌‌‌های مخابراتی دلیل این اختلال بوده است.

«نت‌‌‌بلاکس» نیز ضمن تایید وجود اختلال در اینترنت ایران، میزان آن را حدود ۲۱‌درصد از کل شبکه کشور اعلام کرد. طبق اطلاعات رادار نت‌‌‌بلاکس، بخش عمده این اختلال در اینترنت ایرانسل و گیت‌‌‌وی شرکت ارتباطات زیرساخت مشهود بوده است. همزمان با این قطعی اینترنت، کاربران برخی مناطق تهران از وجود قطعی در خطوط تلفن ثابت خود نیز خبر دادند.

«ایرنا» به نقل از شرکت مخابرات نوشت: به علت آتش سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران، ارتباط مخابراتی ثابت و سیار در مناطقی از شهر، مختل شده و کارشناسان مخابراتی مشغول فعالیت به منظور رفع سریع این اختلالات هستند. در ادامه تاکید شد: به دنبال این اختلال، ارتباط مخابراتی ثابت و سیار، در بخش‌هایی از مناطق تهران دارای اختلال برای برخی از مشتریان خانگی و تجاری است و کارشناسان مخابراتی به سرعت مشغول فعالیت به منظور رفع سریع این اختلالات ارتباطی هستند.

روز گذشته، اختلال اینترنتی باعث شد کسب‌و‌کارها نیز با اختلال روبه‌رو شوند. مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که اختلالات اینترنتی در برخی موارد باعث شد دستگاه ‌های کارتخوان نیز با قطعی روبه‌رو شوند. در نتیجه بسیاری از خریدها در روز گذشته با پول نقد صورت می ‌گرفت. بررسی ‌های آماری حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۹۰درصد خریدهای خرد از دستگاه ‌های کارتخوان یا به شکل اینترنتی انجام می‌‌شود و اختلال روز گذشته باعث سردرگمی بسیاری از فعالان اقتصادی و مشتریان شد.

مشاهدات حاکی از آن است که این اختلال در بخش قابل‌توجهی از روز نیز باقی ماند. در نتیجه عرضه‌کنندگان محصولات یا به دنبال این بودند که معاملات روزانه را لغو کنند یا از مشتریان درخواست می‌‌کردند که برای برآورده شدن تقاضای خود از پول نقد استفاده کنند. از سوی دیگر، برخی نانوایی‌‌ها که به سیستم جدید پرداخت مجهز بودند نیز در روز گذشته نتوانستند خدمات خود را ارائه دهند و در نتیجه، پول نقد جایگزین خرید اینترنتی در نانوایی‌‌ها شده بود. نت‌بلاکس هم در گزارشی قطعی اینترنت در ایران را تایید و اعلام کرد ۲۱درصد از اینترنت ایران دچار اختلال شده است. برخی از کاربران اعلام کردند در بسیاری از منابع شبکه موبایل نیز از دسترس خارج شده است. روز گذشته علاوه بر اختلال در کارتخوان‌‌ها، پرداخت‌‌ها و خرید‌های اینترنتی از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌‌ها نیز با چالش روبه‌رو شده است. روز گذشته مسوولان علت اختلال اینترنتی را  آتش‌سوزی حوضچه‌های مخابراتی عنوان کردند. سخنگوی شرکت مخابرات اعلام کرد: «ساعت ۱۳ در دو حوضچه ارتباطی تهران آتش‌سوزی رخ داد و این موضوع باعث اختلالِ ارتباطات ثابت و دیتا شد. در حال حاضر آتش مهار شده و همکاران ما درحال رفع خرابی هستند». او عصر دیروز تاکید کرد وضع تلفن ثابت پایدار است اما دیتا اختلال دارد. او پیش‌بینی کرد مشکل خطوط اصلی به‌زودی برطرف شود.

ضرر به کسب‌و‌کارها

مطمئنا قطعی اینترنت آسیب قابل‌توجهی به معاملات کسب‌و‌کارها در روز گذشته زده است. اگرچه نمی‌‌توان رقمی درخصوص این موضوع اعلام کرد، اما اگر این اختلال باعث شود ۳۰ تا ۵۰درصد از معاملات روزانه لغو شود، بنگاه‌‌ها با زیان قابل‌توجهی مواجه خواهند شد. در این خصوص لازم است سیاستگذاران شرایطی را فراهم کنند که اختلال در سامانه‌های خدمات اینترنتی باعث اختلال در دستگاه‌‌های کارتخوان نشود. علاوه بر این، با توجه به اینکه اختلال روز گذشته سراسری بود، این آسیب می‌‌تواند چندبرابری باشد. در حال حاضر آمارها حاکی از آن است که ۱۳میلیون دستگاه کارتخوان در کشور وجود دارد. در شرایطی که وضعیت بسیاری از کسب‌و‌کارها، به دلیل افزایش سطح قیمت‌ها، کاهش تقاضاها و افزایش اجاره با مشکل روبه‌رو شده، چالش‌‌هایی از این دست می‌‌تواند فشار مضاعفی را بر میزان درآمد این مشاغل که عمدتا خرد و کم‌سرمایه‌ها هستند، ایجاد کند.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.