افزایش آمادگی کسب‌وکارهای اروپایی برای متاورس

براساس پیش‌‌بینی‌‌های جدید، شرکت‌‌های اروپایی تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای تکنولوژی‌‌های «افزون‌‌سازی توانمندی‌‌های انسانی» (Human Augmentation) هزینه خواهند کرد. این رشد با ظهور متاورس که قرار است راه را برای مرزهای جدیدی از تکنولوژی‌‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بیومتریک، دستگاه‌های هوشمند و واقعیت افزوده هموار کند، تقویت خواهد شد.

اطلاعات منتشره توسط «شرکت بین‌المللی داده‌ها» (IDC)، نشان می‌دهد که بازار افزون‌‌سازی توانمندی‌‌های انسانی در اروپا، که به تکنولوژی‌‌هایی مانند واقعیت مجازی، بیومتریک، پوشیدنی‌‌های هوشمند، پوشش‌‌های محافظ خارجی و سایر تکنولوژی‌‌های موثر افزون‌‌سازی اشاره دارد، تا پایان سال ۲۰۲۲ ارزشی بیش از ۶۲ میلیارد دلار خواهد داشت که این رقم تا سال ۲۰۲۶ از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

این نرخ رشد چشمگیر با توسعه متاورس که قرار است سطحی از ارتباطات مستقیم را از طریق چشم‌‌انداز web۳ ارائه کند که البته تصور آن با محدودیت‌‌های امروزی سخت است، بهینه خواهد شد. آندریا مینون، مدیر تحقیقات IDC اروپا، می‌گوید: «با تغییر فرهنگ کار در اروپا، بسیاری از شرکت‌‌ها تلاش‌‌های خود را برای تحول دیجیتال تسریع می‌کنند و ما درباره افزون‌‌سازی توانمندی‌‌های انسانی و مزایای آن بیشتر خواهیم شنید. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که کمبود مهارت و کارکنان، اختلال در زنجیره تامین، نگرانی‌‌های امنیتی و فضاهای کاری ترکیبی، تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ما شده‌‌اند. افزون‌‌سازی توانمندی‌‌های انسان برای پر کردن این شکاف‌‌ها و رفع نیازهای صنعت بسیار مهم خواهد بود. شرکت‌‌های اروپایی از تکنولوژی برای دست یافتن به مهارت‌‌های جدید و ارتقای مهارت‌‌های موجود استفاده خواهند کرد و در عین حال تجربه‌های مبتنی بر دیجیتال را برای کارکنان ایجاد خواهند کرد.»اروپا در حال حاضر شاهد رشد تعدادی از صنایعی است که با متاورس سروکار دارند و بریتانیا و فرانسه، در خط مقدم این چشم‌انداز نوظهور قرار دارند. استودیوهای متاورس مانند BORN که در لندن مستقر است، خدماتی را برای کسب‌‌وکارها در سراسر قاره ارائه کرده‌‌اند تا به ساخت پروژه‌های متاورس انحصاری خود و تکنولوژی افزون‌‌سازی توانمندی‌‌های انسان کمک کنند. علاوه بر این، شرکت متا در اواخر سال ۲۰۲۱ تایید کرد که قصد دارد ۱۰ هزار نیروی جدید در اتحادیه اروپا استخدام کند تا صرفا روی توسعه متاورس کار کنند. فیس‌بوک در یک پست وبلاگی به این نکته اشاره کرده بود «متاورس این پتانسیل را دارد که دسترسی به فرصت‌‌های اجتماعی و اقتصادی خلاقانه جدید را ایجاد کند. و اروپایی‌‌ها چنین چیزی را از ابتدا شکل خواهند داد.»

تکنولوژی‌‌های افزون‌‌سازی توانمندی انسان، بخش محوری متاورس خواهند بود، در حالی که استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، به‌طور خاص ابزار مهمی است که چشم‌‌انداز جدیدی را در اختیار کسب‌‌وکارها و مشتریان در سراسر اروپا قرار خواهد داد. رشد شدید پیش‌‌بینی‌‌شده در هزینه‌هایی که کسب‌‌وکارها برای افزون‌‌سازی صرف می‌کنند نه تنها شاخص کلیدی قاره‌‌ای است که برای ظهور متاورس آماده می‌شود، بلکه کنجکاوی مصرف‌‌کننده و تجزیه و تحلیل اتحادیه اروپا از چارچوب‌‌های قانونی هم به یک آینده یکپارچه اشاره می‌کنند.

