اطلاعیه نوبیتکس در واکنش به گزارش رویترز

صرافی رمزارزی نوبیتکس در واکنش به گزارش رویترز اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

روز گذشته (۱۴ آبان) خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد ایرانی‌ّها از سال ۲۰۱۸ مبلغ ۸ میلیارد دلار تراکنش مالی بر بستر بایننس انجام داده‌اند. بایننس یک صرافی بین‌المللی است. در این گزارش به ارتباط بایننس و نوبیتکس اشاره شده و عنوان شده است که این تراکنش‌ها برخلاف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. در واکنش به این گزارش، صرافی رمزارز نوبیتکس با صدور اطلاعیه‌ای، اعداد و ارقام این گزارش را اشتباه خوانده و تاکیده کرده است از آنجا که بسترهایی همچون بایننس «قوانین سختگیرانه‌ای برای شناسایی کاربران دارند، هرگز نمی‌توانند مقصد مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها باشند.»

اطلاعیه نوبیتکس در واکنش به گزارش رویترز

در اطلاعیه نوبیتکس در خصوص اعداد منتشر شده در گزارش رویترز آمده است: «گزارش خبرگزاری رویترز به داده‌های موسسه‌ای استناد کرده که یک کسب‌وکار فعال در حوزه تجزیه و تحلیل بلاک‌چین و خدمات مربوط به ردیابی رمزارزها است؛ اما گزارش‌های این موسسه با دید تجاری و بازاریابی، با هدف همکاری با دولت‌ها و سازمان‌های اقتصادی تهیه می‌شود و داده‌های نسخه‌های اخیر این موسسه با تناقضات جدی همراه است.

«چِین آنالسیس» در گزارش‌های قبلی خود به عمد یا سهو، اقدام به تحریف اعداد و ارقام کرده است که یک نمونه از تناقض‌های آماری گزارش‌های این شرکت، بخشی از اطلاعات گزارش سال 2021 Chainalysis است که در آن آماری از سهم روزانه انتقال بیت‌کوین از استخرهای ماینینگ به تمامی بسترهای ایرانی (به‌طور میانگین روزانه ۳۴۳ هزار دلار) ارائه شده است. حال آن که عملا به رقمی در حدود ۱۲۵ میلیون دلار سالیانه برای تمامی بسترهای ایرانی خواهیم رسید. این داده حتی در همین سطح محدود با داده دیگر گزارش همین سال، یعنی اعلام سهم ۱۹۵ میلیون دلاری نوبیتکس در انتقال بیت‌کوین به بایننس، تناقض جدی دارد.»

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است عدد مورد اشاره در گزارش، مجموع تراکنش‌های انجام شده از سال ۲۰۱۸ است در حالی که «یک کاربر ممکن است یک مقدار مشخص دارایی را بارها بین پلتفرم داخلی و خارجی و کیف پول به منظور ترید جابه‌جا کرده باشد. غالب این جابه‌جایی‌ها به‌ویژه در بین افرادی است که از اختلاف قیمت بازارها کسب درآمد می‌کنند.»

نوبیتکس با اشاره به روش احراز هویت کاربران خود آورده است: «صرافی‌ها در راستای مسئولیت خود برای شفافیت و سالم ماندن گردش‌های مالی فقط به کاربران احراز هویت شده سرویس می‌دهند. همچنین در صورت لزوم با دستور نهادهای قضایی امکان مقابله با جرایم این حوزه وجود دارد. نوبیتکس نیز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف و سالم‌سازی فضا از ابتدا مکانیزم احراز هویت را هنگام ثبت نام کاربران اجباری کرده است.»

در این اطلاعیه در خصوص تلاش برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از بستر بایننس آمده است: «در گزارش رویترز انجام تراکنش‌های رمزارزی در راستای اقداماتی مثل دور زدن تحریم‌ها یا خروج ارز تفسیر شده که تلقی درستی نیست. قاعدتا این تراکنش‌ها یک‌طرفه و از پلتفرم ایرانی به بستر خارجی یا کیف پول‌های شخصی نبوده و روندی رفت و برگشتی داشته است. از سوی دیگر بسترهایی همچون بایننس که قوانین سختگیرانه‌ای برای شناسایی کاربران دارند، هرگز نمی‌توانند مقصد مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها باشند و راهکارهای بسیار ساده‌تر مانند بسترهای غیرمتمرکز وجود دارند؛ بنابراین واضح است که بخش اعظم چنین ادعایی صرفا در نظر نگرفتن حقیقت هدف کاربران در استفاده از یک بستر خارجی برای ترید بوده است.»

نوبیتکس در پایان تاکید کرده است که یک شرکت صد در صد خصوصی و مستقل است و همواره به کاربران خود توصیه می‌کند «که از پلتفرم‌های خارجی برای معامله رمزارز و ترید استفاده نکنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.