بانک عامل نمی‌تواند رول کاغذ نانوایان را تامین کند

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطر نشان کرد: بعد از آزادسازی نرخ آرد نانوایان فانتزی بخشی از مردم که نیازشان را با این نوع نان‌ها تامین می کردندخریدار نان سنتی شدند و مصرف این نان 30 درصد افزایش پیدا کرد. علاوه بر این با افزایش نرخ ماکارونی و سایر غلات و مقایسه قیمت این اقلام با نان، مردم به این نتیجه رسیدند که بهتر است نان را جایگزین غلات کند.

محمد سلیمانی با بیان اینکه طرح دستگاه‌های هوشمند کردن نانوایی‌ها نتوانست رضایت نانوایان را جلب کند، گفت: نانوایان از نحوه پشتیبانی دستگاه‌ها از سوی بانک عامل راضی نیستند چراکه مجری طرح نمی‌توانند پاسخگوی تامین رول کاغذ این دستگاه برای واحدهای نانوایی باشند و حداقل یک هفته برای تامین رول نانوایان معطل می‌شوند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های هوشمند بنا به نرخ‌نامه 1400 کار می‌کنند و فروش نان با نرخ سال گذشته نمی‌تواند پاسخگویی هزینه نانوایان باشد. همچنین دولت یک بسته حمایتی برای جبران هزینه‌های نانوایان در نظر گرفت و مقرر کرد که 15 درصد ما به‌التفاوت برای نان نوع یک و 10 درصد برای نان نوع دوم پرداخت کند که هنوز این برای نانوایان مبلغ برای نانوایان واریز نشده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه هزینه نانوایان در سال جاری بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرد، خاطر نشان کرد: هزینه کارگری، مواد اولیه روغن، افزودنی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرد و نانوایان برای تامین این هزینه‌ها مجبور شدند از جیب خرج کنند چراکه نرخ نان‌ها متناسب با هزینه‌ها تغییر نکرد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به برگزاری جلسات فعالان این صنف در کارگروه آرد و نان استانداری، افزود: کارگروه آرد و نان آنالیز قیمت نانوایان را بررسی و تصویب کرد که دولت 80 درصد از هزینه‌های نانوایان را برای آنها واریز کند و این مهم به تایید سازمان حمایت نیز رسید و برای اجرا به وزارت کشور فرستاده شد وزارت کشور هنوز موافقت و عدم موافقت خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که این روزها شاهد صف‌های طولانی در نانوایان هستیم به نظر شما چرا تمایل به مصرف نان در بین مردم افزایش پیدا کرده است؟ گفت: بعد از آزادسازی نرخ آرد نانوایان فانتزی بخشی از مردم که نیازشان را با این نوع نان‌ها تامین شد خریدار نان سنتی شدند و مصرف این نان 30 درصد افزایش پیدا کرد. علاوه بر این با افزایش نرخ ماکارونی و سایر غلات و مقایسه قیمت این اقلام با نان مردم به این نتیجه رسیدند که بهتر است نان را جایگزین غلات کند.

وی با اشاره به نرخ انواع نان در بازار، افزود: نرخ نان نوع 3 متناسب با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ نان نوع دوم 3 هزار تومان و نان نوع اول 2 هزار تومان است؛ اما شواهد بازار حاکی از این مهم است که کمتر نانوایی به این نرخنامه پایبند است. نانوایان شمال شهر تهران چندان به این نرخ‌نامه مقید نیستند اما نانوایان مرکز و جنوب شهر تلاش دارند که این نرخ‌نامه را بیشتر رعایت کنند اما تا زمانی که نرخ‌نامه جدید اعلام نشود نمی‌توان این بازار را کنترل کرد.

این فعال صنفی در پایان تاکید کرد: نانوایان خواهان گران شدن نرخ نان نیستند و حداقل منتظر پرداخت بسته حمایتی به نانوایان هستند این مبلغ می‌تواند بخشی از فشارهایی که به نانوایان تحمیل شده را متعادل کند.

منبع ایلنا
1 نظر
  1. محمدعلی می گوید

    مجری طرح نان سالیان سال هست که مشکل تامین کاغذ برای تعداد ناچیز دستگاههای منصوبه خودشو داره چه برسه به این طرح بزرگ و ملی ، البته بدلیل ساختار غلطش، تازه پشتیبانی هم که نمیتونن درست انجام بدن، دائما هم قطع هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.