 اروپای غربی، تشنه متاورس

هیجان برای متاورس مطمئنا تنها به کسب‌‌وکارهای اروپایی محدود نمی‌شود و مصرف‌‌کنندگان در کشورهای پرجمعیت اروپای غربی مانند فرانسه، بریتانیا، آلمان و سوئیس، هدایتگر مسیر ایجاد جست‌وجوهای آنلاین برای عبارت «متاورس»  بوده‌‌اند. در فرانسه، کشوری که به سرعت تکنولوژی‌‌های نوظهور بلاک‌‌چین مثل‌NFT‌‌ها (توکن‌‌های غیرقابل تعویض یا در واقع نوعی شناسه دیجیتال منحصر به فرد هستند که برای دارایی‌‌های دیجیتال صادر می‌شوند) را به‌کار گرفت، کنجکاوی برای متاورس بیشتر از سایر کشورهای اروپایی بوده است، به‌طوری که از هر یک میلیون کاربر اینترنت، ۱۰۲۰ کاربر عبارت «متاورس» را جست‌وجو می‌کنند. کشورهای دیگری مانند بریتانیا، تمایل خود را برای پیشرو بودن در توسعه بلاک‌‌چین که به‌طور بالقوه می‌تواند صنایعی مانند رمزارزها، پروژه‌های مالی غیرمتمرکز و متاورس را تقویت کند، اعلام کرده‌‌اند.

کنجکاوی درباره متاورس در اواخر سال ۲۰۲۱ و زمانی که فیس‌بوک اعلام کرد نام خود را به متا تغییر می‌دهد وارد مرحله جدیدی شد. از آن زمان تاکنون، بسیاری از کاربران درگیر بوده‌‌اند که بفهمند یک متاورس کاملا تکامل‌یافته به چه شکل خواهد بود. این امر منجر به جست‌وجوهای بسیاری در گوگل پیرامون این موضوع شده  که داده‌های جدید، اروپای غربی را کانون علاقه‌‌مندی مصرف‌‌کنندگان به این حوزه، نشان داده‌‌اند.

 فشارهای قانونی اتحادیه اروپا

به نظر می‌‌رسد اتحادیه اروپا نه تنها از مقیاس پتانسیل پیرامون متاورس آگاه است، بلکه درباره پیامدهای قانونی اجرای آن، مثل گسترش چشم‌‌انداز دیجیتال جدید نگرانی دارد. مارگرت وستاگر، رئیس ضدانحصار اتحادیه اروپا، در رویدادی که اخیرا توسط روزنامه‌‌نگاران آلمانی ترتیب داده شده بود، گفت: «متاورس دیگر اینجاست. بنابراین ما باید تحلیل نقش یک قانون‌‌گذار و نهاد نظارتی را شروع کنیم.» او افزود: «هر کاری که ما انجام می‌‌دهیم باید مبتنی بر واقعیت‌‌های آماری و بر اساس اطلاعاتی باشد که می‌توانیم به دست آوریم. پیش از اینکه بتوانیم تصمیم بگیریم چه اقداماتی مناسب است، باید اینها را بدانیم.»

با توجه به جنجال‌‌هایی که درباره کارهای فیس‌بوک مبنی بر جمع‌آوری و استفاده از داده‌های کاربران پیش آمد، اتحادیه اروپا بدون شک نسبت به علاقه شدید متا به ورود به دنیای متاورس، نگران است. در حال حاضر، اگر شرکت‌‌ها به دلیل نقض قوانین ضد‌انحصار اتحادیه اروپا مجرم شناخته شوند، به اندازه ۱۰ درصد گردش مالی جهانی‌‌شان جریمه خواهند شد. با این حال، با توجه به ماهیت به‌هم‌پیوسته متاورس، شرکت‌‌ها ممکن است قادر به جمع‌آوری داده‌های بیومتریک کاربران در مقیاسی بی‌‌سابقه باشند – که احتمالا برای بسیاری از نهادهای نظارتی و قانونی یک نگرانی کلیدی است.

متاورس قرار است به یک جبهه بزرگ برای نسل بعدی اینترنت، یعنی web۳ تبدیل شود. از آنجا که کاربران و کسب‌‌وکارهای اروپایی به‌طور یکسان علاقه خود را به این چشم‌‌انداز تازه و رو به رشد افزایش داده‌‌اند، مسوولیت بر عهده اتحادیه اروپا و قانون‌‌گذاران خواهد بود تا اطمینان حاصل کنند که این دنیای جسور جدید، برای استفاده همه ایمن است.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.