قول بیمه مرکزی برای اصلاح آیین‌نامه‌ها/ پیگیری‌های دولت و دانش‌بنیان‌ها نتیجه داد

اختلاف میان بیمه مرکزی و استارتاپ‌ها در حال حل و فصل است و به زودی فرجام خواهد یافت.

در جلسه هفته ی گذشته استارتاپ‌های بیمه‌ای با برخی مسئولان دولتی، رییس بیمه مرکزی قول اصلاح آیین نامه و وضعیت سوییچ آمیتیس را داده است. این خبری‌ است که می‌تواند نقطه پایان نگرانی باشد که اخیرا بروز کرده و نگاه‌ها را متوجه این حوزه کرده بود.

قول بیمه مرکزی برای اصلاح آیین‌نامه‌ها

در این جلسه مدیران و کارآفرینان استارتاپی ضمن اشاره به ضعف‌ها و چالش‌های سامانه سوئیچ بیمه مرکزی و مشکلات‌شان در این راستا، خواستار حل چالش‌های این نهاد سیاست‌گذار با شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه شده و قول‌های مساعدی را هم دریافت کرده‌اند.

در این جلسه که گفته می‌شود با تلاش دکتر علیرضا دلیری، دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در محل بیمه مرکزی و با حضور مسئولان و مدیران این نهاد ناظر و تعدادی از مدیران استارتاپ‌های بیمه برگزار شد، بر متوقف شدن سامانه سوئیچ آمیتیس، تغییر در آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی و اصلاح روند تعامل با استارتاپ‌های دانش‌بنیان تاکید شده است.

بر اساس شنیده‌ها، در این جلسه مدیران و کارآفرینان استارتاپی ضمن اشاره به ضعف‌ها و چالش‌های سامانه سوئیچ بیمه مرکزی و مشکلات‌شان در این راستا، خواستار حل چالش‌های این نهاد سیاست‌گذار با شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه شده و قول‌های مساعدی را هم دریافت کرده‌اند.

همچنین در این جلسه مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی ایران، ضمن اذعان بر شنیدن انتقادات استارتاپ‌ها و ذی‌نفعان این حوزه از سامانه سوئیچ و مدل انحصاری آن، گفته از نقطه نظر فنی هر لحظه امکان اجرای سامانه سوئیچ آمیتیس بیمه مرکزی وجود دارد.

خبر راه اندازی این سوئیچ باعث مخالفت گسترده استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بیمه و حتی فعالان جریان نوآوری در کشور شد و حتی بسیاری از مراجع و نهادهای قانونی از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را هم به واکنش واداشت. پیش‌تر برخی از مسئولان بیمه مرکزی در گفت‌وگوهایی اعلام کردند که حاضر به تبعیت از تصمیمات این کارگروه نیستند و حمایت آن‌ها از استارتاپ‌های دانش‌بنیان را زیر سوال بردند. با این حال، مسئولان بیمه مرکزی در این جلسه پشت درهای بسته اعلام کرده‌اند که به تصمیمات هیئت وزیران در این خصوص پایبندی نشان خواهند داد.

موضوع تقابل بیمه مرکزی با استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه، چالش‌های زیادی را به دنبال داشته است. به گفته مدیران بیمه مرکزی، این نهاد ناظر و تنظیم‌گر، هدف از شروع به کار سامانه سوییچ آمیتیس، هوشمندسازی فرآیند نظارت بر صنعت بیمه است.

اما کارشناسان مختلف این حوزه از جمله اعضای انجمن فینتک با انتقاد از تصمیمات بیمه مرکزی بر این باورند که یک نهاد ناظر با تاسیس یک شرکت با مدل تجاری که ترکیب سهامداران و ذی‌نفعان اصلی آن نیز از بدنه بیمه مرکزی هستند، نباید به فرآیند اجرایی و انحصاری وارد شود.

منبع خبرآنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.