بی نیازی به بلیت کاغذی با سرویس حمل و نقل شهری اپلیکیشن آپ

در اپلیکیشن آپ، ۲ سرویس پرداخت کرایه تاکسی و پرداخت بلیت مترو وجود دارد که هدف مهم آن‌ها حذف خرید حضوری و استفاده از پرداخت اینترنتی است.

اپلیکیشن آپ به عنوان یکی از پرکاربرترین سوپراپلیکیشن‌های پرداخت همیشه در تلاش بوده تا بهترین خدمات آنلاین را در اختیار کاربران خود قرار دهد تا کاربران بتوانند بصورت آنلاین و 7*24 به خدمات متنوع، سریع و ساده دسترسی داشته باشند. یکی از این خدمات، سرویس حمل و نقل شهری است که در صفحه دوم اپلیکیشن آپ قرار داده شده و از طریق آن می‌توان به راحتی از خدمات متنوع حمل و نقل شهری استفاده کرد.

سرویس حمل و نقل شهری اپلیکیشن آپ

سرویس‌های حمل‌ونقل شهری در سوپر اپلیکیشن‌های پرداختی مانند آپ به‌عنوان یک راهکار پرداخت شناخته می‌شوند که جایگزین پرداخت حضوری و آفلاین است، تا از این طریق کاربران بتوانند پرداخت خود را راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهند.

در اپلیکیشن آپ، ۲ سرویس پرداخت کرایه تاکسی و پرداخت بلیت مترو وجود دارد که هدف مهم آن‌ها حذف خرید حضوری و استفاده از پرداخت اینترنتی است.

پرداخت کرایه تاکسی

در قسمت پرداخت کرایه تاکسی آپ، مسافران می‌توانند با اسکن کردن کد QR مبلغ کرایه خود را پرداخت کنند. همچنین در اپلیکیشن، مبلغ برای تاکسی‌های خطی به‌صورت پیش‌فرض قرارداده شده که می‌توان آن را برحسب تعداد مسافران و مسیر تغییر داد.

خرید بلیط مترو

برای بلیت مترو نیز دو خدمت ارائه می‌شود که خرید بلیت تک‌نفره یکی از این خدمات است. برای استفاده از این سرویس، کد QR به کاربران نشان داده می‌شود که می‌توانند آن را بر روی دستگاه گیت مترو قرار دهند . خدمت دوم شارژ بلیط مترو است که باید شماره سریال کارت مترو را در داخل اپلیکیشن وارد و برای آن شارژ خریداری کنند و به ‌محض این‌که کارت بر روی گیت قرار داده شود، شارژ برای کارت اعمال می‌شود. این دو خدمت جزء سرویس‌هایی است که در تهران قابل استفاده هستند.

میزان استفاده از خدمات آنلاین بلیت مترو

بر اساس آمار تعداد تراکنش خرید بلیت مترو تا قبل‌از کرونا روزانه ۲ میلیون بود که با وجود کرونا ریزش داشته و به کم‌تر از ۸۰۰ هزار عدد رسیده است. در حال حاضر آمار در حال نزدیک شدن به ۲ میلیون است ولی همچنان به عدد قبل‌از کرونا آن نرسیده است.

در حوزه پرداخت کرایه تاکسی نیز قبل‌از کرونا طبق آمار، ۲ میلیون تراکنش در روز و وجود داشت که در حال حاضر براساس آماری که از شهرداری گرفته شده به حدود یک‌ونیم میلیون رسیده که این عدد به‌خاطر کرونا کاهش پیدا کرده ‌است و درحال‌حاضر تلاش می‌شود با بهبود بهداشت محیط‌های مانند تاکسی و مترو این عدد ارتقا پیدا کند.

طبق آمار تاکسیرانی پرداخت آنلاین تاکسی در همه اپلیکیشن‌ها کم‌تر از ۱ درصد کل تراکنش‌ها بوده که در مترو نیز این عدد کم‌تر از نیم درصد است.

مزیت‌های رقابت سرویس حمل‌ونقل شهری

در بحث سرویس‌های بلیت مترو هیچ رقیبی برای آپ وجود ندارد و فقط شرکت ایزی پی به دلیل اینکه ارائه‌دهنده این سرویس است در اپلیکیشن خود از آن استفاده کرده ولی سهم آن‌ها نسبت ‌به آپ بسیار ناچیز است. ولی اپلیکیشن دیگری هنوز به سراغ گرفتن این سرویس نرفته است.

این سرویس‌ها با توجه به کمیسیون، حجم و رفتار خرید کاربرانشان سرویس‌هایی نیستند که بتوانند جزء سرویس‌های اصلی سوپر اپلیکیشن‌ها قرار بگیرند اما نکته اصلی این است که این سرویس‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی بین کاربران و مردم هستند که بتوان از آنها به‌عنوان جایگزین برای پرداخت سنتی استفاده کرد که این خود نیازمند برنامه‌ای جامع هم از طرف شهرداری و هم از طرف اپلیکیشن‌ها است. متأسفانه از طریق شهرداری هیچ اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته و همه بار آن بر دوش سوپر اپلیکیشن‌ها است و با توجه به اصلی نبودن این سرویس‌ها، اپلیکیشن‌ها راغب هستند که بر روی دیگر سرویس‌ها زمان بگذارند. در واقع متولی اصلی این فرهنگ سازی، شهرداری، سازمان مترو و تاکسی‌رانی است اما سوپر اپلیکیشن‌هایی مثل آپ از طریق کانال‌های متنوع این فرهنگ سازی را انجام می‌دهند. البته از زمانی‌که سرویس پرداخت کرایه تاکسی آپ آغاز بکار کرده ‌است، از قبل‌از کرونا تا به‌ حال رشد آن نزدیک ۱۵ برابر شده‌ است ولی به طور کلی رشد استفاده‌کنندگان از این سرویس همچنان بسیار ناچیز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.