معافیت مالیاتی دو میلیارد تومانی کسب و کارهای اینترنتی

قرار است طبق آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، کاربرانی که کسب و کارهای آن‌ها در پلت‌فرم‌های داخلی احزار هویت شده باشند و سابقه مالیاتی ندارند تا سقف دو میلیارد تومان از مالیات معاف شوند.

کسب و کارهای دیجیتال پس از محدود شدن دو پلت‌فرم خارجی طی ماه گذشته با مشکلاتی رو به رو شدند و همین امر سبب شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از این نوع کسب و کارها را در دستور کار خود قرار دهد و به آن توجه ویژه‌ای کند، به گونه‌ای که روند تدوین و تصویب طرحی حمایتی با شرایط پیش آمده برای دو پلت‌فرم خارجی تسریع پیدا کرد.

معافیت مالیاتی دو میلیارد تومانی کسب و کارهای اینترنتی

آیین نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال اخیرا رونمایی شد که ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی دارد و مواردی مانند حمایت‌های تبلیغاتی از سکوها و کسب و کارهای مشمول، خدمات پستی، حمایت های مالیاتی را شامل می شود.

در بخش حمایت های تبلیغاتی از سکوها و کسب و کارهای مشمول اعلام شده کاربرانی که در پلت‌فرم های داخلی فعالیت می کنند از مزایایی مانند تخفیف حداکثری در هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، فراهم کردن زمینه تبلیغ و معرفی سکوها توسط دستگاه‌های دولتی، تخفیف حداکثری تبلیغات در صدا و سیما، برنامه سازی برای معرفی کسب و کارها جهت جذب دنبال کننده، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کارهای مشمول، ارائه بسته های تبلیغاتی رایگان توسط پلت‌فرم‌های تأیید شده جهت جذب دنبال کننده برای کسب و کارها و ممنوعیت تبلیغ سکوهای خارجی در برنامه‌های صدا و سیما برخوردارند.

در بخشی دیگر این آیین نامه به سکوهای مشمول و تأیید شده تخفیفی هم در حوزه خدمات پستی ارائه می شود که کاربران کسب و کارهای دیجتال می توانند از آن استفاده کنند.

اما برای کاربرانی که در پلت‌فرم‌های داخلی فعالیت کنند، حمایت‌های ویژه ای در زمینه مالیاتی درنظر گرفته شده است که می‌توان به مواردی مانند معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه های راه اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، اشاره کرد.

بر این اساس موضوع قابل توجه این است که یک امتیاز ویژه برای کسب‌وکارها و افرادی که در پلت‌فرم داخلی فعالیت می‌کنند و آن‌ها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف شده‌اند. در این آیین نامه سه بند به بخش معافیت و حمایت‌های مالیاتی اختصاص دارد؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود برای کسب و کارهای مشمول فاقد سابقه مالیاتی، معافیت مالیاتی تا سقف حدوداً دو میلیارد تومان درآمد در سال در نظر گرفته شده است.

طبق این آیین نامه، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند، در نظر گرفته شده و بر این اساس، اگر کسب‌وکاری دارای پرونده مالیاتی باشد در صورت فعالیت در پلت‌فرم‌های داخلی از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

در یکی دیگر از بندهای بخش مالیات به قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان «هزینه قابل قبول مالیاتی» اشاره شده است.طبق اعلام وزیر ارتباطات، وقتی هزینه‌های مربوط به توسعه و راه‌اندازی پلت‌فرم‌های مشمول حمایت، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی پذیرفته شده است یعنی می‌توان آن را از بدهی‌های مالیاتی پلت‌فرم‌ کسر کرد.

جزییات این حمایت هنوز اعلام نشده و قرار است ضوابطی تعیین شود که براساس آنها مشخص شود کدام پلت‌فرم‌ها مشمول خواهد شد.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.